Gå til innhold
Fiskersiden

Fluer og woblere i Bjøra på tidlig elv..


Maritim
 Share

Recommended Posts

Har leid vald i Bjøra fra 19.05.20 og ei uke. Trolig ganske stor og kald elv mao..

I den forbindelse har jeg et par spørsmål om fluer og woblere; 
hvor lange tubefluer er mest brukt ev.t krokstørrelse på enkelt og dobbeltkrok, og hvilke fargekomboer er mest aktuelle. Gjerne kjente mønster. 
Og så litt det samme på woblerfronten, lengder, farger og om det er noen av de vanlige over disk typene som kan funke (har et par i skuffen...)

Om noen har andre tips om maifiske i Bjøra er det supert!

M:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Den 12.2.2020 at 21.56, Maritim skrev:

Har leid vald i Bjøra fra 19.05.20 og ei uke. Trolig ganske stor og kald elv mao..

I den forbindelse har jeg et par spørsmål om fluer og woblere; 
hvor lange tubefluer er mest brukt ev.t krokstørrelse på enkelt og dobbeltkrok, og hvilke fargekomboer er mest aktuelle. Gjerne kjente mønster. 
Og så litt det samme på woblerfronten, lengder, farger og om det er noen av de vanlige over disk typene som kan funke (har et par i skuffen...)

Om noen har andre tips om maifiske i Bjøra er det supert!

M:)

Jøss, her var det ikke mye fart! Ser at det er en del som har vert inne og kikka så mulig det er flere som lurer. I mellomtida har jeg fått litt tips fra lokale. Selvfølgelig ikke noe revolusjonerende men dog. Her kommer det; Lengde på tuber et sted mellom 5 og 10cm. Av farger er orange med kobber en favoritt men svart over gult er også fint og selvsagt svart over blått, gjerne med rød hale. Fluene må ned, synk lll er fint.

På woblerfronten er det litt det samme, rødt/orange/kobber i forskjellige varianter. 
6, 9 og 12cm med trykk på 9cm. Av fabrikkwoblere får Bomber gode skussmål.

så det var litt av innspill jeg har fått. Suppler gjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har ikke fisket namsen eller bjøra, men har endel erfaring fra tidlig fiske i andre trønderelver.

Ang fluer så kan de være ganske store så tidlig Svart og sølv som grunnfarger, og blått eller orange som innslag.

Wobblere har jeg fisket lite med, men endel med sluk, og jeg vil kanskje anbefale å prøve dette også.

på tidliglaks er det viktig å få redskapen ned, laksen som kommer først er som regel stor hunnlaks, og den er ikke særlig villig til å gå opp etter noe som helst.

En velprøvd teknikk er å bruke litt store og breie sluker og kaste skrått motstrøms. Sveiv så sakte inn og la sluken "danse" med strømmen ned mot fisken, helst nært bunnen.

Jeg bruker stort sett dobbelkrok st 4eller 6, dette har jeg oså brukt i trøndelag. st 4 vil nåk passe bra til dette fisket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei
Alt er avhengig av forholdene. På den tiden du skal fiske kan Bjøra være alt fra 120-20 kbm/s
På stor og kald elv liker jeg godt de store 110mm wobblerne fra Vaarala, stillt til en rolig vuggende gange. Disse går dypt og rolig. På mindre og varmere elv er det et utall wobblere å velge i. Fargenyanser i gult,rødt og Orange er sjelden feil. Nå vet ikke jeg hvilket vald du skal fiske, men om vannstanden i Namsen blir veldig høy i forhold til vannstanden i Bjøra så kan det bli svært lite "drag" i elva. Da er det lette wobblere med god og livlig gange som teller. 
Ikke så godt å spå i disse coronatider, men jeg regner med å være på plass på Storskogmo, som vanlig i den perioden du kommer så da kan du jo stikke nedom og hilse på og få litt input.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Den 16.3.2020 at 8.36, Nils Master skrev:

Hei
Alt er avhengig av forholdene. På den tiden du skal fiske kan Bjøra være alt fra 120-20 kbm/s
På stor og kald elv liker jeg godt de store 110mm wobblerne fra Vaarala, stillt til en rolig vuggende gange. Disse går dypt og rolig. På mindre og varmere elv er det et utall wobblere å velge i. Fargenyanser i gult,rødt og Orange er sjelden feil. Nå vet ikke jeg hvilket vald du skal fiske, men om vannstanden i Namsen blir veldig høy i forhold til vannstanden i Bjøra så kan det bli svært lite "drag" i elva. Da er det lette wobblere med god og livlig gange som teller. 
Ikke så godt å spå i disse coronatider, men jeg regner med å være på plass på Storskogmo, som vanlig i den perioden du kommer så da kan du jo stikke nedom og hilse på og få litt input.

Takk for gode tips! Blei jo en spesiell vår. Hadde fine dager på Skjørland! Fantastisk sted! Trivelig vertskap, flott beliggenhet og nydelig elv. Men med nysnø to dager før annkomst og «rar» elv så ble det som det ble. Vi var 8 mann. 4 fikk fisk, jeg fikk den minste på 7 kg (flue fra båt, intermideate line). Største på 13. Fiskerens første laks!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.