Gå til innhold
Fiskersiden

20 20


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

4 timer siden, TT skrev:

Solskinnshistorier fra Tigerstaden varmer en bygutt!

Og apropos konkurranseinstinkt, så måtte jeg selvsagt sjekke lista mi på Artsfiske.com, som har støvet ned siden den ble opprettet for noen år siden. Som i det meste annet i livet, var fasiten der 42. Men du knuste til gjengjeld det jeg trodde var en solid bunnrekord på 0,59 artspoeng med den babyflyndra di .... 

Jeg er fornøyd med den. Vil slite med valget om jeg fikk en rekordskrubbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi og hå

Fin rapport dette. Hvis den hytta er den jeg tror det er, så er det ei perle av de sjeldne. Kjører forbi der av og til på hovedveien. Har faktisk plukka et par småørreter i nedre lono, på øra nesten nede mot elveoset.

Sake på glass bringer fram et og annet minne fra guttedagene. Men vi brukte norgesglass til dette, men festlig drikke ble det. Litt sukker og ei klype gjær var det som skulle til, og litt gøy appelsinkonsentrat eller annen saft for smakens skyld.

Min mor lagde syltede pærer en gang, de ble uspiselig, men laken de lå i ble kjempegod.

Men er det sånn at fruen fra vest sprer sykdom på mannfolka rundt seg? Du har fått en sprekk i blindtarmen etter tur med henne, jeg sitter her med en knekt ankel. Litt bekymringsfullt dette?

Men fra spøk til revolver, skulle det bli flere turer østover så ta gjerne kontakt. Jeg stiller opp med båt flere ganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Turer 69

 

1 Lusuer : 1

2 Brunsnegl : 10

3 Lyr : 29

4 Hågjel : 20

5 Sandflyndre 11

6 Hvitting : 43

7 Havmus : 3

8 Sypike 98

9 Bergnebb 35

10 Gressgylt 2

11 Hyse 7

12 Lange 7

13 Sei 12

14 Piggskate 4

15 Knurr 15

16 Blåstål/rødnebb 31

17 Torsk 38

18 Svarthå 3

19 Skrubbe 1

20 Dvergulke 1

21 Svartkutling 25

22 Bergkutling 9

23 Pigghå 10

24 Småflekket rødhai 2

25 Ulke 2

26 Sandkutling 12

27 Brungylt 2

28 Horngjel 1

29 Ørret 24

30 Makrell 135

31 Vassssild 1

32 Bekkerøye 3

33 Sørv 3

34 Mort 10

35 Brasme 1

36 Hork 9

37 Abbor 1

38 Vanlig Fløyfisk 1

39 Lomre 11

40 Grønngylt 2

41 Kveite 2

42 (gull)Vederbuk 4

 

 

Totalt 638/2020 *dette er forsiktig anslag. Har glemt å telle nøyaktig på kutlinger, makrell og sypiker

Oppnådd mål

ny art før 20 arter, check

Fornøydliste 1 Første hai 2 Første Havmus 3 Piggskate 4 Torsk (4,5 fin ny plass) 5 Svartkutling (35.57) 6 Småflekket rødhai 7 Småflekket rødhai 8 Vasssssild 9 Kveite 10 Vanlig fløyfisk 11 Bekkerøye 12 Brasme 13 Gullvederbuk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fløyen

1879627648_detteerflyen.jpg.77f32c93df864c78b62cf95863dbe7ad.jpg

(OK, det er på fløyen, ikke selve greia, og hva det ser ut som jeg gjør skal du drite i)

Og dette er en fisk

130780469_ogdetteerenfisk.jpg.ea74712f859dc479dcbadfb4f9bd5ae8.jpg

Hver for seg er dette det riktige å gjøre

1509259196_hverforsegerdeikkesverdifulle.jpg.51326049e06ca2964d692744b39f5e20.jpg

Men setter man dem sammen får man dette

41593969_ogsammenblitde.thumb.jpg.1c898cb7fd476e97f6f02330e1c1252d.jpg

Og da har det jo sin verdi.

 

For min del plukket jeg opp en fløyfisk i Topdalsfjorden noen år tilbake, og syntes stort sett det var det jeg trengte å ha med den arten å gjøre. Men når det dukket opp en i kjeften på en hågjel en vinternatt i Bergen, ble det til at jeg hadde lyst å få en her i nærområdet. Og Knurrdamen syntes at hun også skulle ha en. Så vi gjorde neon spede forsøk som ikke ga resultat, og så ble det liggende.

På slutten av denne sommeren hadde jeg så godt som ikke overnattet i telt, og heller ikke vært uti sjøen med mer enn tærne, så når da det ble foreslått at vi skulle stappe bilen full av fiskeutstyr og telt og dra på ferie til lysefjorden, var jeg ikke vanskelig å be.

Lady Knurr skrev en eminent rapport om turen så jeg trenger ikke gjenta det. Men en liten detalj syntes hun jeg burde fortelle selv.

Fisken over var den første fløyfisken jeg fikk på den turen, og jeg var fornøyd med å plukke arten. Men for å legge den inn på artsfiske måtte jeg jo veie og måle den.

lengde.jpg.ddacacce094f72b12799a8a37a6787a6.jpg

vekt.jpg.e580da4e87b8bd8c17b3f9fd6131303f.jpg

 

Og dette er faktisk norgesrekord.

Og da har man jo ogsån oe å putte på fornøydlisten

 

Turer 70

 

1 Lusuer : 1

2 Brunsnegl : 10

3 Lyr : 31

4 Hågjel : 20

5 Sandflyndre 11

6 Hvitting : 43

7 Havmus : 3

8 Sypike 98

9 Bergnebb 35

10 Gressgylt 2

11 Hyse 7

12 Lange 7

13 Sei 12

14 Piggskate 4

15 Knurr 15

16 Blåstål/rødnebb 31

17 Torsk 38

18 Svarthå 3

19 Skrubbe 1

20 Dvergulke 1

21 Svartkutling 25

22 Bergkutling 9

23 Pigghå 10

24 Småflekket rødhai 2

25 Ulke 2

26 Sandkutling 12

27 Brungylt 2

28 Horngjel 1

29 Ørret 24

30 Makrell 135

31 Vassssild 1

32 Bekkerøye 3

33 Sørv 3

34 Mort 10

35 Brasme 1

36 Hork 9

37 Abbor 1

38 Vanlig Fløyfisk 1

39 Lomre 13

40 Grønngylt 2

41 Kveite 2

42 (gull)Vederbuk 4

 

 

Totalt 642/2020 *dette er forsiktig anslag. Har glemt å telle nøyaktig på kutlinger, makrell og sypiker

Oppnådd mål

ny art før 20 arter, check

Fornøydliste 1 Første hai 2 Første Havmus 3 Piggskate 4 Torsk (4,5 fin ny plass) 5 Svartkutling (35.57) 6 Småflekket rødhai 7 Småflekket rødhai 8 Vasssssild 9 Kveite 10 Norgesrekord i Vanlig fløyfisk  11 Bekkerøye 12 Brasme 13 Gullvederbuk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste kretser lever man etter en gammel kodeks som har vist seg å være en ypperlig guide til fornuftig adferd, også for gjenstridige personer:

 

  • Damene først og størst
  • Du skal ikke sløye fisken før damen har fått fløyet snøret
  • Den første skal være den siste og den siste skal være den første (Dette er bare vås som mangler enhver tilknytning til hoder av en viss rang. Se bort fra denne.)
  • Det er vulgært å tenke på vekt og lengde når en lady er til stede
  • Ikke ta norgesrekorden i targetarten til nærmeste lady
  • Når alt kommer til alt, skal man huske at når kvelden kommer og stæsjet skal bæres hjem, er det sammenlagt vekt som teller
  • Når alt kommer til alt 2: Er ikke alle enige om at seks er best?

Men for all del, jeg ville selvsagt ikke drømme om å dømme en mann bare fordi han hensynsløst, med griske, grådige og glupske fingre, græbber til seg den største og beste godsaken før en stakkars lady har fått snørt korsettet sitt. Her må hver og en granske sin egen samvittighet.

Men for all del 2: Gratulerer med norgesrekord.

Men for all del 3: Man kan muligens innrømme at det gledes over at turer rapporteres, og at rapporteringen ikke var helt ueffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

202

 

Det slo meg litt at når et mål for 2020 var å nå 202de plass på artsfiske, så var det egentlig ikke noe sjakktrekk å minne folk på siden. Men samtidig ligger jeg jo og plasker i startgropa, så det er massevis av lette arter jeg kunne fylle ut med.

Kveite for eksempel, er en klassisk lett art, som som regel bare er å dra og hente, men det er tydeligvis forskjell på hvorfor man skal hente dem. Får man moder på besøk som bestiller kveitemiddag er det tydeligvis god nok grunn og kveitene stiller gladelig opp, men hvis man har med vekt og målbånd og planer om å få en liten tass bare for å registrere arten, nei da kommer de ikke. Selv med flere forsøk. 

Litt har jo det med årstiden å gjøre. De stakkars små som har klart å overleve sommerens jag med garn og diverse andre ufine teknikker klarer jo ikke å finne agnet på bunnen når det ligger et tjukt lag av krabber over, og ikke bare krabber. Noen ufiskete agntyver er jo kule.

nixkveite.jpg.561df87141869957a9ba2fdcaed5a856.jpg

Så akkurat den turen vakke så gal allikavel.

Men når kveitene ikke ville være lette tenkte jeg jeg kunne hente en annen lett art. Glassvar. De har jeg fått en god del av, og hadde frem til nå hundre prosent treff på guiding på. Men neida. De ville heller ikke. Men når en slik fredet liten slusk slenger seg på;

120246482_636059717110196_739415179172308170_n.jpg.916802b683a878c93f16d2e015b97b79.jpg

Så rykket jeg noen plasser frem allikavel. Og ålen svømte blid og fornøyd videre (vel, den svømte videre ihvertfall)

Paddetorsk er jo også en grei art, så her fiskes det etter den

nixpadde.jpg.758601f442b73aa26e9a772cb4941cb6.jpg

og det var en hyggelig og fin tur, med langer og hågjel innom, men padden? Nix.

Nå begynte jeg å ane et mønster, så jeg gikk over i det aller enkleste sjiktet av enkle arter, her tenkte jeg å ta en agnpåfyllingstur mens jeg nappet opp en lusuer

nixfisk.thumb.jpeg.3cc771090dd379537086179a74e908e2.jpeg

men selv om sola skinte var det dritkaldt, og ikke pokkern om det ville opp noen lusuer.

Vel. Jeg skjønte at det satt en guddom og lo seg skakk i hjel, så det måtte enda enklere til. Jeg skummet gjennom listen og så at jeg hadde helt glemt å registrere berggylt, og den går det da for )(//(&% ikke an å blanke på.

Men joda, jeg klarte det og. En gang.

Neste forsøk satt den på

berggylt.jpg.b55a3f1de4430017f56bdf909d4941bc.jpg

Så da var det å se om guddommen hadde firt litt, så jeg gjorde et nytt forsøk på lusueren. Og denne gangen haglet de inn

yeslus.thumb.jpeg.a36d770ee5b195fd0d9173aea5bcbea9.jpeg

Og dermed var jeg på 201. plass

Så var det bare å vente til noen dyttet meg nedover, og mål i boks.

202.thumb.jpg.e3648e38a18355a677cab991589cfc3a.jpg

Neste mål på den fronten blir å komme meg på tosifret plass, men hvis de enkle fiskene skal holde på på den måten blir det et prosjekt for pensjonisttiden. 

uansett, dermed kan jeg krysse av en fornøydfisk jeg ikke hadde regnet med å ha på den listen.

Turer 80

 

1 Lusuer : 5

2 Brunsnegl : 15

3 Lyr : 34

4 Hågjel : 21

5 Sandflyndre 11

6 Hvitting : 49

7 Havmus : 3

8 Sypike 118

9 Bergnebb 56

10 Gressgylt 2

11 Hyse 7

12 Lange 11

13 Sei 17

14 Piggskate 4

15 Knurr 15

16 Blåstål/rødnebb 44

17 Torsk 42

18 Svarthå 3

19 Skrubbe 1

20 Dvergulke 1

21 Svartkutling 25

22 Bergkutling 9

23 Pigghå 10

24 Småflekket rødhai 2

25 Ulke 2

26 Sandkutling 12

27 Brungylt 2

28 Horngjel 1

29 Ørret 24

30 Makrell 152

31 Vassssild 1

32 Bekkerøye 3

33 Sørv 3

34 Mort 10

35 Brasme 1

36 Hork 9

37 Abbor 1

38 Vanlig Fløyfisk 1

39 Lomre 13

40 Grønngylt 5

41 Kveite 2

42 (gull)Vederbuk 4

43 Berggylt 13

44 Ål 1

 

 

Totalt 762/2020 *dette er forsiktig anslag. Har glemt å telle nøyaktig på kutlinger, makrell og sypiker

Oppnådd mål

ny art før 20 arter, check

202deplass på artsfiske.com, check

Fornøydliste 1 Første hai 2 Første Havmus 3 Piggskate 4 Torsk (4,5 fin ny plass) 5 Svartkutling (35.57) 6 Småflekket rødhai 7 Småflekket rødhai 8 Vasssssild 9 Kveite 10 Norgesrekord i Vanlig fløyfisk  11 Bekkerøye 12 Brasme 13 Gullvederbuk, 14 lusuer

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ølgylt skrev:

på den annen side. Det er 15-16 arter opp, og det er ikke noe gøy å mikromeite om vinteren. Kanskje heller si første til 50 arter?

Jeg må jo si ja til en slik utfordring! Dette betyr at jeg må ut å fiske i fjæra ... Jeg har nok mange lavthengende frukter der. Også er det jo litt flaut at du har bekkerøye, mens Oslo-rampen ikke har det ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, TT skrev:

Jeg må jo si ja til en slik utfordring! Dette betyr at jeg må ut å fiske i fjæra ... Jeg har nok mange lavthengende frukter der. Også er det jo litt flaut at du har bekkerøye, mens Oslo-rampen ikke har det ... 

Game on. Taperen må ta med en sixpack til den andre når vi treffes på Cannonbang sitt treff til våren. (sånn at det blir litt tidspress og)

Ja det er flaut. Like flaut som å ha vært i drengsrudtjern flere ganger uten å få den dvergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ølgylt skrev:

Game on. Taperen må ta med en sixpack til den andre når vi treffes på Cannonbang sitt treff til våren. (sånn at det blir litt tidspress og)

Ja det er flaut. Like flaut som å ha vært i drengsrudtjern flere ganger uten å få den dvergen.

Den er go’ Sixpack skal bli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hardangervidda svarthåfestival

I den lyse tiden, da jeg lå på Haukeland og svant hen, dukket det opp en morsom pling på facebook, der Mr Hopland og Blankekongen begynte å vitse om podkast fra Bontelabo med undertegnede involvert, og ja, det hadde nok hatt sin underholdningsverdi. Nokre dager senere satt jeg i zenstolen i hagen og leste gjennom hva telefonen min hadde opplevd mens jeg var hinsides, og humret godt for meg selv når jeg så nevnte pling.

For at historien skal gi mening må vi tilbake i tid, til da ølgylt hadde svart skjegg, ikke mye kystmeitekunnskaper og en anelse fandenivoldskhet ovenfor gitte sannheter på fiskersiden, og Nanablag forlystet mang en fisker med sine fargefulle fortellinger om fisken som ikke beit. Vi befant oss på Nautnes på fiskersidentreff arrangert av da relativt nyåpnede (nye) Campelen. De fleste båtene la ut grytidlig, og i en av dem satt Nanablag og var så ivrig at han begynte å skjære agn av fingrene sine. Etter et raskt legevaktbesøk og noen (ganske mange) raske sting var han tilbake igjen og fiskeklar, og den eneste båten som fremdeles var inne var den jeg disponerte, ettersom jeg syntes det var greit å starte dagen med bryggefiske sammen med podinnen, og ellers ikke gadd å forte meg så veldig. Jepp, det gikk som det skulle. Jeg og Hårvar satte igang leiting etter fisk med en stor samlet mangel på fiskekunnskap. I løpet av turen klarte jeg å miste stanga i havet, og få samlingens nest største lange, og jeg husker ikke hva den gale bananen fikk, men noe må det ha vært for da vi kom til premieutdelingen på kvelden klarte han å ytre de udødelige ord; Jeg er visst flinkere på premier enn fisk.

Det vesentligste her var uansett at jeg føler meg rimelig trygg på at vi var den båten som hadde det morsomst underveis, noe vi var skjønt enig om at måtte gjentas. Noe vi også fikk anledninger til i årene som fulgte, med kulminering i den store 

Hårvarfestivalen, som kan leses om her: 

 

Så gikk det slik ting gjerne gjør. Neste tur ble avlyst av en eller annen grunn, og neste og, og plutselig var det gått mange år. Men så kom det plinget da.

Slik ting var den første Coronasommeren falt det seg slik at han hadde en uke til rådighet midt i den perioden jeg hadde tenkt å bruke til å drikke øl mens jeg myste på stangtupp, så vi begynte å planlegge det som hadde arbeidstittelen StPetersfestivalen, ettersom det var det vi avsluttet på sist. Og nå vet jeg jo forsåvidt om en plass der det er teoretisk mulig å få St Peters fisk, så den måtte inn i planene.

I årene som har vandret heden siden Nautnestreffet har vi begge fått samlet en del kunnskap, og en del arter, så man måtte gruble litt for å finne ut hvilken fisk som skulle være target for uka, og vi fant ut at han har klart å unngå Småflekket Rødhai, mens jeg har fått litt over gjennomsnittet mange av dem på vestlandet. Dermed hadde vi et mål og jeg la en glimrende plan som nærmest ville garantere at han fikk en, men så slo det meg plutselig. Pokkern! Vi må jo sove og.

Sånne hindre er irriterende, men lite å gjøre med, så jeg luket ut alle plassene som var med mest fordi det er vakker natur og fint å være der, og så begynte vi å diskutere detaljene, og dermed lå det an til en morsom uke med god sjanse for smårutete flekkhai, utforskning av ny plass for begge, eller det vil si alle tre, ettersom Lady Knurr skulle ha gjesteopptreden. 

Men før det måtte StPetersplassen testes. Ettersom den innebar flere timers kjøring, flere timers gåing og vassing over et lite sund var jeg ikke sikker på at den var verdt strevet. Jeg og Lady Knurr pakket relativt lett og la i vei. 

Vestlandsk kystterreng er ikke kjent for sine store flotte flate områder, og dette området var enda verre enn vanlig. Vi vurderte sterkt underveis å gi beng i hele greia, men til slutt kom vi oss frem. St.Petersfiskingen resulterte i makrell og sjøørret, og skatefiskingen resulterte i skater, så vi var ikke misfornøyde, men om jeg orker den turen en gang til er jeg svært i tvil om, så den plassen fikk utgå fra planen.

stpetrskaten.jpg.70a0d4e9048dbd911509e30c7ab0a341.jpg

Tiden nærmet seg og været blomstret, og det var jo helt feil. Jeg syntes litt synd på alle de som hadde tenkt seg på badetur og slikt, men det var åpenlyst at festivalen som nå ikke hadde navn, måtte starte med et besøk på Nordnes, og haifiske på Nordnes skal foregå i fint Bergensk vintervær, 10 varmegrader, 20 M/S vind og 40 mm nedbør, så jeg ofret en geit, to spiker, fire sokker og en doven øl til værgudene, slik at jeg var sikker på å få en god start.

Og det virket.

354835485_Nordnesfintvr.thumb.jpg.f0de343723658851dca150f0647c5657.jpg

Mens vi diskuterte i forkant hvilke arter vi skulle få, ymtet nana at han kunne tenke seg en lyrpers, men for meg er målrettet fiske etter lyr på nivå med å sitte med diare og telle dopapirark, så kompromisset ble å stoppe på vei til Nordnes for at han skulle få plukke opp un ufesk.

140581346_frsteufesk.thumb.jpg.9cc5bdb8aa56c46a9171e6034b19b5f0.jpg

Det var et godt stykke unna persen hans, men når han ikke klarer å få pers på første kast så kan det bare være.

Men det var festivalens første fisk, og sånn sett en start.

Tilbake til Nordnes var planen å røske opp et par hågjel og havmus og så avslutte med en skotskrødet haiflekk, og lenge så alt ut til å gå som det skulle.

212289122_frstehai.thumb.jpg.b03a1fcfec260bb23df4dd2e8cde00f3.jpg

1681868510_hhai.thumb.jpg.174abed7d703aa817facddcca21c438d.jpg

106796239_640033529931544_8046672308427905827_n.thumb.jpg.723bdf801cac99980bb210f8ee94e0c9.jpg

Vi hadde det riktig trivelig mens det ble våtere og våtere, og så kom tiden for at targeten skulle opp.

Håbanan plasserte agnet flott der det skulle være, og fikk run som definitivt ikke var hågjel eller havmus. Men så vellykket kunne jo ikke ting være. Vinden hadde klart å legge snøret for langt til venstre, så fisken måtte kjøres via en tangkvase, og det har jo suksessrate som exxon valdes. så det gikk åt svenskskogarna. Og flere slike run kom det ikke.

På dette tidspunktet rant det en fin ørretbekk gjennom dressene våre, og totningen antydet at det å kjøre fra toten og rett ut på nordnes for så å være gargoyle (gargoyler er grotesker som har vanngjennomløp (Min favoritt er Le Penseur som holder til på Notre Dame), bare slik at dere unge lesere lærer noe og) ikke var indusivt for stamina, så vi erklærte festivalen for åpnet og hengte dressene til tørk,

 

Mens vi sov kan jeg fortelle litt om Toten, sett fra Bergen - det er i Oslo. 

Da vi våknet diskuterte vi slikt, og kom frem til at alle planene, sett fra Toten, var i Bergen. Nordnes er jo selvfølgelig midt i brun... eh... smørøyet, og neste plass, som har levert flåsete smekkhai før, befinner seg da i usentral Bergen.

Vi plukket opp Lady Knurr som hadde tørre klær, slik at vi gjennomsnittlig sett hadde lite nok væske i dressene. Og målet var ikke bare den der haien, men også gitte flate som vi alle har fått men hadde lyst på flere av, og vips var tre skateoppkrevere på vei. 

Heldigvis fant ingen av oss eksen på skatekartet, det ville fort blitt ubekvemt, og det ville ødelagt det bekvemme ordskiftet vi hadde. Der jeg er nulltegenerasjonsbergenser, og som sådan har sans for den konstante dissingen av østlandet, har Knurren aner tilbake til rundt  da Bergen var hovedstad, og dermed klare meninger om hva som befinner seg der man kommer hvis man reiser vestover 99,8 prosent rundt jorden. Og da totninger er en egen art (som ikke teller på artsfiske.com) lot ikke blag seg affisere, men fortsatte med å definere hvor grensen for Bergen går.

Vel. Bilturer varer bare så lenge, så snart var vi alle tre opptatt med hvert sitt oppsett, og snart igang med å dra opp agn og agntyver.

1850317897_107719585_1456560444530050_6585782497145249876_n(2).thumb.jpg.2d0c162daafb5593c42a7b2a3e34cc52.jpg

Det har definitivt sin sjarm å sulle rundt slik, men så mye å skrive skatemelding om er det ikke. Så etter om og vel rigget vi mer over til målartene, og kokte kaffe og slikt. Nei, det betyr ikke at jeg kokte øl. 

Lady knurr er jo blitt vel dreven på disse, så siden den ikke var lang var den

1640051739_frsteskate.thumb.jpg.a7c0b5ba93d906608bb8a36e955061c5.jpg

skatekort. (hydr hydr)

 

Vi andre kunne ikke komme til kort, så vi skatte igang vi og

777263530_106656933_640861783181371_4908681909675091302_n(2).thumb.jpg.0895164f47bd8fb49c9b1104b93c3b0d.jpg

 

107249001_723613678401874_7072012543773719249_n.thumb.jpg.db4b72f1b6ec9d762696ffa5965463eb.jpg

 

Og dette var vel og bra og gøy og løy(e), men det var en annen skapning som var enda høyere på listen, og joda den kom den.

Men ikke på gjesten sitt tackel, og heller ikke på Ladyens bling. Med andre ord, guiden ble litt vel egoistfisk.

Vakker er den da

flekk.thumb.png.474ad649184568fa3ea44141dfe78ba4.png

1300 gram, og tredjestørste jeg har fått. En skikkelig flott vestlandshai. Vel verd å reise fra Toten for. Jeg hadde skikkelige blandede følelser her. Jeg var veldig fornøyd med fisken, men ikke med guidingen min. Og totningen som på det øyeblikk satt i bilen og varmet seg var vel ikke 100 prosent happy heller. Skitt au, jeg fikk i hvert fall vist hvor og hvordan.

Og dette endte dette kapittelet, og de neste plassene vi skulle var det ikke flekkrødbit som lå på sannsynlighetslisten.

Neste plass, som da befinner seg i ytre Bergen, på grensen til ytre Stavanger, ville kreve sin innsats, så her hadde da vi lagt inn tid til å tørke klær, få søvn og spise noe.

Jeg skal ikke gå i detalj om hva som ble diskutert underveis, men dere klarer sikkert å utlede det fra denne setningen som ble ytret:

Nei, je ska itte ha noe Ællers.

Så skal vi tilbake i tid igjen. Det var en gang blålange lå på ønskelisten til mange, og en fyr som faktisk er nevnt i ovennevnte rapport, fant ut at han ikke bare skulle ha arten, men han skulle ha den fra land, og det er ikke allverdens plasser det går an. Han fant en slik plass og fikk en slik fisk, som nummer to i Norge tror jeg, og tipset meg om plassen. På den tiden var det uaktuelt for meg å dra så langt avgårde på fisketur, så den ble liggende som en spennende mulighet som skulle testes når anledningen bød seg. Og nå bød anledningen seg. Lady knurr mangler arten, og vi andre har ikke allverdens mange av dem på lista.

Dette bød på nok en lang og festlig kjørediskusjon, og stopp på naturskjønne steder for å ta en røyk

107751168_845409766201542_8814551177695289695_n.thumb.jpg.3b792722b4499fbe1ff6c5c70ade8fe9.jpg

Vel fremme var det et forlokkende syn som møtte oss

107746711_680994742482345_8126532441115521082_n.thumb.jpg.cd632c0eee12f3bb3e28b3289d4d8a20.jpg

Her er det 300 meters dyp innen kasterekkevidde, og det er bare et stykke av veien ned. Altså var ikke sypiker velkomne.

 

Og ikke slike heller

107389122_343792073289651_4241811522732811208_n.thumb.jpg.dcb9dd629e9fd6f430507ce7cec99cb2.jpg

Vi satte i gang og det var litt av en følelse å se hele braiden forsvinne av snella og se backingen som jeg ikke har sett siden jeg la snøre på for noen år siden. Det var noen platåer nedover, slik at noen steder kunne man tømme snella helt, mens andre plasser kom man ikke dypere enn 150-200 meter. Nanablag ble ikke glad når han oppdaget en feil med snella som var tiltenkt plassen, og måtte gå over til en mindre snelle med lav utveksling.

På platåene var det godt med aktivitet, og det varte ikke så lenge før de første langene og brosmene var på land. De kom jo ikke som noen overraskelse, men vi fant ut at det var to kanter som fisken kunne kjøre seg fast i, så det måtte holdes temmelig mye press på for å få fisken opp. Og det tar sine krefter å holde press med surfstang i 300 meters tid.  Så vi var rimelig raske til å skifte til større kroker.

106668001_729590504549904_3589700089946085586_n.thumb.jpg.7bf0271ccadaaea29a859aec09ede2a6.jpg

 

Men store kroker er ingen hindring for små hai

480708533_106924667_299640701179491_2363897403356729810_n(2).thumb.jpg.900f34f6661c93706bbcff63f9deff25.jpg

107016799_3393450310664941_3908891263824926120_n.thumb.jpg.26767a2ed007b8a1c957ccab075d0c5a.jpg

107377903_619289138683218_7584432733913556899_n.thumb.jpg.335e95b968c4db8fcdc3e9307ca4d257.jpg

Kommentatorstemmen på en video vi tok som dere ikke får se startet med å si, da er vi inne fra Hardangervidda svarthåfestival... Og da var jo den delen i boks. Jeg sa forresten et stykke ut i videoen: Hey! der kommer braiden, da har jeg bare 300 meter igjen..

Været var fotogent, hvilket vil si at det ikke var alt for ille

428233448_106533767_568705890466348_1350499927528293095_n(2).thumb.jpg.82f8d3f98d4f4c86bd7fbdf4750af253.jpg

Og det var rimelig kult når det kom en stim (flokk?) av niser og holdt på rett foran oss. På det meste telte vi åtte stykk oppe samtidig, og på det nærmeste var de mindre enn ti meter unna. Vanligvis er jeg ikke så glad i niser siden de skremmer fisken, men med 2-3hundre meter imellom nisene og agnet gjorde det ikke så mye akkurat.

Det var i det hele tatt såpass fascinerende å fiske slik at vi ikke sutret nevneverdig over at det bare gikk i brosme, lange, hågjel og svarthå, og ikke noen særlig store heller, så vi bare gønnet på utover kvelden og natta.

 

Det var gøy å stå sånn, men det tærte på kreftene, og selv små fisk ble tunge når de skulle så langt opp, så når havår fikk på en brosme oppunder fire kilo som absolutt ikke ville opp, var det mye rare lyder som kom. Men fisken kom opp og han poserte strålende

107183313_638970030052978_6959031973994265210_n.thumb.jpg.456f1620cfa33ab9a5191ae9c278a5ef.jpg

I noen tilfeller tok fisken agnet og svømte utover og så slapp, ved et slikt tilfelle tror jeg at jeg var nede på over 400 meters dyp, og da var det pokkern ikke mye gøy å pumpe opp en tilsvarende (litt mindre) for at den så skulle løsne på siste kant. Den var jo sprengt så den fløyt i land en halvtime senere slik at jeg ihvertfall ikke gikk derifra med troen på at det kunne ha vært target.

Rundt lysning, eller kanskje tre timer etter, var vi alle så kjørt at vi måtte ha en pause. Og jeg har satt opp telt i mange forhold, men lavvooppsetting med tre stuptrøtte folk som går i veien for hverandre var en prøvelse, men opp kom det og vi fikk oss en god natts søvn i en time eller to. Og så kunne vi fikse frokost av det bedre slaget

 

Og så var då å stå på igjen.

Det gikk i det samme, til Ladyen dro opp turens kuleste fangst

107169169_626302708093424_4598421727607503829_n.thumb.jpg.6ef67ce25893cf341200d837bc29a12a.jpg

Disse er jo så interessante, og denne var en livlig og nysgjerrig representant for arten, som sålenge den fikk litt saltvannsdusj med jevne mellomrom, utforsket både land og lady og hadde det ikke travelt med å finne sjøen i det hele tatt.

Men etterhvert begynte det å bli litt mye av det samme107492525_739448623558006_2967973760991991945_n.thumb.jpg.a10188d738d198a44b00c078cfde40eb.jpg

Så vi oppsummerte turen slik

107563436_197604308341179_2511049232724363706_n.thumb.jpg.bd0df78dfbe65088085ed64ad59d3e10.jpg

og ga oss.

 

På hjemveien hadde jeg en liten ting jeg skulle teste, men håvard var litt skeptisk

107618065_215327772969792_7330318609006627536_n.thumb.jpg.83d27c59d2802caba2ba653270350173.jpg

107319966_196837188424183_1263774050798929980_n.thumb.jpg.1d1da99bfda9b5d7894d612fd0e555e8.jpg

Om det ble fossekall avhenger av hvordan man tolker det.

Jeg startet rapporten med å nevne Mr Hopland, og det var ikke tilfeldig. Han hadde nemlig invitert på vassssssildguiding, med sjanse for norgesrekord og andre arter. Dette var festivalens siste post, og sålangt hadde den besøkende ikke fått noen fisk å registrere, så det var press på Endre om å levere, som vi regnet med at han skulle innfri ettersom det er få som er så flink til å fiske målrettet som han.

Jeg ser han nesten daglig på face, så det føltes ikke slik, men det var faktisk nesten like mange år siden jeg hadde truffet på han, og jeg synes det var fint å bli mint på for en hyggelig fyr han er.

Han plukket oss opp på avtalt sted og durte rett til godplassen sin for vassild. Grunnen til at hvitlaks stod på menyen var at Den gale bananen ikke hadde den på artslisten, så planen var å plukke art, teste litt etter kolmule og hvis det ble tid til det ta et sveip etter lysing.

Jeg hadde mest lyst på lysingfiske så jeg tok min vassild på første nedslipp

107077639_942011382983748_5146205688945010538_n.thumb.jpg.1c4bfebb7ac8d5ae73ceb638bb738600.jpg

Forsåvidt den første jeg har fått siden jeg begynte med registrering på artsfiske, så jeg fikk noe å legge inn der.

Men Håvrad fikk ikke. Det han derimot fikk på sitt første slipp var denne.

107541235_285374886144206_7653536965612227670_n.thumb.jpg.2880f6aea9fa5eaeacc798349225f7dd.jpg

Dette så jo lovende ut. Endre plukket også opp vasssild som ville vært store alle andre plasser.

Men så havnet vi i en stim av disse.

107478506_313653013335617_4115012375651763566_n.thumb.jpg.ed070ef6bdd2c77757e6030be744fe05.jpg

som jo er kule når du får en eller to, men ikke tjue. Fredet er de og så vi flyttet oss, men siden hvradblag ikke hadde fått vassen, gikk det i å leite etter dem. Og dermed gikk jeg fra pigghåhelved til brosmefenskap. Det gjorde ikke meg noe, ettersom hele målet mitt for turen var en vasssild, hilse på Endre og ellers kose meg med å ligge å duppe på sjøen med snøret ute, men Hår var litt småstresset. Jeg mistenker at tanker om at hele vestlandsturen skulle forgå uten en ny art lurte i både bak og fremskalle, men endre hadde mer enn en plass, så vips var altibox

107606363_714948739338874_1383495989620867238_n.thumb.jpg.92efc77625f39db40a97d7e741c4e563.jpg

Med skuldrene nede hadde vi alle tre lyst til å ta et sveip etter lysingen, men Endre hadde slektninger som skulle dukke opp, så det får bli neste gang.

Lysingen Nanablag hadde fått var ikke stor, men stor nok til en middag for to, og det ble godt.

Og dermed var Hardangervidda svarthåfestival over, og fem ekstremt hyggelige og morsomme dager til ende. Vi gadd ikke regne poeng og slikt, men konkluderte enkelt med at Endre er en flinkere guide enn meg, og at fortsettelse følger. 

Men det skal ikke gå seks år til neste gang.

Og som avslutning skal jeg ikke si, hvordan skal dette gå, eller komme med en liste, men heller et bilde eller to:106717362_728685484559977_7198210172089945033_n.thumb.jpg.32025ce4b1da7f20489bb273cf306c6f.jpg

106987812_663372080922073_8709161488973714214_n.thumb.jpg.8e93ee7796f8dbe0e55ea5f8aab88715.jpg107096118_577665749564081_5972660831711111066_n.thumb.jpg.f038f5ba5c2b72658d4b9694ccd21f8f.jpg

 

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et nydelig stykke skjønnprosa! :D

Jeg har følgende merknader: 

 - her var det mange rare fisker

 - her var det mange rare mennesker

 - Vestlandsnaturen kan måle seg med Nordmarka

 - den fossen har jeg også stått bak - jeg hadde dog ikke med fiskestang ....

- navnet på festivalen refererer til utsikten, slik jeg tolker bildene

Ad strekpunkt nr. 2, så lurer jeg jaggu på om det kan stemme at jeg traff den skjeggete totningen ved Akerselva for et par år siden, på jakt etter ny pr på laks? (jeg tror den forrige var ca 15 cm). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ølgylt skrev:

Rare fisk? Det lover ikke godt for meg når en av oss skal nå femti 

Kall det er litterært virkemiddel ...

Jeg har for øvrig flere av artene på lista mi fra et område litt lenger vest for der jeg tror dere står. Etter å ha blitt tvunget til å tilbringe deler av ferien i det som da het Hordaland. Det dreier seg om hågjel, glassvar og lusuer. Pr på lange er også derfra, men det er strengt tatt ikke noe å skrive hjem om, selv for en Oslo-ramp. (Mulig vi sendte kort likevel ...). 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten ikke glemt 50-utfordringen. Jeg hadde en seriøs plan om å fiske karrus forrige helg. Jeg hadde funnet fram stenger og utstyr, fant til og med noen gamle antennedupper, men så skjer det som så ofte skjer - planene ble forandret ... 

Og med november i siktet, må neste forsøk kanskje vente til våren ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, TT skrev:

Jeg har forresten ikke glemt 50-utfordringen. Jeg hadde en seriøs plan om å fiske karrus forrige helg. Jeg hadde funnet fram stenger og utstyr, fant til og med noen gamle antennedupper, men så skjer det som så ofte skjer - planene ble forandret ... 

Og med november i siktet, må neste forsøk kanskje vente til våren ... 

Karuss har vi her i bergen. Ble informert om vannet for 15 år siden, og har ennå ikke kommet meg dit. Men kanskje nå?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Ølgylt skrev:

Karuss har vi her i bergen. Ble informert om vannet for 15 år siden, og har ennå ikke kommet meg dit. Men kanskje nå?

 

Karuss ja, ikke karrus ... det var noe rart med den dobbeltkonsonanten. 
 

Vel, selv om vi konkurrerer, skal jeg gi deg et tips. Karussen er svak for Storauren 45 gram og knall gull Swim-Whiss wobbler. Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, TT skrev:

Karuss ja, ikke karrus ... det var noe rart med den dobbeltkonsonanten. 
 

Vel, selv om vi konkurrerer, skal jeg gi deg et tips. Karussen er svak for Storauren 45 gram og knall gull Swim-Whiss wobbler. Lykke til! 

kult. Storauren har jeg liggende, og wobblerene fra gjeddetiden min som tenåring ligger i en boks. Høres mye bedre ut enn å lempe ut mais

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.