Smukken

MotorGuide Xi3 problem

Recommended Posts

Noen som har peiling?

Jeg fikk en MotorGuide XI3 i posten fra USA forrige måned. Så den er ny.

Har pinpoint GPS ettermontert.

Egen Lithiumbatteri-bank 100A 24V 150A BMS.

Problem med at motoren kutter helt tilfeldig, den kan kutte etter 2 sekund eller når jeg ligger i båsen/bryggen kan den gå i et par timer når den er i ankermodus.

Den har blitt testet med direktekobling mot batteri, uten sikring eller kontakt for å være sikker på at det ikke er spenningsfall frem til motoren, den samme feilen oppstod også da.

I skrivende stund står den og går i ankermodus på snart tredje time uten feil, men det virker som at når jeg legger fra kai, så oppstår feilen oftere.

Dette er kjedelig når man driver plutselig avgårde, gjerne mot land :(

Setter pris på innspill, jeg er usikker på om den lar seg reparere på garanti i Norge siden den er kjøpt i USA, jeg har forsøkt å registrere garantikortet, men da må jeg legge inn amerikansk postadresse som jeg ikke har.

Kanskje jeg kan få USA support til å legge inn garantidata.... men, noen som har vært bort i denne problemstillingen med motor som kutter?

Den kutter hvis den mister posisjonen. Ta av lokket på hodet, sjekk at Pinpoint ligger helt ut på en side, og strømkablene helt ut på motsatt side. Hvis de ligger tett slår magnetfeltet fra strømkabelen ut GPS-mottageren.

Den 7.3.2020 at 19.20, erik skrev:

Den kutter hvis den mister posisjonen. Ta av lokket på hodet, sjekk at Pinpoint ligger helt ut på en side, og strømkablene helt ut på motsatt side. Hvis de ligger tett slår magnetfeltet fra strømkabelen ut GPS-mottageren.

Takk for tipset Erik.

Jeg skal prøve dette, men må si jeg er litt usikker på hvordan jeg skal klare det, det er to hull i gps som skal treffe to skruehull i hodet,  og så er strømledningen som går til motoren ganske så stram og akkurat lang nok.

Får forsøke å bruke bare det ene skruehullet på gps og montere den asynkront i hodet slik som du foreslår.

Jeg har vurdert å kjøpe nymotor  her i norge, og se at den virker, så flytte hovedkortet mellom dem osv til problemet er løst for så å kjøpe den delen som evt. er defekt og selge en av motorene etter det.

Krysser fingrene for at ditt tips virker :) takk.

båten.jpg

Den ‎07‎.‎03‎.‎2020 at 19.20, erik skrev:

for den som har studert litt fysikk er jo dette problemet forståelig. Det forunderlige er at produsenten ikke har tatt bedre høyde for dette, for eksempel ved å plassere GPS-mottageren tilstrekkelig langt unna strømkabelen. I tillegg, forstår at ankerfunksjonen ikke fungerer når den ikke finner posisjon, men el-motoren virker vel like fullt til for eksempel dorging?

I dette tilfellet er PinPoint (som MG kaller dongelen med GPS og elektronikk for nettverk) ettermontert. Manualen sier at dette skal på hver side av et sett med spor i hodet på elmotoren, men manualen kunne vært mye tydeligere på konsekvensen av å ikke få det til. Jeg har dessverre sett flere tilfeller av dette problemet på motorer hvor PinPoint har vært fabrikkmontert også. Det var Mjøsservice som satte meg på sporet av dette i sin tid, han gjør skikkelige tester av motorer det reklameres på i Norge. Kudos til han for å gjøre en skikkelig jobb der.

Takk for gode innspill. Det er betryggende å lese at dette er et kjent problem.

Jeg skal på hytta asap og teste dette, kommer tilbake med resultatet så snart jeg har testet det.

Nå har jeg testet funksjon etter separering av 24V og GPS. 

Det har ingen effekt, motoren kuttet første gang etter oppløftende 1,5 timers gange, så etter flere forsøk med diverse posisjoner av ledningene i hodet, ga jeg opp. 

Den stoppet også helt tilfeldig ved vanlig dorging, så det er nok ikke forbundet med GPS.

Da tok jeg frem den nyinnkjøpte Xi3 fra norsk forhandler. Den har fungert feilfritt i hele dag, det har gjort at jeg kan eliminere strøm som problem.

Nå har jeg en motor som virker, det skal den få lov til frem til juni-juli når det blir kjekkere å stå ute å jobbe, da skal jeg hente frem den som fusker og feilsøke vha deler fra den som virker.

Legger ved et bilde av hodet med ny ruting av kabler, ser dette ok ut?

hodet på trollet.jpg

Du har gjort det riktig så vidt jeg kan se.

11 timer siden, erik skrev:

Du har gjort det riktig så vidt jeg kan se.

Takk for tilbakemeldingen, det betyr mye å få tips fra folk som har kunnskap om disse motorene.

Nå skal jeg bruke den nye motoren så lenge som mulig før jeg begynner å flytte deler mellom dem.

Det er vel egentlig bare hovedkortet som er aktuelt å teste. Oppstår feilen etter hovedkortet er testet så må det være motoren, den byttes ikke, da er det boss/reservedelprosjekt.

Det var sinnsykt moro å stå på ankermodus i så frisk vind som det var i går :)

• Like 1