Gå til innhold
Fiskersiden

Lowrance HDS live - 9 eller 7 + tablet?


klimekkk
 Share

Recommended Posts

Hei,
Har lyst til å oppgradere ekkolodd fra HDS 5 gen2 (med Airmar TM260) til HDS Live, men er usikker om jeg vil betale ekstra 6,5k for 9". Kanskje 7" er stor nok til min bruk? Ja, det er subjektiv men kanskje det er bedre ide å kjøpe 7" og bruke tablet som mirror screen. Har en 10.1" Galaxy Tab liggende og den har langt bedre oppløsning enn HDS Live, både 7 og 9. Vil den vise mer detaljer enn HDSen eller blir det eksakt same bilde, bare skalert op?   
Jeg har en pilothouse type båt så ekkolodd betjening uten å måtte gå inn i kabinen blir også fordelen med å bruke tablet. 
Liker best dypt vann fiske, men av og til fisker jeg også på 20-50m dypde. TM260 egner seg ikke best til det og derfor skal ha 3in1 i tillegg til den. Hvis jeg bruker mindre penger på selve ekkoloddet (7" istedet for 9"), så det blir mer aktuelt med å oppgradere TM260 til TM265LH - utgjør det stor forskjell? 
Innspill?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet!

Det blir eksakt samme bilde, men typisk skalert opp og med litt dårligere oppløsning siden WIFI-feeden komprimerer noe.

Vær litt obs på at TM265 vil bruke BEGGE ekkoloddportene på HDSen (ulikt din TM260 altså), så du får ikke brukt annen ekkoloddgiver (feks 3 in 1) med den. Til bruk i saltvann vil jeg uansett anbefale StructureScan 3D (giver og modul) siden denne leverer bedre i saltvann enn Active Imaging.

På 0-50 meter vil 265 være merkbart bedre på å vise fisk i vannsøylen enn 260, siden L-elementet i 265 har større konevinkel enn 50-elementet i 260. Jeg er dog ikke helt sikker på om jeg selv hadde prioritert det all den tid du har en 260 som er en utmerket ekkoloddgiver. Hvis man ønsker noe med bredere konevinkel for grunt vann, hadde jeg heller komplettert 260 med feks en TM165HW eller en TM150M.  Da er vi dog litt inne på "smak og behag", vel så mye som ren teknikk.

 

Oppsummert:

Kjøp så stor skjerm du har råd til, behold 260, legg til en ekkoloddgiver med vid konevinkel og vurder SS 3D.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret!
Jeg er på forumet i noen år nå, men er en av de som sitter stille istedet for å si noe en har ikke peiling på :)
Visste ikke at TM265 må kobles i 2 porter, dvs ikke noe vits å bruke penger på annen giver om man planer å bruke den (på 1 unit). Planen min er å prøve først hvordan det blir med TM260 på den nye ekkoloddet og så vurdere bytte til TM265. Den er ikke perfekt nå på HDS gen2. Får prikker istedet for buer og tviler på at det er pga montering vinkel. 
Men, samtidig ville ha noe som egner seg bedre til grunnere vann derfor tenkte å kjøpe Live med 3in1. 
Sier du at SS 3D er bedre enn 3in1? Leste ikke mye om den da jeg trodde at den teknologien egner seg bedre til ferskvann eller veldig grunt saltvann.  Må lesse litt mer...
Angående skjermen - blir det bedre bilde på tablet som er koblet til 9" enn 7" eller blir det likt? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7" har 800x600 oppløsning mens 9" har 1280x720, det er video med disse oppløsningene som blir MPEG kodet og overført til nettbrett. 

Jeg erstattet en 7" Carbon mer en 9" Live sist sommer, både skjermstørrelsen og oppløsningen er mye bedre på 9". 7" egner seg ikke til å dele skjermen, mens på 9" fungerer det greit (sier han som har to NSS12 Evo3 rett ved siden av HDS-9 LiveB)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fram til 2013 hadde jeg HDS Gen2 Touch med TM260, da oppgraderte jeg til TM265LH og CHIRP ekkolodd. CHIRP ekkolodd med TM265LH er mye bedre enn Gen2 med TM260, men jeg fjernet TM260 da jeg installerte CHIRP så jeg har aldri testet TM260 mer et CHIRP ekkolodd. Jeg har brukt TM265LH sammen med 10 forskjellige modeller av CHIRP ekkolodd, alle med godt resultat. 

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel på hvordan TM260 på HDS Gen 2 BØR se ut. :)

TCs Instagram

For all del TM265 er en bedre ekkoloddgiver enn TM260 (kanskje bortsett fra til bunndeteksjon på dypt vann, der er 260 svært bra), men fornuftig å teste den du har litt mer før.

 

Ellers har Atle i teamet 260 på sin skute, så det ligger litt skjermbilder med den mot både HDS og NSS (Evo2) på bloggen. Han har nettopp begynt å leke med Evo3, så det kommer mer der etterhvert også.

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri sett sånn bilde på min ekko. Enten enkelte fisk eller en stor klump med farger om det er stim.
Bunnen holder ganske godt til ca. 15 knop også på dypere vann so tipper jeg at vinkel er korrekt, men kanskje ikke helt perfekt, da jeg la merke til å få små buer istedet for prikker da jeg kjører med Motorguide istedet for hoved motor (baugen ikke går opp).
 

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

Endret av klimekkk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Giveren står kanskje bittelitt lavt, men ser ellers ok ut den. 

Konevinkelen er smal, og blir tilsvarende følsom for vinkelen mot fisken. Bildet på Insta er med en båt som ligger stille, da blir nødvendigvis fiskene streker på tvers av skjermen, og ikke buer.

 

Her er et av Atles skjermbilder med TM260 med NSS Evo2. 50kHz har videre kone enn 200 og gir derfor bedre buer på litt grunnere vann. (Atle er havfiskeren av oss i TC.)

Screenshot_2019-05-05_10.50.01.png

 

Har du noen skjermbilder fra HDSen din?

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bilder men om været blir brukbar nå i helgen skal jeg ta noe bilder. Ikke så mye fisk i Stavanger område nå i vinteren, men kanskje finner noe.
Jeg vurderte om å fjerne den kile som hadde montert på slik at det blir lit mer vinkel på den, men er red at det blir bare verre. Problemet er at jeg har ikke båt henger og må betale hver gang for å få båten ut av vannet. Så, pga at jeg er "cheap" har 1 sjanse hvert år til å justere på det når jeg tar service på motoren. :) Pleier å gjøre det om våren derfor startet jeg den tråden nå. 

Etter lit mer lessing tror jeg at SS 3D er ikke noe som passer mitt bruk, men TM165HW ser interessant ut som som tillegg til TM260.

1.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da er både HDSen og TM165 på plass. Trenger bare bedre vær til å teste det :)
TM165 midlertidig montert på styrbord till båten skal tas på land om våren, men kjapt test rundt marina viste at den fungerer. Her er bilde med TM260 200kHz til venstre og TM165 til høyre. 

20200207_170432.jpg

20200207_170758.jpg

20200207_171903.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
Den 16.1.2020 at 13.47, erik skrev:

Velkommen til forumet!

Det blir eksakt samme bilde, men typisk skalert opp og med litt dårligere oppløsning siden WIFI-feeden komprimerer noe.

Vær litt obs på at TM265 vil bruke BEGGE ekkoloddportene på HDSen (ulikt din TM260 altså), så du får ikke brukt annen ekkoloddgiver (feks 3 in 1) med den. Til bruk i saltvann vil jeg uansett anbefale StructureScan 3D (giver og modul) siden denne leverer bedre i saltvann enn Active Imaging.

På 0-50 meter vil 265 være merkbart bedre på å vise fisk i vannsøylen enn 260, siden L-elementet i 265 har større konevinkel enn 50-elementet i 260. Jeg er dog ikke helt sikker på om jeg selv hadde prioritert det all den tid du har en 260 som er en utmerket ekkoloddgiver. Hvis man ønsker noe med bredere konevinkel for grunt vann, hadde jeg heller komplettert 260 med feks en TM165HW eller en TM150M.  Da er vi dog litt inne på "smak og behag", vel så mye som ren teknikk.

 

Oppsummert:

Kjøp så stor skjerm du har råd til, behold 260, legg til en ekkoloddgiver med vid konevinkel og vurder SS 3D.

Hei,

 

Jeg vurderer ett oppsett med TM265 + HDS Live 9 i første omgang, men ønsker å ha muligheten til å bygge dette ut med en scannende giver etterhvert. Betyr dette at det ikke er mulig med HDS'en siden TM265 bruker begge inngangene? Eller er det noe jeg misforstår her?

I så fall, hva er det beste alternativet til HDS'en som gir meg denne muligheten?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt, TM265 bruker begge giver-portene på HDSen.

Det beste alternativet for skannende ekkolodd i saltvann er StructureScan 3D (modul og ekkoloddgiver), denne har vesentlig lengre praktisk rekkevidde enn Active Imaging. Siden SS 3D tilkobles HDSen via ethernet (den gule porten på HDSen) er det ikke noe problem å kombinere den med TM265.

Skal du ha skannende ekkoloddgiver uten modul (Active Imaging, feks 2 in 1 eller 3 in 1) så må du ha en 2D-giver med enkel tilkobling så du har en port "ledig" på HDSen til den skannende ekkoloddgiveren. Typisk en TM185M eller TM185L.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, mange takk. Veldig greit å vite. 
 

For en som aldri har satt opp dette. Hvilken port i hds’en kobler man motorguide xi5 i? Og hvis jeg på sikt ønsker en egen skjerm/lodd i baugen på båten, hvilen port bruker denne? Risikerer jeg å gå tom for (nettverks)porter etterhvert hvis jeg også vil ha ss 3D som du nevner over (hds 9 live har vel bare 2 nettverksporter)? 

Dette er uansett noe som ligger litt frem i tid (bortsett fra motorguiden da, den ønsker jeg å få kjapt på plass)  

Endret av kilhak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xi5 kobles til NMEA 2000 nettverket. Hvis du skal ha en MFD i baugen så kobles den sammen med Live 9 via Ethernet. Hvis du kjøper StructureScan 3D så har denne 3 ekstra Ethernetporter. Finnes også en NEP-2 (Network Expansion Port) med 5 Ethernetporter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Den 7.8.2020 at 16.10, erik skrev:

Korrekt, TM265 bruker begge giver-portene på HDSen.

Det beste alternativet for skannende ekkolodd i saltvann er StructureScan 3D (modul og ekkoloddgiver), denne har vesentlig lengre praktisk rekkevidde enn Active Imaging. Siden SS 3D tilkobles HDSen via ethernet (den gule porten på HDSen) er det ikke noe problem å kombinere den med TM265.

Skal du ha skannende ekkoloddgiver uten modul (Active Imaging, feks 2 in 1 eller 3 in 1) så må du ha en 2D-giver med enkel tilkobling så du har en port "ledig" på HDSen til den skannende ekkoloddgiveren. Typisk en TM185M eller TM185L.

Har kikket litt på nett nå, men er litt forvirret med tanke på å koble tm265lh til f.eks. hds live. Er det forskjellige versjoner av tm265lh som passer til lowrance, garmin osv. Eller kreves det bare en overgang for at dette skal passe? Ser f.eks. her https://www.hocom.no/p/16583/garmin-tm265lh12-pindual-chirp1kwhekkmontert at denne leveres med 12 pin kontakt, noe som ikke passer i hds live? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, abbor skrev:

Du skal ha utgaven med Navico varenummer 000-10722-001. Vil ofte bli omtalt som svinger for Simrad. 

Fikk beskjed om at denne (https://mjosservice.no/produkt/lowrance/tilbehor/givere-for-ekkolodd/xsonic-svinger-9-pin/xsonic-pigtail-xdcr-wiring-block-adapter) overgangen fungerer, blir det det samme som er med i det varenummeret du referer til eller er dette noe annet? 
 

Edit: det jeg egentlig lurer på er om det er flere veier til mål her eller om dette egentlig er det samme? Syns dette er smått forvirrende...

Endret av kilhak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.