Gå til innhold
Fiskersiden

Nybegynner i villrede


m.f
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har de siste årene fått interessen for friluftsliv og har dermed veldig lyst til å starte å fiske. Har liten erfaring utenom med litt sjøfiske, og lurer dermed veldig på hva jeg skal gå for.

Etter å ha lest en rekke tråder, sett et par videoer og sjekket ut nettbutikker sitter jeg her som et spørsmålstegn.

Jeg kommer i hovedsak til å kaste med sluker og spinnere, men skal ikke se bort i fra at det blir brukt mark og dupp også.

Mitt bruk kommer til å være i Oslomarka, samt noen turer i fjellet. Jeg lurer derfor på om det er en god løsning å kjøpe én stang og én snelle, eller om jeg burde feks kjøpe to forskjellige stenger og en snelle, eller om jeg må ha to stenger og to sneller.

Av det jeg har fått for meg så er den ideelle stanga i marka 5-15g og 7-8' med en 1000-2000 snelle på(?). Er dette noe som også klarer seg i fjellet, eller må man opp både i størrelse på stang og snelle? 

En variant jeg har tenkt ut, uten at det nødvendig vis er så alt for lurt, er å kjøpe en 2500-snelle til en 7-8' & 5-15g stang, så har jeg hvertfall "stor nok" snelle. Vil dette bli veldig ubalansert eller funke ganske greit?

Leste et tips om å kjøpe 2500-snelle kombinert med en stang på 9' og 5-20g som kunne brukes til alt. Er dette en god løsning eller blir dette litt i lengste laget i marka?

Legger ved noen kombinasjoner jeg har kommet frem til ut i fra hva jeg har lest meg opp til:

- Shimano Forcemaster BX 240L 8' 3-14g & Shimano Nasci 1000 FB/Shimano Ultegra 1000 FB/Shimano Nasci 2500 FB/Shimano Ultegra 2500 FB

- Shimano Forcemaster BX 270ML 9' 7-21g & Shimano Nasci 2500 FB/Shimano Ultegra 2500 FB

- Shimano Beastmaster FX 9' 5-21g & Shimano Nasci 2500 FB/Shimano Ultegra 2500 FB

Er det verdt å legge 1000kr ekstra i Beastmaster vs. Forcemaster? Og hva med å legge 500kr ekstra for Ultegra vs. Nasci? Burde jeg legge litt ekstra penger i stang eller snelle, eller er dette like "viktig"? At jeg kun har foreslått Shimano er av den enkle grunn at det er det jeg har funnet flest anbefalinger/omtaler på/om.

Setter pris på alle svar, alt fra råd til spesifikke kombinasjoner, gjerne også å rokere om på de variantene jeg har nevnt over.

-m.f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selvsagt en stang og snelle for hver eneste variant av fiske men som oftest drar jeg med meg sjørretstangen med kastevekt 7-21 gram og en 2500 snelle. Denne komboen fungerer i alt fra små vann og til høyfjellet. Jeg kan også fiske litt etter sjørret eller torsk med samme stangen.

Det er selvsagt et kompromiss å bruke en slik stang da små sluker og spinnere er vanskelig å kaste med. 12 grams sluker er i praksis det minste du kan fiske effektivt med. Jeg løser det ved å bruke bombarda og fluer der store sluker blir overkill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Leste et tips om å kjøpe 2500-snelle kombinert med en stang på 9' og 5-20g som kunne brukes til alt. Er dette en god løsning eller blir dette litt i lengste laget i marka?"

 et veldig godt utgangspunkt hvis det er vanlig ferskvannsfiske etter ørret og abbor, både i marka og på fjellet. 9 fot er kanskje i lengste laget på "trange" steder i marka, men gir ekstra rekkevidde i (langgrunne) fjellvann. 9 fot er uansett et bra kompromiss. Også greit med en stang som kan kaste små lette agn. Og når man skal kaste ekstra langt tåler stanga fint 20-grams sluk. 

Ikke vær for opphengt i akkurat hvilken modell du kjøper. Kanskje tipset er å unngå netthandel? For det er kanskje viktig å kjenne på stanga før man kjøper, om man trives med aksjonen, balansen og håndtaket. Og unngå å kjøpe billigste modell, både av stang og snelle. De billigste stengene er gjerne litt mer "slaskete", og de billigste snellene har ofte litt ujevn slurebrems. På den annen side er det heller ingen grunn til å kjøpe sneller til tusenvis av kroner. Jeg har stort sett kjøpt stenger og sneller som har kostet mellom 1000 og 1500 kroner til slikt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du primært skal fiske i marka, ville jeg vurdert 3-15 gram foran 5-20, selv om den praktiske forskjellen kan være liten.  Blir du en dedikert marka-fisker, kommer du før eller siden til å teste harving, og da er en følsom stang en fordel. 9 fot er uansett passe. 9 for er også bedre til duppfiske med enten flue eller mark, enn kortere stenger. 
 

Markafiske og fjellfiske stiller i utgangspunktet ikke forskjellige krav til utstyr. Men i langgrunne fjellvann og/eller ved sterk vind, kan man på fjellet av og til ha behov for noe som kan kaste litt tyngre sluker langt. Men dette kommer jo helt an på hvor du fisker. 

Jeg ville valgt en 2500 snelle, om jeg bare skulle hatt en. 

Mange her inne, meg selv inkludert, har «ørten» stenger. Men det betyr ikke at du kan klare deg rimelig greit med en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

@BAN Det at 12g i praksis er det minste man kan kaste med, er dette pga. stangens kvaliteter, eller fordi man har en 2500-snelle og ikke en 1500? Jeg vurderer litt å kjøpe inn en stang fra 3-15g for å fiske i marka med, og heller kjøpe en annen dersom jeg skal i fjellet for å fiske, men det blir nok uaktuelt dersom jeg må ha to sneller også.Eventuelt at jeg starter med en 7-21g og heller kjøper en 3-15g dersom jeg blir veldig dedikert rundt fiske i marka. Når det kommer til bombarda er dette noe jeg aldri har prøvd eller sett noen prøve, men virket spennende ut i fra de nettsøkene jeg har gjort ut i fra ditt svar. 


@piscator Tenker at som nybegynner så kommer jeg vel neppe til å rote meg bort i de aller trangeste stedene i marka uansett, så det tror jeg vel egentlig skal gå bra. Da blir det fort en 9'

Jeg har tenkt til å utforske i butikker også, men tenker at jeg skal ha litt oversikt før jeg drar ut og ser, så jeg ikke ender opp med alt det dyreste utstyret av en "god" selger. Nå vet jeg ikke helt hva billigste modell av stang vil si, er det de som koster 3-500kr du snakker om her? 

@TT Jeg er veldig usikker på om jeg skal gå veien med å kjøpe en 5/7-21g først og heller kjøpe en 3-15g dersom jeg fisker mye i marka med tiden, eller om jeg skal kjøpe meg en 3-15g først og heller kjøpe med en 5-20g senere dersom dette blir et behov. Dersom jeg skal i fjellet for å fiske er det vel mulig å fiske med en 3-15g også, så kanskje dette er løsningen jeg burde gå for. 

Når det kommer til snelle, så lurer jeg på hvor stort handicap det er å ha en 2500-snelle vs en mindre snelle ved fiske i marka? Tenker at dette blir fort dyrt, så greit å holde seg til en snelle, men om dette er en enorm ulempe er det jo selvsagt en vurderingssak dette også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om en stang har oppgitt f.eks 7-21 gram betyr det ikke at de i praksis fungerer like bra i hele spekteret. Ved de laveste kastevektene er det vanskeligere å spenne opp stangen i kastet og kastene blir korte og upresise. De fleste stenger har en vekt de er optimalisert for og det er gjerne nært de tyngste vektene. Hvis du vil ha fisk og ikke bare stå å denge sluk er det greit å ha litt kastelengde. Da slipper du å stille deg ute på nes og på steiner i vannet for å nå ut ditt fisken stod før du skremte den vekk.

Å gå for en 3-15 gram for allround ferskvannsfiske går helt greit. Har labbet mye rundt med en 1-12 grammer som var optimalisert for de laveste kastevektene. Denne stangen fungerte ypperlig om jeg holdt meg unna langgrunne fjellvann og mye motvind. Å fiske i sjøen kan også bli en utfordring med 3-15 grammere da de mangler litt ryggrad for å temme sjøfisk.

Å bruke samme snelle på 3-15 og 7-21 er helt greit. Størrelse 1500 ble laget nettopp for dette formålet men etterhvert har 2500-snellene blitt så lette at de erstatter 1500.

Jeg har 3 stenger og sneller som dekker alt ferskvannsfiske jeg bedriver. En 1-7 grammer på 5,5 fot med en 500 snelle til spinnfiske i bekker og små skogsvann. En 3-15 grammer på 7 fot med en 1000 snelle til fiske fra packraft. En 7-21 grammer på 9,6 fot med en 2500 snelle til alt annet ferskvannsfiske og til sjøørret. Alle stengene og snellene vil fungere greit nok om jeg tok dem med til et tilfeldig vann en eller annen plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at 7-21 gram kan bli litt kraftig til de letteste spinnerne og små sluker, samt ikke minst harving og annet fint markfiske (for eksempel i små elver med minimalt med søkke).

Du kan selvsagt bruke 3-15 gram på fjellet. Med en sildesluk på 12-15 gram vil du klare deg i de fleste situasjoner selv om det er langgrunt og vindfullt. I mange fjellvann vil dette uansett ikke være noe problem.  Om du skal fiske mest i marka og litt på fjellet, ville jeg starte på 3-15. Så kan du ev. vurdere en "kastemaskin" etter hvert.

Jeg vil mene at en 2500 snelle passer helt fint på en 9'foter.  Jeg har sneller i 1000 størrelse også, men bruker disse på de letteste stengene, for eksempel  i klassen 1-5 gram.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en 9-fotsstang i kastevekt 3-15 gram med en 2500 snelle er en ypperlig kombinasjon til marka. Hvis du holder deg til stenger og sneller i prissjiktet mellom 1000 og 1500 kroner har du mye OK å velge i. Og hvis du skal på fjellet kan det lønne seg å kjøpe en stang ekstra, for eksempel en 10-foter med kastevekt 5-25 gram, slik at du kan kaste 15-20grams sluk. Da kan du like fullt bruke 2500-snella.

Og btw, til bruk i bår/kano foretrekker jeg litt kortere stenger. Til abborfiske fra båt bruker jeg en 7-fotsstang med kastevekt 3-15 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@piscator Høres ut som en god løsning. Får starte med beina på land og i marka, men takk for tips!


Et siste spørsmål (enn så lenge); Har noen tips til hvor de har best utvalg/er flinkest til å hjelpe meg med å velge riktig stang når det kommer til butikker i Oslo-området? Selv om jeg vet hva jeg skal se etter sånn røfflig, så er det garantert lurt å få noen til å hjelpe meg med å plukke ut noe som passer meg godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ny eller gammel tråd ?  :D

Noen liker Cola mens andre liker Solo er svaret mitt. Man kan komme med tips og råd om hva folk skal kjøpe. Men til syvende og sist er det ikke vi som skal stå dere å fiske.. 

Man vet jo ikke hva man liker før man har prøvd forskjellige stenger,sneller osv. Vi alle fisker etter forskjellige arter på forskjellige steder også. Selv fisker jeg mest Abbor og Gjedde men blir også noen turer i sjøen etter Makrell. Størrelsen på fisken der vi fisker har også noe å si. 

For lett kastevekt på stanga kan fort føles stusslig det samme kan for tung også gjøre. Derfor anbefaler jeg noe midt i mellom lett og tungt. For meg blir det en stang som ikke er for lang ca 7,7' med en kastevekt på 10-30g. Dette funker fint til Ørret,Abbor,Gjedde og enkel sjø fiske som Makrell,HA og SØ i mine øyne. 

Snelle valg må bli i 2000-2500 med riktig sene valg. Tynn sene kaster lengre mens tykk kaster kortere å ødelegger presentasjonen av sluke,spinner,wobbler osv. Fisker man i ett vann der fisken ikke blir større enn 3-6kg er det heller ikke noe poeng å spole på sene som tåler så mye mer enn det. 

Den første fiske stanga med snelle trenger ikke koste så mye. Shimano har mange fine start pakker med stang og snelle kombo. Jeg ville kjøpt en rimelig start pakke på nette eller i en sports butikk å tatt det fra der. Eller kjøp en brukbar 2500 snelle i 1000-2000kr klassen med 2 spoler. Da kan du leke deg litt med sene valg også. Så kan du vurdere å gå opp eller ned i lengde og kastevekt på stanga senere. 

Vi som fisker mye har jo 10 sneller å 10 stenger i alle lengder og tyngder liggende. Du skulle fått en stang å snelle gratis av meg bare for å komme i gang. Har så mye liggende a likevel så ville ikke merket om noe ble borte. Bare gøy å hjelpe andre som er nye til å komme i gang uansett :P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har jeg kjøpt meg stang, snelle og alt annet som skal til for å fiske. Dermed har jeg vært litt svak på å få svart her, da jeg har vært mest mulig ute for å få fisket :) 

Som @TT nevnte ble det Thorshov Sportsfiske da det er lokalt for meg også, og må si jeg ble veldig inspirert, noe som kanskje handelen bar preg av også. 

Stanga ble en Berkley Pulse XCD Travel 8' 3-15g, veldig fornøyd med den, selv om den ble litt dyr. Fikk den dog til samme pris som hos Skitt Fiske som linken fører til. 

Når det kommer til snelle ble det en Daiwa Legalis LT 1000D. Selger mente dette var mer enn nok til vårt bruk, og at den var sterk nok til å drive med litt lett sjøfiske fra land. 

Må si jeg er veldig fornøyd med utstyret, og det at jeg fikk så mye hjelp, tips og (salgs)triks gjør egentlig at jeg syns det var verdt å bruke en forhandler til min første stang. Så kan virkelig anbefale andre å handle der.

Men; nå har det seg sånn at jeg har eid stanga i en 3-ukers tid, og dermed starter det å skinne i bunnen av slukboksen. Jeg fikk hjelp til å plukke ut en 7-8 sluk i et litt variert spekter så jeg kunne prøve litt forskjellig, men det blir jo dyrt. Så lurte på om det er noen samlepakker med sluker dere tenker dere at kan være fint å kjøpe? Er veldig fornøyd med det jeg fikk, ikke at det har blitt fisk lenger enn i vannskorpa, men det blir veldig dyrt.

Til slutt vil jeg takke dere alle for gode råd, og anbefaler dere å sjekke ut UV-slukene som man kan få kjøpt. Fikk en stor ørret på den første dagen jeg fiska, men sena røk da jeg skulle løfte den på land og den fikk slått fra i kanten. 

 

m.f

Endret av m.f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å løfte fisk på land er noe du blir nødt til å venne deg av med. Snøret ditt tåler neppe mer en 2-3 kg. En sprellende fisk kan belaste snøret med mye mer en det tåler.

Jeg liker å strande fisken før den har gitt seg helt og dermed selv hjelper til med å komme seg opp på land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, m.f skrev:

Da har jeg kjøpt meg stang, snelle og alt annet som skal til for å fiske. Dermed har jeg vært litt svak på å få svart her, da jeg har vært mest mulig ute for å få fisket :) 

Som @TT nevnte ble det Thorshov Sportsfiske da det er lokalt for meg også, og må si jeg ble veldig inspirert, noe som kanskje handelen bar preg av også. 

Stanga ble en Berkley Pulse XCD Travel 8' 3-15g, veldig fornøyd med den, selv om den ble litt dyr. Fikk den dog til samme pris som hos Skitt Fiske som linken fører til. 

Når det kommer til snelle ble det en Daiwa Legalis LT 1000D. Selger mente dette var mer enn nok til vårt bruk, og at den var sterk nok til å drive med litt lett sjøfiske fra land. 

Må si jeg er veldig fornøyd med utstyret, og det at jeg fikk så mye hjelp, tips og (salgs)triks gjør egentlig at jeg syns det var verdt å bruke en forhandler til min første stang. Så kan virkelig anbefale andre å handle der.

Men; nå har det seg sånn at jeg har eid stanga i en 3-ukers tid, og dermed starter det å skinne i bunnen av slukboksen. Jeg fikk hjelp til å plukke ut en 7-8 sluk i et litt variert spekter så jeg kunne prøve litt forskjellig, men det blir jo dyrt. Så lurte på om det er noen samlepakker med sluker dere tenker dere at kan være fint å kjøpe? Er veldig fornøyd med det jeg fikk, ikke at det har blitt fisk lenger enn i vannskorpa, men det blir veldig dyrt.

Til slutt vil jeg takke dere alle for gode råd, og anbefaler dere å sjekke ut UV-slukene som man kan få kjøpt. Fikk en stor ørret på den første dagen jeg fiska, men sena røk da jeg skulle løfte den på land og den fikk slått fra i kanten. 

 

m.f

Overasket over at du blir overtalt til å kjøpe en 3-15g stang å en 1000 snelle når du også sier du skal drive med lett sjø fiske. Dette blir noe stusslig/følsomt i mine øyne. Om du går inn på skittfiske ser du mye forskjellige sluk sett osv. Biltema har også en del å by på til en billig penge. Er det til salt eller ferskvann du skal ha ? Ble faktisk overasket over utvalget på biltema. 

https://www.biltema.no/fritid/fiske/fiskesluk/spinnere/acoustic-spinner-4-stk-2000033153

https://www.biltema.no/fritid/fiske/fiskesluk/wobbler/snake-wobbler-3-stk-2000033154

https://www.biltema.no/fritid/fiske/fiskesluk/jigg/soft-bait-2000037549

https://www.biltema.no/fritid/fiske/fiskesluk/spinnere/spinner-femunden-2000033510

https://www.biltema.no/fritid/fiske/fiskesluk/skjesluk/skjesluk-northern-light-5-stk-2000035460

https://www.biltema.no/fritid/fiske/fiskesluk/skjesluk/skjesluker-pointer-classic-4-stk-2000032012

 

Endret av Bonavar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, BAN skrev:

Å løfte fisk på land er noe du blir nødt til å venne deg av med. Snøret ditt tåler neppe mer en 2-3 kg. En sprellende fisk kan belaste snøret med mye mer en det tåler.

Jeg liker å strande fisken før den har gitt seg helt og dermed selv hjelper til med å komme seg opp på land.

Fant ut av dette på den harde måten :P
Dro og kjøpte meg håv dagen etter!

6 timer siden, Bonavar skrev:

Overasket over at du blir overtalt til å kjøpe en 3-15g stang å en 1000 snelle når du også sier du skal drive med lett sjø fiske. Dette blir noe stusslig/følsomt i mine øyne. Om du går inn på skittfiske ser du mye forskjellige sluk sett osv. Biltema har også en del å by på til en billig penge. Er det til salt eller ferskvann du skal ha ? Ble faktisk overasket over utvalget på biltema. 

https://www.biltema.no/fritid/fiske/fiskesluk/spinnere/acoustic-spinner-4-stk-2000033153

https://www.biltema.no/fritid/fiske/fiskesluk/wobbler/snake-wobbler-3-stk-2000033154

https://www.biltema.no/fritid/fiske/fiskesluk/jigg/soft-bait-2000037549

https://www.biltema.no/fritid/fiske/fiskesluk/spinnere/spinner-femunden-2000033510

https://www.biltema.no/fritid/fiske/fiskesluk/skjesluk/skjesluk-northern-light-5-stk-2000035460

https://www.biltema.no/fritid/fiske/fiskesluk/skjesluk/skjesluker-pointer-classic-4-stk-2000032012

 

 Ferskvann! Skal først og fremst bruke den i marka, men også litt i fjellet kanskje. I sjøen har jeg en annen stang jeg kan bruke, så går fint det.

Spennende med så mange varianter fra Biltema, noen du tenker at kan være litt ekstra spennende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, m.f skrev:

Fant ut av dette på den harde måten :P
Dro og kjøpte meg håv dagen etter!

 Ferskvann! Skal først og fremst bruke den i marka, men også litt i fjellet kanskje. I sjøen har jeg en annen stang jeg kan bruke, så går fint det.

Spennende med så mange varianter fra Biltema, noen du tenker at kan være litt ekstra spennende?

Som jeg sa skal slukene brukes i marka eller sjøen ?

Da må du selv velge vekt osv selv kompis ,) jeg postet noen av det jeg ville kjøpt mer enn det får jeg ikke gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Bonavar skrev:

Som jeg sa skal slukene brukes i marka eller sjøen ?

Da må du selv velge vekt osv selv kompis ,) jeg postet noen av det jeg ville kjøpt mer enn det får jeg ikke gjort. 

Ja, ferskvann, dvs marka :)

Takk for hjelp☺️ Var ikke vekta jeg tenkte på :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Den 6.4.2020 at 12.20, m.f skrev:

Ja, ferskvann, dvs marka :)

Takk for hjelp☺️ Var ikke vekta jeg tenkte på :P 

Jeg har fått ganske lite fisk på sluk, men de jeg stort sett har fått på (i marka) er Salamander trout og, Aura Flake og Morild Trout. Med unntak av Aura Flake har jeg fått en forkjærlighet til røde sluker. Synes også disse går ganske godt i vannet basert på min tynne erfaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.