Gå til innhold
Fiskersiden

Lady Knurr
 Share

Recommended Posts

… lange blir til 666 g renskåret kjøtt, er det ren latskap eller djevelens verk?

PSX_20200111_130852.thumb.jpg.e9a56f9b351d31bb563c80eec994651c.jpg

Uansett, etter denne lange tørkeperioden (og da snakker jeg ekstremt metaforisk), kan selv en liten sykkelpumpe blåse opp et slunkent Ladyhjerte. Nå skal den saltes og godgjøre seg før den havner i juksebacalao i kveld.

PSX_20200111_131208.jpg.0958936b3396f53e77e839ba899072c8.jpg

I går fikk jeg endelig prøvd ut Ron Thompson surfstangen jeg kjøpte på Black Friday. Den første knakk på andre kast, og siden har ventetiden vært lang. Det er en billig stang og den oser ikke akkurat av kvalitet, men fadderullan så gøy det var med surfcasting! Kjærlighet ved første kast! Rene testosteronrushet, faktisk. Så nå er spørsmålet: kommer Ladyen til å få hår på brøstet?

PSX_20200111_130935.thumb.jpg.fc288b7ac2c7f87c3fcf779427ef0e7d.jpg

Og nå – mens vinden uler og regnet plasker ned – kaster jeg lange øyne mot et fabelaktig fiskeår. 

IMG_20200111_014925_746.thumb.jpg.92dbd3f93262719f28eaf145701d29d2.jpg

Endret av Lady Knurr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Filetutbyttet ditt er slett ikke så galt det.

sløyd vekt       2650x2/3=1753 g

filet         666x100/1753=37.9%

Tatt i betraktning at langa i utgangsåunktet er en litt tricy fisk å filetere pga kroppsfårmen, og at denne er ganske liten, noe som gjerne gir et dårligere utbytte enn en større fisk så er resultatet faktisk respektabelt

Sammenlignet med f.ex hyse som fileteres på avanserte maskiner så er utbyttet til sammenligning på litt over 40 prosent

Gratulerer forøvrig med ny stang, og godt nytt år

Du har så langt vært en berikelse for forumet

Hilsen en som har endel år bak seg som yrkesfisker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg nesten henge meg på det cannonbang sier; Du har vært en berikelse for forumet, og jeg personlig blir både glad og interessert hver gang jeg ser at du har lagt ut en post eller kommentert noe. 

Det er ikke alltid jeg har noe fornuftig på hjertet og da blir kommentarene mine fraværende, men jeg pleier alltid å huske på deg med en "like" for jeg liker virkelig det du kommer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil bare hive meg på her; det er bra det kommer noen nye, friske pust her på forumet. Det trengs! :) og godt å se at noen klarer å komme seg ut... og til det Cannonbang skriver; hvor mye filet man ender opp med avhenger veldig av art, absolutt størrelse, og ikke minst kondisjon. Og alle arter er ikke like enkle å filetere. Men en fin måte å utnytte hele fisken på er å koke kraft av det som er igjen etter filetering, altså skroget. Og juksebacalao er snadder. Lange er for øvrig en undervurdert matfisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11.1.2020 at 15.31, cannonbang skrev:

Tatt i betraktning at langa i utgangsåunktet er en litt tricy fisk å filetere pga kroppsfårmen, og at denne er ganske liten, noe som gjerne gir et dårligere utbytte enn en større fisk så er resultatet faktisk respektabelt

Huh, ikke verst. Da gir jeg meg selv en klapp på skulderen. Langen er knotete å filetere, men jeg følte meg litt lat, særlig fordi jeg ikke gadd (som piscator foreslo) å koke kraft på skroget som jeg ellers pleier. Men jeg syntes jo det var litt tidig at vekten endte på "Dyrets tall". ;-)


 

Den 11.1.2020 at 15.31, cannonbang skrev:

Gratulerer forøvrig med ny stang, og godt nytt år

Du har så langt vært en berikelse for forumet

 

Den 11.1.2020 at 17.43, Aurejeger skrev:

Du har vært en berikelse for forumet, og jeg personlig blir både glad og interessert hver gang jeg ser at du har lagt ut en post eller kommentert noe. 

Det er ikke alltid jeg har noe fornuftig på hjertet og da blir kommentarene mine fraværende, men jeg pleier alltid å huske på deg med en "like" for jeg liker virkelig det du kommer med.

 

17 timer siden, piscator skrev:

vil bare hive meg på her; det er bra det kommer noen nye, friske pust her på forumet. Det trengs! :)

Tusen takk for veldig fine og generøse ord! Det er ikke alle perioder i livet man føler at man har så mye å bidra med, så dette varmet virkelig. Det er fint å ha noen å dele entusiasmen og opplevelsene med. 

Hvis de som eier dette forumet (som jeg ikke aner hvem er) virkelig ønsket å skape litt mer aktivitet her inne, tror jeg det ville hjelpe med noen morsomme konkurranser igjen. Vi kommer til et forum som dette for å finne og kanskje dele kunnskap. Men det som gir et forum sjel, er mer personlige innlegg, humor, tant og fjas. Det bør ikke ta over, men det skaper trivsel og gjør at det er lettere å få et inntrykk av menneskene bak nickene. Noen av mine beste venner har jeg blitt kjent med gjennom forum på internett, og jeg tipper en del av dere fikk nye venner her inne i de gode gamle dager da det var futt og fres her. Hadde vært kjekt om det tok seg opp litt.

Aurejeger, setter pris på "likes" også, all tilbakemelding gjør jo at man slipper å føle at man har sendt noe ut i det store intet. Forresten, hvis du plutselig befinner deg på Vestlandet får du gi meg en leksjon i aurefiske. Der er jeg helt blank!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aurejeger skrev:

og husk å si ifra om du befinner deg på Sørlandet. Jeg bor 5 min fra saltvann og 5 min fra ferskvann i lillesand, så er er det kort vei mellom hot spots.

Nå vet jeg ikke hvor mye erfaring du har med middelaldrende Ladyer, men geografi er altså noe google og butlere tar seg av. Ettersom butleren ikke er her, regner jeg med at Lillesand ligger i nærheten av Kasakhstan siden navnene ville ha rimet hvis de bare rimte. Og Kasakhstan ligger vel i nærheten av sommerhytten vår i Sandefjord/Larvik, om jeg ikke tar helt feil? Så summa summerumdumdum antar jeg at oddsen for at jeg befinner meg i slike strøk er adskillig større om sommeren. Hva ørreten bedriver om sommeren er en annen sak. Egner det seg for finslige Ladyører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Ja altså voksne Ladyer har jeg endel erfaring med ettersom jeg bor sammen med en. Og hva ørreten gjør om sommeren egner seg neppe for finslige Lady ører. Den står dypt og jeg har hittil holdt meg for god til å spørre hva den gjør der.

Og ja, sånn ett sted mellom Kasakhstan og Sandefjord finner du lillesand. 

Ørret og sjøørret om sommeren er lettest å ta med båt og om natten.

Jeg har båt, men heter Dag så allerede der begynner sjøørret og ørretfiske å komplisere seg. Nå synes jeg at jeg var særdeles vittig.

Men prikkefisk får jeg som regel uansett årstid selv om vinteren er min favoritt tid å fiske sjøørret på. Selv om friline meite etter sjøørret om natta på sommerhalvåret er noe av det gøyeste som finnes. Man ser fisken ta og må smøre seg med tålmodighet mens den smasker i seg agn og krok for så å sette  mothugget i riktig øyeblikk. Særdeles spennende fiske synes jeg.

Du har nå uansett en stående invitasjon til mitt lille ørret og sjøørret paradis om du først skulle befinne deg i området og jeg deler mer enn gjerne på mine hot spots.

Aurejakt for folket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Aurejeger skrev:

Selv om friline meite etter sjøørret om natta på sommerhalvåret er noe av det gøyeste som finnes.

Kan umulig være gøyere enn kystmeite om natten, som jeg gjerne koser meg med. Men nå aner jeg ikke hva frilinemeite er. Bruker du sirkelkrok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Lady Knurr skrev:

Kan umulig være gøyere enn kystmeite om natten, som jeg gjerne koser meg med. Men nå aner jeg ikke hva frilinemeite er. Bruker du sirkelkrok?

Jeg bruker en kortstammet treblekrok hvor jeg fester en av krokspissene gjennom ryggen på en brisling eller taggmakrell slik at den blir hengende vannrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ølgylt skrev:

ladyen har vært i Lillesand, det var der vi plukket opp Nina før vi dusjet henne i saltvann

Jeg tror exbutleren har drukket for mye frokost. Nina bodde i samme hus som oss hele tiden og jeg satt ved siden av henne både til og fra dusjen. Dessuten kan jeg ikke huske at hun snakket kasakhstansk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.