Gå til innhold
Fiskersiden

Bunnstoff til svingere


Leon
 Share

Recommended Posts

Har fått med meg at Airmar kun anbefaler vannbasert bunnstoff til sine svingere. Har kjøpt en dyr svinger og må svinge malerkosten før båten går på vannet, så vurderer hva jeg skal bruke. På forrige airmar P58 og lowrance svingerne gav jeg beng og klinte inn med Jotun Nonstop uten å merke noe negativt.

Tenkte å sjekke hva andre svingerprodusenter sier, så etter litt googling fant jeg kun info fra Kongsberg Maritime/Simrad. De lister opp en rekke produkter fra jotun, International m.fl som alle inneholder løsemidler. Simrad svingerne er støpt inn i polyuretan, Airmar oppgir huset på TM og det akustiske vinduet på SS og B svingerne til å være i uretan. Eneste Simrad fraråder spesifikt er ketonholdige bunnstoff.

Her er en liste over bunnstoff som er godkjente fra databladet på Simrad 50/200 combi c svinger (https://www.kongsberg.com/globalassets/maritime/simrad/transducers/50/165183_50-200_combi_c_installation_manual.pdf:)

Approved anti-fouling paints This is Simrad’s list of approved antifouling paints on polyurethane transducer housing. From Jotun Paints, Sandefjord Norway: • Antifouling Seamate HB 33 • Antifouling Seamate HB 66 • Antifouling Seamate HB 99 • Racing • Non-stop From International Paints: • Intersleek tie coat + 425 FCS - BXA386/BXA390/BXA391 Grey - HKA563/HKA570/HKA571 Yellow Mix BXA386, BXA390 and BXA391 first, then apply. When dry, mix HKA563, HKA570 and HKA571, apply. From Hempel IFA Coatings AS: • Hempel A/F Classic 76550 From Jotun-Henry Clark Ltd: • Anti-fouling Seaguardian 

Løsemidler oppgitt i sikkerhetsdatablad for Jotun Nonstop Supreme: https://www.jotun.com/Datasheets/Download?url=%2fSDS%2fSDS__29804__NonStop+Supreme__Nor__NO.pdf

Med tanke på tørketid som er meget rask på bunnstoff anser jeg faren for at mengder av løsemidler skal diffundere inn i huset som veldig liten og tror jeg kanskje tar sjansen på Nonstop på TM185Men.

 

Noen som har motstridende betraktninger og erfaringer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar erik. Blir litt som å si at old spice er verdens beste after shave fordi jeg har en jævlig dyr bil. Var ikke helt den type tilbakemeldinger jeg la opp til i formuleringen. Setter pris på din tilbakemelding, den pleier alltid å være av etterrettelig kvalitet, noe jeg vet du vektlegger, så håper du tar mitt forsøk på humor med et smil og heller setter spekulatoren i gir og vurderer om det finnes en grunn til de sprikende anbefalingene.

Skjønner ikke greia. Jeg vet hva som er inni svingere siden vi lager deler til det på jobben og har sett alle inngående deler hos KM i deres produksjon. Det er mer eller mindre litt mekanikk i metall, et piezo element og litt ledninger som blir støpt inn i et hus. Tror ikke noen av oss tar fem flate øre for å kline inn ledningen til svingeren med sinna bunnstoff. Her snakker vi myyyyye mindre tverrsnitt med kunststoff som tar opp løsemidler. Kjenner ikke til om støpemassen til svingerne er eksakt samme som den PU massen som brukes utvendig på andre produkter fra KM, men vet at eneste måten å fjerne PU støpemasse som jeg kjenner er å legge til bløt noen dager i aceton før det fjernes mekanisk, eller som på de store kule og tønneformede multistråle svingerne, rett og slett bare dreie eller frese bort belegget siden intet annet fungerer når svingerstrukturen skal gjenbrukes eller repareres. Oppfatter ikke støpen fra airmar som vesentlig annerledes, så skjønner ikke helt hva som er så skummelt uten videre forklaringer. Har også prøver av støp liggende fra nok en norsk svingerprodusent liggende på kontoret som tåler løsemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både MDR-720 og de fleste andre bunnstoff bruker kobberoksid som det primære biocidet. Det brukes riktig nok en del andre kobbertilsetninger og enkelte andre biocider, men i mye mindre mengder enn kobberoksid. I Nonstop er kobberoksidinnholdet over 50%, derav den høye egenvekten

Litt mer lesing antyder at det er løsemidlene som er problemet:

"Because some paint types may be aggressive to the polyurethane in the transducer, consult our list of approved Paints"

Videre opplyses følgende om effekten det har på de akustiske signalene:

"The transducer has not been designed with any protection against biological fouling. Anti-fouling paint may therefore be applied to the transducer face. To minimize the negative acoustical effects the layer of anti-fouling paint must be as thin as possible."

Link til kilde:

https://www.kongsberg.com/globalassets/maritime/km-products/product-documents/420527_transducer_painting_instructions.pdf

 

Basert på dette tror jeg det ikke spiller noen rolle om bunnstoffet er vannbasert eller løsemiddelbasert gitt at det brukes bunnstoff med løsemidler som er kompatible med materialet i svingerhuset.

Trikset for å ikke få redusert ytelse må være å enten droppe bunnstoff på svingeren og rengjøre den gjennom hele sesongen båten ligger på sjøen, alternativt smøre bunnstoff i minste anbefalte tykkelse og gjerne så jevnt som mulig. 

For min egen del vil jeg teste bunnstoffet jeg skal bruke på båten på en ikke kritisk flate (ikke på det akustiske vinduet) for å om svingermaterialet tåler det før påføring. Evt også forsøke med kun løsemiddelet (jotun tynner nr 17, xylen) på en fille for å se om det har en effekt på svingermaterialet ved lenger kontakttid enn bunnstoffet bruker på å tørke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airmar bruker polyurethane i akustisk vindu på sine dyrere svingere. Problemet er som Leon skriver at Airmar er bekymret for at løsemiddelet i bunnstoffet skal reagere med pottingmaterialet som er brukt i akustisk vindu. Hvis noe skjer og det ikke er brukt vannbasert bunnstoff så kan vi anta at garanti og reklamasjonsrett ikke gjelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker abbor!

tror jeg sender Mail til airmar i morgen og spør om deres svingere tåler samme overflatebehandling som KM sine med tilleggsspørsmål om primer som barriere er nødvendig. Sender også km linken om bunnstoff selv om de helt sikkert er kjent med det. 

Får jeg svar deler jeg det her. Båten må ut snart, ligger an til litt «gjemmekontor» med guttungen fremover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkelsene går videre. Jeg fikk faktisk svar på mitt spørsmål til airmar, dog noe intetsigende og reklamemessig svar.

Spørsmålene jeg sendte var:

 

"Hi
 
Is it possible to apply anti fouling to my TM185M transducer following the same procedures as given by Simrad (https://www.kongsberg.com/globalassets/maritime/km-products/product-documents/420527_transducer_painting_instructions.pdf)
 
I understand that both Airmar and KM/Simrad use polyurethane in the Acoustic window. Does Your PU resist common solvents in anti fouling, primarily xylen?
 
In what way will the cuprous oxide in anti fouling affect the Acoustic signals? Diffraction of transmit signal, loss of sensitivity, both or other problems?
 
Reason for asking is aggressive growth in Our Norwegian waters and the recommended MDR-720 water based transducer anti fouling does not provide proper Growth inhibition.
 
Reply will be much appreciated!"
 
 
 
 
Svaret jeg fikk fra airmar var følgende:
 

The best option for painting is a new product called foul free which is linked below.

 

http://www.airmar.com/uploads/brochures/191217-Foulfree-brochure.pdf

 

Airmar Tech Support

Airmar Technology Corporation

35 Meadowbrook Drive

Milford, NH 03055

Phone: 603-673-9570

Fax: 603-673-4624

 

 

Googlet litt på denne underbare maniken og fant et sikkerhetsdatablad på produsentens hjemmeside:

 

https://oceanmax.com/docs/default-source/propspeed-downloads/sds-propspeed-clearcoat.pdf?sfvrsn=8cc960e0_3

 

Dette sikkerhetsdatabladet omhandler den aktive delen av behandlingen. Forbehandlingene er kun forberedende behandling av overflaten, slik at løsemiddelet i "clearcoat" har full tilgang til svingeren. Denne siste lakken, "clearcoat" inneholder ihht SDS i området 10-30 vekt % xylen.

 

 vekter vi på Jotuns Nonstop Supreme inneholder denne ihht SDS mindre eller lik 7,3 vektprosent xylen. link til SDS: https://www.jotun.com/Datasheets/Download?url=%2FSDS%2FSDS__29804__NonStop+Supreme__Euk__GB.pdf

 

 

 

Foreløpig heller jeg mot at bruk av MDR-720 er et dårligere alternativ med tanke på de rapporterte mindreverdige egenskapene mot groe. MDR-720 inneholder kobberoksid på lik linje med Jotun nonstop (supreme) og vil være likeverdige i demping av akustiske signaler ved samme tetthet av kobberoksid. Når Airmar nå anbefaler bruk av en behandling som bruker xylen som løsemiddel på lik linje med alminnelige bunnstoff konkluderer jeg glatt med at den korte eksponeringen av xylen mot polyuretan ikke er skadelig.

 

Hvorvidt kobberoksid i tjukke lag/stor masse på det akustiske vinduet betyr all verden er jeg foreløpig i beste fall usikker på. Når KM og tidligere Airmar har anbefalt dette belegget har jeg mine tvil på om en forsiktig bruk av alminnelig kobberoksidbaserte bunnstoff har en vesentlig innvirkning på svingeren.

 

Antar svaret er relatert til tykkelse/masse av belegg på svingeren/akustisk vindu og at det dermed er smart å holde sjikttykkelsen på et minimum hele tiden og ikke la det bygge seg opp fra år til år.

 

Skal sende et svar til airmar hvor jeg spør videre om dette basert på ovenstående med økt masse og løsemiddel.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Med tanke på interessen for ekkolodd på denne siden skjønner jeg ikke helt fraværet av engasjement i denne tråden, men jeg har duret på videre med spørsmål basert på mine observasjoner og funderinger mer eller mindre notert i mitt forrige innlegg og sendt airmair et oppfølgingsspørsmål basert på dette, nemlig om xylen er farlig for svingeren siden de anbefaler propspeed som inneholder dette og om kobberoksid i mdr 720 forstyrrer signalene.

Airmar’s svar på dette er som forventet:

Good Day,

 

Unfortunately we can only recommend the use of tested product which is the either the foul free or MDR720.

 

Blir sikkert oppfattet som et gnagsår når jeg spør, men i deres situasjon skjønner jeg svaret. 

Nå er båtpussen i gang, så min svinger får et tynt strøk nonstop supreme på aktiv flate og en god dæsj på resten. Har noen timers erfaring med den allerede, så om jeg merker noen negativt ift løsemidler på huset eller belegg ift ytelse skal jeg nevne dette i neste innlegg. Blir spennende å se om jeg har trekt kjappe slutninger eller om det er hold i antagelsene. Min bror har samme lodd og svinger, men som belegges med vannbasert som referanse, så blir spennende å se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Erik har trailerbåter, og fisker mest i ferskvann, så det kan vel forklare hvorfor vi viser begrenset interesse for temaet.

Jeg var forresten den som sørget for at MDR720 ble tatt inn til Norge, og ei flaske holder til mange år for båten jeg har i Oslofjorden. Siden den er vannbasert har jeg bare tilsatt noen dråper vann når konsistensen har blitt litt tykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe å bidra med, men leser med interesse. :)

En giver full av rur er jo et helvete å gjøre ren. Og plasten får da jaggu juling med børsting og rengjøring og skraping. Kjekt å få tips om dette vannbaserte stoffet, da jeg i alle år har vært skeptisk til å smøre noe på som kanskje ødelegger huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset brukes ikke så pinglete stoff som saltsyre;) belastet med bakgrunn som ingeniør i mekanisk produksjon brukes noe så effektivt som beisepasta til syrevask av sveis. Idiotisk å bruke siden det inneholder mye flussyre, men dæven så effektivt. Bare ikke få det på huden, da må du på legevakta. Ikke test dette selv, flussyre er livsfarlig, men fjerner rust på skroget raskere enn du beveger kosten du påfører det med.  

Malte svinger med nonstop supreme i går uten å merke noe til at svingermaterialet ble mykt. Fire timer på sjøen i dag gav like gode bilder som foregående fire timer uten bunnstoff på svingeren. Så faktisk mer fisk i dag uten at det kan tilskrives bunnstoffet. 

Bunnstoffet hadde stått siden i fjor og testet derfor først med det tynflytende på toppen i boksen på siden av svingeren. Påførte flere ganger på et testområde mens jeg stoffet skroget med resten av en annen boks. Påførte bunnstoff totalt tre ganger på samme flekk og kjente med neglen litt etter hver påføring om svingermaterialet var blitt bløtere. Det ble det ikke, så undersiden ble rullet med et tynt lag og resten av svingeren ble kostet med et mye tykkere lag. Mer på sidene og topp siden hekken vender mot sør på båtplassen og får mest lys og dermed mest groe på de lysutsatte sidene. 

Andre får gjøre som de vil, men basert på tigjengelig informasjon om løsemidler mot aktuell svinger og egen begrensede erfaring ser jeg foreløpig ingen fare med alminnelig xylenbasert bunnstoff på et svingerhus i PU. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Det eneste Airmar godkjente stoffet er Foulfree fra Propspeed. Jobber selv i bransjen og kan ikke anbefale å stoffe med annet. Da er det bedre uten noe som helst.

Har testet med forskjellige bunnstoff og ser klart forskjell. Jeg har også sett mange ødelagte svingere på grunn av at løsemiddelet i bunnstoffet ødelegger overflaten i støpen/kapslingen til elementene.

Foulfree gjør en formidabelt god jobb i inntil 2 år. Har du trallebåt, så trenger du ikke bunnstoff på svingeren.

Foulfree: https://www.brommeland.no/fiskeri/fiskeleting/svingere/anti-fouling-transducer-paint-60ml-brush-liquid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.