Gå til innhold
Fiskersiden

Takkeltips


Leon
 Share

Recommended Posts

Siden båten er på land gav julens fiskeabstinens utslag i litt kreativt takkel tukkel. 
 

har en stund lekt litt med krympehylser på tykk mono og fått litt sansen for dette fremfor knuter. Med gode hylser og rett krymp er teorien at dette er solide saker. Kombinasjonen av et ønske om forbedringer blandet med litt latskap og skepsis mot knuter gjør hodet kreativt mens hendene jobber med sene, hylser og tang. 
 

har brukt Lopez PN litt og vært fornøyd. Stålbommer er også fint, men tar mye plass i takkelmapper og er litt raklete greier. 
 

tankene går fort mot å utnytte stivheten i 1,5mm mono til bom på PN og slep. Kom derfor på denne måten å lage takkelstamme hvor stamme og bom er kun 1 bit mono med litt hylser, svivler og juggel etter ønske, med bonus på økt bruddstyrke sammenliknet med knytte stammer og kortere produksjonstid. 
 

første bilde viser prinsippet med krympeløkkepaternoster med bom til slepet. Øvrige opphengere lages på samme måte. Den oppmerksomme leser ser at hylsene her er korte, dette er svinbillige kinahylser fra ebay som er best egnet til stoppere, feste søkke og binde sammen monoløkken til en bom. Selv med disse dritthylsene sklir ikke løkkene om jeg henger i takkelstamme å spreller med mine 100kg. Til fiske bruker jeg selvsagt tykkveggede hylser med 3x lengde på alle steder langs selve stammen. 
 

skulle en hylse skli mister man ikke fisken siden alt er i en bit mono og neste hylse vil gi dobbel motstand. 
 

Noen vil sikkert være skeptiske til at grunnlaget for bommen er å tre senen to ganger gjennom hylsen samme vei og dermed ved belastning gjøre at monoen rir hardt på kanten av hylsens overkant. Selv etter en runde med mine kilo dinglende i enden blir det ikke merke i sena, kun en svak bøy som ikke er verre enn man får til med å klemme en løkke flat med fingra. Sena blir sikkert svekket, men ikke like mye som i en knute som knekker sena med mye mindre radius og høyere spenningskonsentrasjon. 
 

57E9E742-76B0-4126-8F0F-CB63FD0E6550.jpeg

2EBB8179-186C-4ACC-BD58-57A01CAD01FF.jpeg
 

En variant er å bruke løsningen til en dobbel sprederbom til feks flyndrefiske. Denne løsningen får ingen knekk ved belastning. Kan også brukes med kastestang om fortommen ikke er lenger enn bommen. Setter man flyteperle på ene fortommen har man en krok på bunnen og en over. 

nok en variant er å lage en enkel bom til bruk med jiggkropp på lang fortom ala bo hall’s surprise takkel. 
 

håper flere har nytte av denne løsningen og at jeg ikke har sett meg blind på egne ideer. 

Endret av Leon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler skepsisen til hylsen som lager løkkebommen ut fra stammen i utgangspunktet, men etter litt testing og fundering mener jeg dette er sikrere enn knuter så lenge man bruker bra hylser og riktig krympeprosess.

Tenk at storfisken biter på. Da vil bommen bøyes til den er parallell med stammen og det blir en punktlast på øvre del av løkken mot hylsen. Test viser at ved høy belastning krages hylsen bittelitt her og fungerer som en kause. Skulle dritt hende og øvre sene ryke mot hylsen sitter man fortsatt igjen med en vanlig krympeskjøt hvor alle krefter virker i samme retning. som nevnt tidligere, skulle krympen være for dårlig så senen sklir i hylsene er det ingenting som faller fra hverandre fordi hele takkelet er kun èn lengde mono.

Anbefaler å bruke hylser til linefiske kjøpt hos havfiskeri. Lange tykkveggede hylser som gir ekstremt sterke skjøter og er veldig raskt å jobbe med. Havfiskeri påstår knuter svekker 40-50% av bruddstyrken og hylser kun 10%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren med crimps er vel mer at monoen knuses inni, enn kutting på kanten, men jeg liker ideene dine. 

Jeg knyter også havtacklene slik at alt er en sammenhengende bit, det føles tryggere. 

Har eksperimentert med crimping av microtackler og. Det blir overraskende sterkt. 

Og så må man ikke glemme at selve crimpsen er en god attraktor 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til mine krympehylser fra 0,7 til 1,5mm bruker jeg denne tangen:

https://havfiskeri.no/store/no/verktoy/161-mini-tang-for-hylser-1-2mm.html

Til lastbærende forbindelser ville jeg ikke vurdert "trikkertang" og langt mindre avbiter. Det fungerer sikkert fint til stoppere, men gir ikke tilstrekkelig kontroll på krympeprosessen.

En skikkelig krympetang har kjefter for spesifikke linediametere og gir ikke mulighet for knusing av senen pga overkrymping om man bare bruker "rett hull" i tangen. Utvekslingen i tangen gjør det veldig lett å repetere like og gode skjøter.

Disse hylsene er veldig gode:

https://havfiskeri.no/store/no/50-aluminiums-hylser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt grovt er det kobber til wire og alu til mono fordi det vil bli galvanisk korrosjon på alu i kontakt med stål som er et edlere metall. 
 

kobber i den tilstand det har i hylsene har også høyere flytegrense og må enkelt sagt «overdeformeres»/krympes mer forbi ønsket dimensjon for å nå ønsket deformasjon/ferdigmål. Altså større sjans for å skade sena. 
 

i tillegg er alu mye billigere i råvarekost og produksjonskost til dette formålet ved siden av at det har bedre egenskaper mot mono. Derfor er det også mer brukt selv om kobber også er egnet til mono, men innenfor et smalere vindu. 
 

det som er viktig med alu hylser er lengde og godstykkelse (sammen med hardhet). De korte eBay hylsene i mitt innlegg gir skjøten maks 1/4 av bruddstyrken til de lange hylsene med tykkere gods fra havfiskeri. Rett hylse på rett plass er bedre enn rett knute på rett plass, gitt korrekt krymp med riktig verktøy. 

Endret av Leon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.