Gå til innhold
Fiskersiden

Nybegynner søker råd til fjordfiske!


Philip L
 Share

Recommended Posts

Akkurat kjøpt meg båt, men fisket svært lite før. Lurer derfor på om noen har noen tips da jeg skal våge meg ut i vinterværet nå.

Båten ligger på Holmen, og har sett meg ut noen steder, men tar gjerne imot innspill. Ute etter gjerne stor spisefisk. har kjøpt meg pilker i 200-400gr klassen samt kraftig havstang. tenker å prøve pilk med gummimakk oppover. 

Er f.eks det punktet jeg har merket av i kartet et bra sted å starte? 13m undervanns-holme midt i oslofjorden? Andre tips til en håpefull som har lyst på stor fisk?

Untitled.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Philip L skrev:

Ok, så slik jeg forstår har jeg lov til å sørge etter sjøørret da?

Ja, du kan dorge etter sjøørret! Men det er verdt å merke seg at det er noen fredningssoner for den også. I disse er dorging forbudt og fiske fra båt for øvrig bare tillat i perioden 1. juni til 4. august.

Det er blant annet fredningssone i Sandviksbassenget, utenfor Askerelva og utenfor Neselva ved Holmen. Jeg fant ikke noe kart i farta, men områdene er beskrevet her: https://lovdata.no/dokument/LF/forskrift/2002-05-27-589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode innspill fra TT.

Kan ellers anbefale å sikte seg inn på arter som makrell, sjøørret, havabbor, lyr og laks (ja, det er mulig) samt sei som alternativ til torsken i Indre Oslofjord. Akkurat havabboren setter jeg stor pris på om folk slipper pent ut igjen, da bestanden er høyst variabel. Men det er en fantastisk sportsfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Her er et kart som viser de forskjellige fredningsområdene

https://kart.fiskeridir.no/share/369624f9a183

De røde feltene er fiskeforbudssoner fram til 1 mai, de grå er fredningssone for torsk, men ikke fiskeforbud, kun gjenutsettingspålegg for torsk.

Hvis du har båt til det, så er det mulig å fiske litt forskjellig i drøbak utenfor forbudssonen.

Sei, lyr, og også kanskje sild hvis det er intr

Dorge litt sø utover, fiske litt i drøbak og så dorge litt innover igjen?

20 knop, så er du der på litt over en halvtime

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, cannonbang skrev:

 

20 knop, så er du der på litt over en halvtime

Dere har for lite HK gutta. Vet dere ikke at man bør ha minst 100HK på en sportsfiskebåt i 2020? :gun:

 

Siterer Stutum fritt: Det er ikke farten som dreper deg, det er bråstoppen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, erik skrev:

Dere har for lite HK gutta. Vet dere ikke at man bør ha minst 100HK på en sportsfiskebåt i 2020? :gun:

Når jeg blir voksen, skal jeg skaffe meg en skikkelig båt. Inntil det, får jeg nøye meg med balja mi. I det minste kan jeg bære motoren ned i kjelleren for lagring ….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Touche. Min veier 167kg uten olje.

Har kjøpt meg en set-back plate med høydejustering som skal monteres på nå, et helt prosjekt i seg selv siden motoren må løftes av skroget og på platen. Får se om litt finjustering av høyde kan hente ut noen ekstra knop. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

På denne tiden av året dorger jeg ikke etter SØ i det hele tatt, bare spinnfiske. Drifte i kasteavstand fra land, kaste så wobleren nesten havner på land. (Bruk woblere som går høyt i vannet.) Fisken står veldig grunt nå. Det ble to stykker på en times fiske sist jeg var ute, en halvkilos og en trekvart. Begge tok på steder det er mindre enn to meter dypt.

Ellers enig i at fjorden virker ganske død nå, lite agnfisk å se også. Men det er ganske normalt for årstiden, når vi bikker mai livner det vanligvis til på ekkoloddet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.