Gå til innhold
Fiskersiden

Dårlig (elendig?) fiske i Oslofjord...


Philippe Zigrand
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg er nye i forumet men har fisket i Oslofjord for 25 år.

Mest etter sjøørret og torsk men det er blitt mye makreller, lyrer og noe få havaborer også men av alle disse fisker 75 %, ,kansje mer, har blitt fanget de første 15 årene.

De fire siste årene er, med noen få untaker er gitt veldig litt resultater og de to siste årene er vært rett og slett extremt dårlig.

For 25 år siden var det nesten garantert torsk fangst fra oktober til februar rundt Bygdøy eller Snarøya.

Sjøørret kun jeg få regelmessig, nesten på hvart tur og flere kilo fisker hvar år...

Trist og frustrerende å registrere den utvikling.

Klimaoppvarming er nevnet som årsak men personnelig tror jeg det skyller for det mest menesker aktiviteter som kommersielt og hobby overfisking og forurensing og miljø forandringer forårsaket av storre byggeprosjekter, høy båt trafikk, utslippene, bunnmass flytting, sprenging, etc.

Phil

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kysttorsken sliter utvilsomt, derav nye regler med fredningstid og -soner. Årsakene er nok sammensatt, per nå er det endringer i avrenning fra jordbruk, varmere vann og påvirkning fra nye arter som ser ut til å være de største bidragsyterne til problemene. 
 

Den utviklingen har vi allerede sett lengre sør, feks mistet Danmark brorparten av sin kysttorsk for 15-20 år siden. For en legmann kan det se ut som det som tidligere har skjedd lengre sør flytter seg stadig nordover.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nok sammensatt men når Oslo havfiskeklubb får masse småtorsk i Drøbaksundet selv om de stadig flytter på seg viser det at alt er ikke bare elendig. Der danskene har innført vern har fisken kommet tilbake og i trålfrie Øresund finnes det mye fisk av svært mange slag. Er det for lite mat i fjorden? Jeg tror en av hovedårsaken er nettopp det. Men vi har vedtatt at bestandene skal være små og selv når vi ser at de er alt for små fortsetter vi som før. Jeg har skrevet om vern fra 2005, i fjor kom man med det man kaller vern men som jeg vil kalle en vits. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.1.2020 at 23.42, Philippe Zigrand skrev:

Klimaoppvarming er nevnet som årsak men personnelig tror jeg det skyller for det mest menesker aktiviteter som kommersielt og hobby overfisking og forurensing og miljø forandringer forårsaket av storre byggeprosjekter, høy båt trafikk, utslippene, bunnmass flytting, sprenging, etc.

Jeg hørte at torskebestanden er på kritisk lavt nivå på Sørlandskysten, i Oslofjorden og Skagerak. Derfor blir det fiskeforbud. Er det sant? Det er ikke så mye info om det på nett

 

--

Norske spilleautomater

Endret av AliseN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AliseN skrev:

Jeg hørte at torskebestanden er på kritisk lavt nivå på Sørlandskysten, i Oslofjorden og Skagerak. Derfor blir det fiskeforbud. Er det sant? Det er ikke så mye info om det på nett

https://www.google.com/search?&q=fiskeridirektoratet+oslofjorden&oq=fiskeridirektoratet+oslofjorden

Prøv dette søket alle svar du trenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AliseN skrev:

Jeg hørte at torskebestanden er på kritisk lavt nivå på Sørlandskysten, i Oslofjorden og Skagerak. Derfor blir det fiskeforbud. Er det sant? Det er ikke så mye info om det på nett

Velkommen til forumet. :)

Det ligger MYE om temaet på nett, både handlingsplanen og underliggende dokumentasjon. Noen eksempler:

https://www.miljodirektoratet.no/publikasjoner/2019/desember-2019/forslag-til-helhetlig-plan-for-oslofjorden/

https://www.fiskeridir.no/Fritidsfiske/Vern-av-kysttorsk-i-soer

https://www.fiskeridir.no/Yrkesfiske/Regelverk-og-reguleringer/J-meldinger/Gjeldende-J-meldinger/J-54-2019

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Revenant skrev:

Så total forbud mot fiske i de røde sonene, bortsett fra fiske etter anadrome arter? (Laks og Sjøørret).

Med andre ord, man kan fiske som normalt, men skulle man få torsk på kroken så må man slippe den ut?

Det er slik jeg har forstått det hvis man ser bort fra perioden 1. januar til og med 30. april . Men husk at det finnes minstemål på en del andre arter i tillegg

Endret av Afre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Revenant skrev:

Så total forbud mot fiske i de røde sonene, bortsett fra fiske etter anadrome arter? (Laks og Sjøørret).

Med andre ord, man kan fiske som normalt, men skulle man få torsk på kroken så må man slippe den ut?

Fullt så enkelt er det nok ikke. Fiske etter alle saltvannsarter er forbudt fram til april. Og så forkludres det (heldigvis ...) av at fiskerimyndighetene ikke har myndighet til å forvalte anadrome arter. Men det er altså bare fiske etter disse som er tillatt. Fisker du etter flyndre med agn på bunn, er det forbudt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, TT skrev:

Fullt så enkelt er det nok ikke. Fiske etter alle saltvannsarter er forbudt fram til april. Og så forkludres det (heldigvis ...) av at fiskerimyndighetene ikke har myndighet til å forvalte anadrome arter. Men det er altså bare fiske etter disse som er tillatt. Fisker du etter flyndre med agn på bunn, er det forbudt. 

Det er faktisk veldig enkelt

Sitat

Det er forbode å fiske torsk i Oslofjorden innafor grunnlinja frå og med Vestfold og Telemark og til grensa mot Sverige. Forbodet gjeld heile året. Fiskar du i dette området og får ein torsk skal du løyse den forsiktig frå reiskapen og sette den forsiktig ut i sjøen igjen.

Sitat

Det er forbod mot alt fiske i gyteperioden for torsk innafor 14 definerte gyteområder frå Lindesnes langs Skagerrakkysten, i Oslofjorden og til grensa mot Sverige. Forbodet gjeld frå og med 1. januar til og med 30. april. Undervassjakt i gytefelta vil vere tillate sidan dette er heilt selektivt. Forbodet gjeld ikkje laks, sjøaure og annan anadrom fisk.

Kilde https://www.fiskeridir.no/Fritidsfiske/Vern-av-kysttorsk-i-soer

Men som du sier intensjonen er god men forvaltningen av regelverket er mangelfull i beste fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.