Gå til innhold
Fiskersiden

Lady Knurrs fiskerapporter anno 2020


Lady Knurr
 Share

Recommended Posts

Vad är en stril? Vart är strilalandet? Jag kliar mig i skägget av förvirring. Verkade meget produktivt där i korkarna iallafall. 

Självklart behöver den som inte frågar heller inte ge några svar om det känns okomfortabelt.. gratulerar med torsken. den såg fet & fin ut. 

Blir inspirerad att laga en slik artstabell som du & ölgylten har.. 

Jag ger mig ut på sotra för att ta mig ett snack med Poseidon idag, kanske han är vid gott humör vem vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Henrik Bauduin skrev:

Vad är en stril? Vart är strilalandet? Jag kliar mig i skägget av förvirring. Verkade meget produktivt där i korkarna iallafall. 

Självklart behöver den som inte frågar heller inte ge några svar om det känns okomfortabelt.. gratulerar med torsken. den såg fet & fin ut. 

Blir inspirerad att laga en slik artstabell som du & ölgylten har.. 

Jag ger mig ut på sotra för att ta mig ett snack med Poseidon idag, kanske han är vid gott humör vem vet. 

Sett fra Østlandet, så er "stril" folk innenfor et geografisk område. Se her: https://no.wikipedia.org/wiki/Stril

Så skal du ikke se bort i fra at Bergens-folket legger noe mer i dette, feks et slags kaste-system :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Henrik Bauduin skrev:

Vad är en stril? Vart är strilalandet? Jag kliar mig i skägget av förvirring. Verkade meget produktivt där i korkarna iallafall. 

Självklart behöver den som inte frågar heller inte ge några svar om det känns okomfortabelt.. gratulerar med torsken. den såg fet & fin ut. 

Blir inspirerad att laga en slik artstabell som du & ölgylten har.. 

Jag ger mig ut på sotra för att ta mig ett snack med Poseidon idag, kanske han är vid gott humör vem vet. 

Som TT sier, henviser stril/strilelandet til et geografisk område, tradisjonelt sett Bergens omegn, spesielt nordover. Tidligere brukt nokså nedsettende. Nå blir det vel stort sett brukt på en godlynt, småertende måte (omtrent som nordmenn og svensker erter hverandre) om folk som kommer fra nynorsk-kommunene rundt Bergen. 

Artstabell og denne årsoversikten med utvalgte opplevelser synes jeg var en god idé, blir sikkert gøy å lese og mimre om noen år. Du skal bare se flere gjør som oss. 

Skitt fiske i dag! Skulle gjerne vært på tur, men enkelte dager må man bare løpe som en strikkball og fikse alt man ellers ignorerer. 

Endret av Lady Knurr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 dag, 3 nye fiskeplasser, ukjent antall mil kjørt.

2 sjøstjerner, 1 sypike, 1 liten hågjel. 

En god klunk bensin.

Synes kiloprisen på sypiker begynner å bli ganske drøy. 

IMG_20200305_112417_525.thumb.jpg.483c80203be4b0c486b0b43153fb9f51.jpg

Men i det minste fikk jeg ny, fancy frisyre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.3.2020 at 6.50, Aurejeger skrev:

Det var jo virkelig et prakteksemplar!

Takker, er ikke ofte man ser treøyet blåstål nu til dags, nei. 

Det var i det hele tatt en kveld der øynene svevde fritt. 

IMG_20200306_192245.thumb.jpg.8cc1f242bd319d978bf484293aabde5a.jpg

 

IMG_20200309_102541_537.thumb.jpg.565d75adfc7365ab093ff3f6c0c9cc0c.jpg

 

IMG_20200308_172405_018.thumb.jpg.2ad78048873b2f39df02b4a9ddaf098e.jpg

 

PS. Å påstå at ingen fisk ble skadet under denne photoshooten ville kanskje være litt drøyt. Men ingen fisk ble avlivet for øynenes skyld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
1 time siden, Lady Knurr skrev:

Jaja, kommer man seg ikke på tur, får en fiske det som er tilgjengelig. 

 

 

IMG_20200320_093109_769.jpg

Au da! 
 

Men der har vi vel vært de fleste av oss. For min del med en 30 grams møresild som Vakthavende på legevakta måtte ta spenntak med kneet for å få ut av tommelen ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 20.3.2020 at 10.13, erik skrev:

Foreslår anskaffelse av akvarium i steden. 

Høres veldig slitsomt ut, da må man jo stulle og stelle med fisken. Er litt mer kort prosess - kill or release-typen. Denne fingeren ble released og svømte lykkelig videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.3.2020 at 11.23, TT skrev:

Au da! 
 

Men der har vi vel vært de fleste av oss. For min del med en 30 grams møresild som Vakthavende på legevakta måtte ta spenntak med kneet for å få ut av tommelen ... 

Ouch, det kan ikke ha vært gøy. Trengte faktisk hjelp for å få dratt denne pinglekroken gjennom med tang, forbausende hvor seig huden er. Men skal ikke påstå at smertene var ulidelige ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Huff og huff, denne Lady Knurr er da et flyktig vesen, som hertugen av Mantova påstår at alle kvinner er i operaen Rigoletto: "La donna è mobile". 

Nåja. Kanskje man bare er lat. Det ble så enkelt å laste opp noen bilder på Instagram, skrive noen få ord, og få masse umiddelbar respons.

Instant gratification is my middle name.

Men en gang i blant tenker jeg at langsiktig gratification ikke er til å kimse av heller, og jeg vet jeg vil sette pris på å lese om mine egne mer eller mindre eventyrlige fisketurer en gang i fremtiden. Så jeg skal prøve å fiske frem litt skrivelyst igjen. Men ikke i dag. 

Nå får det holde med en liten statistikkoppdatering, så er jeg i gang og terskelen blir lavere. 

Turer har det blitt mange av, opplevelser like så, og en gang i mellom har jeg da fått et napp eller to og.

image.png.4615d425d358b841cd0f9c890d22fab6.png

Hadde jeg ikke bevisst ristet av meg en haug med sypiker og svartkutlinger, hadde vel tallet vært høyere, men ikke tilfredsstillelsen, så da kan det være det samme.

Fornøydliste for 2020:

1. Knurr på 715 g som stod til gull

2. Årets første havmus (måtte det komme flere!)

3. Få oppleve å være jordmor for 4 nydelige pigghåbabyer. It's a long story, yet to be told

4. Spisskate fra land nær Bergen - hvor kult er ikke det?!?

5. Piggskate – har blitt svak for skater og vurderer å utvide tittelrepertoaret til Sypikedronning, Knurrlady og Skateprinsesse

 

Irritasjonsliste for 2020:

1. Hele verden drukner i ulker og bergulker, jeg får ingen.

2. Hvor har fløyfiskene fløyet hen?

3. Lyr og sypiker

 

Så dukker det vel opp en rapport etter hvert. helt plutselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lady Knurr skrev:

 

Nåja. Kanskje man bare er lat. Det ble så enkelt å laste opp noen bilder på Instagram, skrive noen få ord, og få masse umiddelbar respons.

Instant gratification is my middle name.

Der har vi forumdøden oppsummert. Minst like mye feedback, men langt mindre innsats. Velkjent problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, erik skrev:

Der har vi forumdøden oppsummert. Minst like mye feedback, men langt mindre innsats. Velkjent problemstilling.

Jupp. Minst 10 ganger så mye feedback for en innsats på et par minutter vs kanskje flere timer. Det er synd, da, for man blir jo bedre kjent og har mer moro på en side som dette. 

Men nå skal jeg ikke bare skylde på det. Livet går i bølgedaler, og jeg har ikke vært inspirert til noe skriving heller. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det. Ser det godt på egen aktivitet på egen blogg, i perioder kommer det to oppdateringer i uken, så kan jeg ha to måneder uten en eneste post. (Nå er det heldigvis fem til som leverer til bloggen som alle har sine "ups & downs" så totalt er flyten av poster ganske jevn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Det hendte i de dager at jeg fikk lyst på en overnattingstur til Ormhilleren. Tilfeldigvis skulle Ølgylt og Ølgyltkutlingene det også, så da slo vi oss sammen. Stedet fristet dessverre en god del andre folk også, men vi gadd ikke hive dem på sjøen.

Stemningsrapport:
PSX_20200801_144656.thumb.jpg.5dc2cfc4ff6686eec66c8d487cb7e3ae.jpg

 

Målet var kveite og laget var Brann. Neida, driter i Brann. For å gjøre en lang, men riktig så trivelig historie kort: ingen kveite eller andre flattbrød, bare 2 små torsk (ut fra Vestlandske mål, ikke Østlandske), en liten lange og 53 makrell.

PSX_20200802_143130.thumb.jpg.428316b9b29da13551f59eb2a1a9277b.jpg

Resultatet av 12 kast med 3 kroker.

MEN–

Så kom natten, og i tretiden begynte jeg å bli trøtt og sliten i ryggen, så jeg lusket inn i gapahuken og begynte å kle av meg og skifte til et mer behagelig antrekk (nei, ikke den typen, din tulling). Sekunder før jeg endelig kunne legge meg ned, gauler Ølgylt at jeg har napp. Shit, hadde glemt å ta opp stangen. Jaja, gadd ikke kle på meg for å dra opp en hvitting eller annet tull, så det fristet å be ham ta den (Nå i etterkant får jeg grøssebyger over at jeg overhodet tenkte tanken. Ikke hente opp fisken min selv? Tsk tsk). Men så gauler han at det er et skikkelig run. Da fikk jeg fart på meg! Ut fra min erfaring, lønner det seg oftere å vente enn å dra opp med en gang, så var ikke kjempestresset over at det gikk et minutt eller så før jeg var på plass.

Oj, dette var tungt. Og det var futt og fres, så definitivt ikke tangklasen fra helvete eller en monsterkrabbe. Yay! Jeg drar og sveiver, drar og sveiver, evig takknemlig for at det er surfstangen med 14000-snellen jeg har mellom beina, ikke karpestangen med lettere snelle. Jeg begynner å lure på om det kan være en skikkelig kveite, større enn minstemål – så jeg kan spise den, men mindre enn en sværing jeg bør slippe ut igjen av hensyn til den vestlandske bestanden. En infernalsk stemme hvisker at det kan være en kjedelig brosme eller lange, men jeg sender den til the Pits of Hell sammen med marshmallowsen.

PSX_20200801_144851.thumb.jpg.e5d862f4221e3751d13450f1d5bc7be1.jpg

Jeg drar og sveiver, drar og sveiver, mens Ølgylt henter kleppen. Håven min er neppe sterk nok til å tåle dette beistet her. 

Endelig kommer noe til syne. Ja! Det ser da ut som noe flatt? Vent, nei, det er langt og rundt. F***, f***, f******* møkk, en lange. Hvorfor? Hvorfor?!? 

Men den ser da litt snodig ut til å være lange? Ølgylt har klatret ned, klar til å løfte den opp.
–Hva er det? gauler jeg.
– Havål.

Sukk. Havål. Denne testosteronfisken, manndomsprøven, machodrømmen. Ikke min drøm. Første gang jeg var på Ormhilleren, 15. oktober i det Herrens år 2018, observerte jeg en gjeng unggutter som stod og dro havål. Siden den gang har jeg jo begynt å fiske selv, men det der var definitivt ikke min greie. Og jeg har hørt at de er gufne, at slimet nesten velter ut av dem. Yuck.

Jaja, nå var den der, og på land skulle den. Ølgylt gjorde sitt, og så gjorde han sitt en fire–fem ganger til, ettersom beistet prøvde å stikke av. Vi fikk dratt den lengre innover, og så var det tid for fotosession. 

PSX_20200802_141934.thumb.jpg.e434ab0f8ac64a13716642cf1722a123.jpg

Mnja. Ikke alle var like samarbeidsvillig. Muligens ikke dens beste vinkel.

Nå begynte jeg å synes at den faktisk var veldig kul. Stor, men ikke kjedelig lange-stor. Nydelig, svart farge, elegant kropp, elegante bevegelser. Futt og fres, rikelig med temperament, det var så vidt jeg klarte å holde den.

PSX_20200802_141250.thumb.jpg.5ddf1d0e4cf686da15493fbcae8e9b2c.jpg

 

Ikke var den spesielt slimete heller. Jeg ble mer og mer fornøyd med fangsten min. Og ny art er alltid gøy.

IMG_20200802_141746.thumb.jpg.d12c2bd15e0baad8125b0d2dada33897.jpg

Blodige hender som Lady Macbeth, men i litt bedre humør. Havålfisking er åpenbart bedre enn kongedrap. Observer også det røde merket under nesen. Hvis du ikke har et sånt, har du ikke tilbrakt nok tid med nesen utenfor en bryggekant i sommer.

Skal ikke påstå at den var enkel å veie, men til slutt lyste tallet 8,71 på vekten. Ny pers. Men hvordan i all verden klarer folk å å veien en 20-30 kilos havål?

PSX_20200802_142324.thumb.jpg.2e9bdd06d422845565d17317febba4b0.jpg

Skjønnheten og udyret. Hvem som er hvem, ble vi aldri helt enige om.

Til slutt må jeg takke fotobutleren for bilder, kleppbutleren for oppdragelse og lysbutleren for god innsats for en lady som i forvirringen hadde glemt å ta med hodelykten.

 

Antall turer: 68 pr. 1. august 2020

image.png.65d96574a1c1af66871f642196f003d6.png

 

Fornøydliste for 2020:

1. Knurr på 715 g som stod til gull

2. Årets første havmus (måtte det komme flere!)

3. Få oppleve å være jordmor for 4 nydelige pigghåbabyer. It's a long story, yet to be told

4. Spisskate fra land nær Bergen - hvor kult er ikke det?!?

5. Piggskate – har blitt svak for skater og vurderer å utvide tittelrepertoaret til Sypikedronning, Knurrlady og Skateprinsesse

6. Havål på 8710 g. En fisk jeg aldri ønsket å ta, men da den først kom, var det jo ganske kult. Og min hittil største fisk. 

 

Ved nyttår satte jeg meg en del mål. Hva har jeg oppnådd?

8 mål for 2020 – i tilfeldig rekkefølge:

1. Fløyfisk, aller helst en finfin hann med vakre farger.  Nope.

2. Ulke. Vanlig, dverg, glatt, pigg og whatnot. Itteno’ knussel, je tar alt, bare den er kul. Nope (Ikke mangel på forsøk. Vi er visst ikke på talefot)

3. Kveite på over 6 kg. Hva kan jeg si? Nam. Nope

4. Rødknurr. Selvfølgelig. Nope

5. Ha minst 35 ulike arter registrert på artsfiske.com.  Nope. Men denne fikser jeg garantert.

6. 1000 fisk. Bare fordi det høres kult ut. Unntatt når 700 av dem er sypiker (en reell fare). Nope. Og ikke lenger et mål. Gidder ikke dra så mange kjedelige fisk. Kvalitet fremfor kvantitet!

7. 3 gullmedaljer på artsfiske.com (1 i boks denne uken. Yay!) Nope.  1 gull, 1 sølv og 3 bronse

8. Lære meg trylleformelen som får garn til å snøre seg rundt halsen til garnjævler som føkker opp livet til både bifangsten og fritidsfiskere. Nope

Men hva skal man nå med mål anyway?

 

Snart dukker det opp en rapport fra årets ferie i Vestfold, men den får jeg legge i Østlandsforumet. De har jo bare 58 977 innlegg, stakkars små. 

Endret av Lady Knurr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Ølgylt skrev:

Gjorde seg med en god rapport. 

De bruker veienett, de latsabbene. 

I teorien var det en enkel sak å sette kleppen i nakkemuskelen der den ikke ville gjøre noe ubotelig skade, men det var neimen ikke lett i praksis med sløv klepp

Den blødde litt fra kleppingen, men ettersom den umiddelbart svømte veldig fint da vi slapp den, tror jeg den var i fin form.

Kloke sjeler har fortalt meg at jeg burde ha brukt en matte til å legge den på så den ikke ble oppskrapet. Jeg er veldig for fiskevelferd, som jeg tror alle som har vært med meg på tur vet, men hvordan pokker får man en krakilsk havål til å ligge på en matte? Heldigvis er steinen på Ormhilleren veldig avslepet akkurat der, så til steingrunn å være, kunne den ikke vært bedre. Den så ikke oppskrapet ut, heldigvis. Jeg har forsøkt å være føre var når jeg har jaktet på f.eks. skate (og improviserte da jeg fikk spiss), men det falt meg ikke inn at jeg skulle få havål. Trodde den bare bet på machotackler (hvordan de må enn ser ut). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fiskemannen skrev:

Havål må være noe av det kuleste man kan få i sjøen her i landet. Har den tilgode, må nok gjøre noen tapre forsøk i høst. 

Hehe, og her går jeg og drømmer om noe så banalt som ulke. Synes de er så vakre. Og fløyfisk. Og uer/blåkjeft. Vi har alle våre greier. Men havål var veldig mye kulere enn jeg hadde trodd på forhånd. Og gøy når slike overraskelser dukker opp, det er kanskje det jeg elsker mest ved kystmeite: man vet aldri hva man får. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Lady Knurr skrev:

Den blødde litt fra kleppingen, men ettersom den umiddelbart svømte veldig fint da vi slapp den, tror jeg den var i fin form.

Kloke sjeler har fortalt meg at jeg burde ha brukt en matte til å legge den på så den ikke ble oppskrapet. Jeg er veldig for fiskevelferd, som jeg tror alle som har vært med meg på tur vet, men hvordan pokker får man en krakilsk havål til å ligge på en matte? Heldigvis er steinen på Ormhilleren veldig avslepet akkurat der, så til steingrunn å være, kunne den ikke vært bedre. Den så ikke oppskrapet ut, heldigvis. Jeg har forsøkt å være føre var når jeg har jaktet på f.eks. skate (og improviserte da jeg fikk spiss), men det falt meg ikke inn at jeg skulle få havål. Trodde den bare bet på machotackler (hvordan de må enn ser ut). 

Nå er jeg langt i fra noen havål-ekspert (har fått en liten en), men ser at de som gutser etter den bruker en fuktet presenning på noen kvadratmeter. Om man så skal drasse med seg dette på enhver tur der det er en viss sjangs for havål er jeg kanskje mer tvilende til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.8.2020 at 16.28, Lady Knurr skrev:

Sukk. Havål. Denne testosteronfisken, manndomsprøven, machodrømmen. Ikke min drøm. Første gang jeg var på Ormhilleren, 15. oktober i det Herrens år 2018, observerte jeg en gjeng unggutter som stod og dro havål. Siden den gang har jeg jo begynt å fiske selv, men det der var definitivt ikke min greie. Og jeg har hørt at de er gufne, at slimet nesten velter ut av dem. Yuck.

Nydelig rapport! Og grattis med conger ^_^ Godt å se at det holdes liv her inne! Jeg begynte å lure på om det var oss du hadde sett, men vi var vel der noen dager før, og siden har jeg ikke vært der :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Lady Knurr changed the title to Lady Knurrs fiskerapporter anno 2020

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.