Gå til innhold
Fiskersiden

Havfiske fra land Tromsø/omegn


maing
 Share

Recommended Posts

Jeg og samboeren er veldig glad i å fiske, men kan ikke veldig mye om det og har kun erfaring med havfiske fra land og båt. Vi har bodd noen år i Tromsø nå og vi sliter med å finne steder å fiske i Tromsøområdet. Jeg har førerkort for båt og kan leie om vi finner noe billig, selv om det er å foretrekke å stå på land.

Spørsmålet er da: Vet noen om gode steder for fiske (helst fra land) i rimelig avstand fra Tromsø? :) Må være mulighet for å få torsk eller lignende (ikke så glad i sei). Om man kunne kommet seg dit med buss/kort biltur hadde det vært supert, men det kan gjerne være noen timer unna med bil om det er mulig å oppdrive rimelig overnatting i området. 

Setter pris på alle tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tror jeg vil anbefale dere å ta en liten sightseeingtur , men se først litt på  gule sider. Se både sjøkart og flyfoto. Mitt forslag er å ta turen via kattfjorden og ut til sommarøya, og andre veien via rystraumen tilbake. Det er mange potensielle fiskeplasser på denne rundturen. Sommarøya ligger ytterst mot hekkingen, og har muligheter for litt av hvert, spesielt flyndre og kveite. PÅ sommeren så kommer det ofte inn sil (tobis) på sandgrunnene der, og da er det som regel annen fisk der også.

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Beklager, fikk ingen melding om at noen hadde svart! 

Rystraumen har vi forsøkt en gang før uten å få mer enn småsei som måtte kastes tilbake, kanskje vi dro feil dag? 

Vi endte med å fiske i Kvalsundet, men hadde ikke mye hell der heller. Vind blåste krokene rett tilbake til land, og vi endte med å kjøre videre til Kvaløyvågen hvor det var veldig flott, men ikke fisk. Måtte dra tomhendt hjem, men skal absolutt forsøke Rystraumen på nytt om det er å anbefale, og videre mot sommarøya om vi får leid bil igjen :)

Tusen takk for tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel enorme mengder småsei langs land om sommeren. Enste måten å komme under dem er å bunnmeite. da kommer du under flakene med småsei, til torsken og kveita. Til trøst så er småseien greit å bruke som agn :-D

Bruker en hel sei på 10/0 kroker og rundt 100 grams søkke, og lobber ut med ei surf stang om jeg er etter kveite. Sild om jeg viul ha tosken også.  Trenger ikke kaste langt. 
Men det spørs om jeg gidder dette mer nå som jeg har båt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/24/2020 at 10:48 PM, Rubjo said:

Det er som regel enorme mengder småsei langs land om sommeren. Enste måten å komme under dem er å bunnmeite. da kommer du under flakene med småsei, til torsken og kveita. Til trøst så er småseien greit å bruke som agn :-D

Bruker en hel sei på 10/0 kroker og rundt 100 grams søkke, og lobber ut med ei surf stang om jeg er etter kveite. Sild om jeg viul ha tosken også.  Trenger ikke kaste langt. 
Men det spørs om jeg gidder dette mer nå som jeg har båt. 

Takk for tips! Er absolutt ingen erfaren fisker, men jobber med å lese meg opp på kystmeite nå og har planer om å kjøpe utstyr til det så snart muligheten byr seg!

22 hours ago, Ølgylt said:

Gammelt triks for å komme under seien er avispapir på krokene, tar akkurat lang nok tid til å løses opp

Takk! Brukes dette som en erstatning for agn om man ikke har tilgjengelig? Ved bruk av baitrunner? Beklager om jeg stiller spørsmål med åpenbare svar, men er som nevnt ganske grønn :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, maing skrev:

Takk for tips! Er absolutt ingen erfaren fisker, men jobber med å lese meg opp på kystmeite nå og har planer om å kjøpe utstyr til det så snart muligheten byr seg!

Takk! Brukes dette som en erstatning for agn om man ikke har tilgjengelig? Ved bruk av baitrunner? Beklager om jeg stiller spørsmål med åpenbare svar, men er som nevnt ganske grønn :rolleyes:

Nei, det er bare at du trer avispapir på krokene slik at ikke seien får bitt over mens det synker gjennom stimen. 

Er ikke mange papiraviser igjen nei, men reklamene som fyller opp postkassa er av riktig type papir 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.