Gå til innhold
Fiskersiden

Kan jeg fiske etter annet enn laks utenom sesong?


Th0mas84
 Share

Recommended Posts

Jeg bor rett ved Figgjoelva, og har grunneiers tillatelse til å fiske der (grunneier er min svigerfar)

Hvordan er det da med fiske på vinteren og våren? Jeg leser på nett at fiskesesongen i Figgjoelva starter 1.juni. Men gjelder det kun for laks?

Kan jeg da fiske etter andre fisker før 1.juli og kaste ut igjen eventuell laks jeg måtte få på kroken? 

Er det i det hele tatt noe å få på kroken nå på vinteren/våren?

Hilsen forvirret nybegynner

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke helt hva lovverket sier, men det er vel ikke lov å fiske (etter) anadrom fisk (laks, sjøørret, røye) i slike vassdrag utenfor "sesong"? I mange vassdrag betyr det i praksis fiskeforbud utenfor sesong. Men i vassdrag med andre arter praktiseres dette heldigvis mer fleksibelt. Det er jo lov til å fiske i både nedre Glomma og Drammenselva hele året (man er uansett forpliktet til å sette tilbake vinterstøinger om man skulle få en slik på kroken). Og det er visse partier,  som Ågårdselva i nedre Glomma, og Hellefossen ved Hokksund, der det er fiskeforbud utenfor sesong. Og i Finnmark er det jo stor harr i mange av de mest attraktive lakseelvene, som i Altaelva. Generelt sett kan man nok fiske etter disse med grunneiers tillatelse. Hvordan det er i Figgjo vet jeg ikke, men er det andre aktuelle arter enn laks og ørret der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det skulle være åpnet for fiske etter andre arter en de anadrome utenfor sesongen for disse, så fremgår det direkte av åpningsforskriften.

Se eksempel fra forskriften (riktignok en gammel versjon) for Drammenselva:

§ 3.Sjøørret og innlandsfisk

I Drammenselva opp til bru for Rv 11 i N. Eiker (N 6624488, Ø 557957), er det fra og med 1. februar, tillatt å fiske sjøørret og innlandsfisk fra land med redskap som er nevnt i § 2. Fanget vinterstøing av laks om våren skal settes ut i elva igjen, hvis den ikke har vesentlig skade. Fiske etter annen innlandsfisk enn ørret er tillatt hele året i Drammenselva i Drammen kommune. I fredningstida for laks og sjøørret er slikt fiske bare tillatt med wobbler større enn 15 cm og med agn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.