Gå til innhold
Fiskersiden

Stangholder til båten


Rubjo
 Share

Recommended Posts

Snøen smelter og jeg har kjøpt ny "brukt" motor til båten. 
I fjor knakk rett og lsett stangholderen rett av unnder dorging med en 14cm Rapala X-rap i enden av snøret. 
Kjnete jo at det var en god del motstand der ja, og kreftene bel nok for store for plasten.

Noen som kan anbefale noe rimelig som holder, og som kan rigges til på en båt som ikke har metallrekke?

Nemlig den her....
 

IMG_20190904_094517.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det enkleste er kanskje å legge et litt kraftig bord over begge toftene inntil sidene og skru de fast i toftene. deretter kan en stangholder felles ned i disse. Slike nedfellbare stangrør er å få kjøpt for en rimelig penge, og de er langt mer solide enn de tradisjonelle rekkeholderne. Da kan du jo lage flere hull til å sette stenger i også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanvittig pris på den stangholderen Erik. Er vel pga lav kronekurs nå siden den koster 700 kr. For 700 kr skulle jeg heller holdt stanga sjølv. Biltema har noen gode stangholdere, men da kan du gjøre som cannonbang anbefaler bare at du fester et rør over toftene til å skru stangholderne i https://www.biltema.no/fritid/fiske/fiskestenger/stangholder-2000042276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en liten brukt skjærgårdsjeep i 2001 der det fulgte med noen stangholdere, jeg hadde også 4 stk av samme type fra før. Det var denne modellen som egentlig er helt grei hvis den blir behandlet riktig. 

https://www.magasinet.no/wiggler-stangholder-for-fastmontering?gclid=EAIaIQobChMImvrRn9Cp6AIViYeyCh0INQuPEAQYAiABEgIqg_D_BwE

 

Jeg drev og dorget på Mjøsa med stangparavane slik at jeg måtte ha på en del brems. Da en stor fisk tok og jeg hørte et smell og så at stanga med min helt nye Daiwa telleverksnelle forsvant pga at stangholderen knakk. Jeg la umiddelbart inn et waypoint og begynte å lete etter stangparavanen. Dette var på natta og stangparavanen var mørke grå og svart så den var ikke lett å se, men etter 10-15 min så fant jeg den. I klypa satt sena og jeg kunne dra opp igjen stang/snelle og etterpå sveive inn devonspinneren. 

Sjekket etterpå alle stangholderene, de som fulgte med båten knakk lett, mens de jeg hadde brukt i 6-7 år ikke hadde problemer. Men mine hadde bare vært utsatt for UV mens jeg fisket, mens de som fulgte med båten nok hadde stått på båten hele tiden. 

Ikke regn med å ha like mye flaks som meg, så kjøp topp kvalitet, eventuelt kjøp grei kvalitet (som den Wiggler stangholderen jeg hadde) og behandle den pent. Det finnes mange stangholdere som holder betraktelig lavere kvalitetsnivå enn Wiggler. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all svar.

Tror jeg går for alternativet med et rør jeg fester i toftene. 
Stangholder i plast mistet jeg troea på da foten på min knakk med et smell. Den tålte ikke belastningen av en Rapala X-rap i 3 knops fart.....
Det som berget stanga mi var at jeg ikke stolte på den i utganspunktet, og hadde en snor rundt tofta festet i snella med en karabinkok....ellers hadde nok min kjære Amb 7000 forsvunnet i dypet....
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Nå var det ikke først og fremst selve stangholderne jeg tenkte på, men en bra måte å feste dem. Tåkeferds forslag om å bruke et rør i stedet for et trebord var jo ganske genialt.

Det hjelper ikke med en solid stangholder hvis selve festet til den er raklete og svakt. På denne måten så slipper man å bore hull i skroget på båten, samtidig som innfestingen blir solid og stabil. Det gir også muligheter til å sette på flere av disse billige rørholderne og bruke de til å sette stenger man ikke bruker i øyeblikket i i stedet for at de ligger og slenger i båten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, cannonbang skrev:

Hei

Nå var det ikke først og fremst selve stangholderne jeg tenkte på, men en bra måte å feste dem. Tåkeferds forslag om å bruke et rør i stedet for et trebord var jo ganske genialt.

Det hjelper ikke med en solid stangholder hvis selve festet til den er raklete og svakt. På denne måten så slipper man å bore hull i skroget på båten, samtidig som innfestingen blir solid og stabil. Det gir også muligheter til å sette på flere av disse billige rørholderne og bruke de til å sette stenger man ikke bruker i øyeblikket i i stedet for at de ligger og slenger i båten

Hadde ikke skolene vært stengt skulle nærmeste sveisekurs fått et lite oppdrag :-D
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Rubjo said:

Hadde ikke skolene vært stengt skulle nærmeste sveisekurs fått et lite oppdrag :-D
 

Du trenger egentlig ikke å sveise noe på de. Det er bare å banke flat endene slik at de fungerer som braketter, og deretter borre et par hull og skru de fast i toftene.

her har du rør i 25mm diameter for en rimelig penge

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/Eksosanlegg/reparasjonssatser/stalror-2000038318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, cannonbang skrev:

Du trenger egentlig ikke å sveise noe på de. Det er bare å banke flat endene slik at de fungerer som braketter, og deretter borre et par hull og skru de fast i toftene.

her har du rør i 25mm diameter for en rimelig penge

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/Eksosanlegg/reparasjonssatser/stalror-2000038318

Tenkte å få laget stangholdere som sveises på røret. 
Men det er nok bedre å bare bruke Biltema sine. Har bare to båtstenger, også er det bare å kjøpe flere holdere når/om de trengs.

Ja selvfølgelig...satt her og lurte på hvordan jeg skulle feste de :-D

 

 

Endret av Rubjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cannonbang skrev:

Ja, og siden alle butikkene er utsolgt for dopapir så kan det jo bli litt problematisk. Kanskje best å bli hjemme.:(

Jegs kal fortelle deg en hemmelighet, du må love å ikke fortelle det til noen:
Dette er min lokale coop butikk:

 

IMG_20200317_133629.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.