Gå til innhold
Fiskersiden

Kjøp av vadere til SØ og HA sommer fiske


Bonavar
 Share

Recommended Posts

Hei gutter en stund siden sist nå. 

Jeg ser på meg selv som en enkel Abbor å Gjedde fisker. Men forstår nå jeg går glipp av mye moro ved å låse meg til 2 arter. Har nettopp kjøpt meg ny 10' stang og snelle til SØ og HA fiske (all round stang til sjø fiske) er vel riktig sagt siden den er noe tung i kaste vekt 12-32g å ikke 5-25g som mange anbefaler til dette fisket. Slapp av jeg har flere på lur ,)

Men nå må jeg komme meg ut på små skjær,viker bukter osv så nå ser jeg på vadere. Ville dere valgt vadere med sko i ett eller vadere med sko som tilbehør ?

Jeg ser på dette settet nå å setter stor pris på tilbakemeldinger. 

sko https://www.skittfiske.no/scierra/217430/scierra-tracer-vadesko-med-gummisåle--lettvekt

bukser https://www.skittfiske.no/scierra/199357/scierra-nordura2-chest-wader-3-lags-teknologi-med-stil-og-komfort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har ikke verdens beste erfaringer med scierra vadere, men det betyr kanskje ikke at alle modelkler er like dårlige.

Jeg vil anbefale vadere med løse sko. Det er mest behagelig å bruke, og du slipper å bytte hele settet hvis skoene går i stykker.

Kjøp sko med filtsåle, de er mere sklisikre på glatte svaberg. Gummi er bra på grusbunn og rene berg, men ikke på glatte svaberg som er overgrodde av alger.

Her er et annet forslag i samme prisklasse, men forskjellen er at buksa har forstekninger opp til knehøyde, noe som er en stor fordel, da det som regel er her du får lekkasjer pga skader og slitasje.

https://www.skittfiske.no/kinetic/183521/kinetic-o2-wader-stockingfoot-charcoalhttps://www.skittfiske.no/kinetic/183538/kinetic-rockhopper-wading-boot-46-47-filt--orange-black

Du får det som sett også, men denne komboen blir litt billigere da de er på tilbud akkurat nå.

Tenk også på vaderne når du sitter, det er lett å skade de i baken hvis du er uforsiktig. (et lite sitteunderlag til et par tre tiere kunne kanskje være lurt)

 

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, cannonbang skrev:

Hei

Jeg har ikke verdens beste erfaringer med scierra vadere, men det betyr kanskje ikke at alle modelkler er like dårlige.

Jeg vil anbefale vadere med løse sko. Det er mest behagelig å bruke, og du slipper å bytte hele settet hvis skoene går i stykker.

Kjøp sko med filtsåle, de er mere sklisikre på glatte svaberg. Gummi er bra på grusbunn og rene berg, men ikke på glatte svaberg som er overgrodde av alger.

Her er et annet forslag i samme prisklasse, men forskjellen er at buksa har forstekninger opp til knehøyde, noe som er en stor fordel, da det som regel er her du får lekkasjer pga skader og slitasje.

https://www.skittfiske.no/kinetic/183521/kinetic-o2-wader-stockingfoot-charcoalhttps://www.skittfiske.no/kinetic/183538/kinetic-rockhopper-wading-boot-46-47-filt--orange-black

Du får det som sett også, men denne komboen blir litt billigere da de er på tilbud akkurat nå.

Tenk også på vaderne når du sitter, det er lett å skade de i baken hvis du er uforsiktig. (et lite sitteunderlag til et par tre tiere kunne kanskje være lurt)

 

Takk for tips og meninger ,)

Jeg har ikke bestemt meg enda å har planer om å ta tiden til gode. Skal ut til helga å prøve meg på bombarda og sluk fiske etter SØ. Solen kommer opp i 6 draget så planen er å være ute me dstanga i hånda kl 4. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎23‎.‎03‎.‎2020 at 19.17, cannonbang skrev:

Hei

Jeg har ikke verdens beste erfaringer med scierra vadere, men det betyr kanskje ikke at alle modelkler er like dårlige.

Jeg vil anbefale vadere med løse sko. Det er mest behagelig å bruke, og du slipper å bytte hele settet hvis skoene går i stykker.

Kjøp sko med filtsåle, de er mere sklisikre på glatte svaberg. Gummi er bra på grusbunn og rene berg, men ikke på glatte svaberg som er overgrodde av alger.

Her er et annet forslag i samme prisklasse, men forskjellen er at buksa har forstekninger opp til knehøyde, noe som er en stor fordel, da det som regel er her du får lekkasjer pga skader og slitasje.

https://www.skittfiske.no/kinetic/183521/kinetic-o2-wader-stockingfoot-charcoalhttps://www.skittfiske.no/kinetic/183538/kinetic-rockhopper-wading-boot-46-47-filt--orange-black

Du får det som sett også, men denne komboen blir litt billigere da de er på tilbud akkurat nå.

Tenk også på vaderne når du sitter, det er lett å skade de i baken hvis du er uforsiktig. (et lite sitteunderlag til et par tre tiere kunne kanskje være lurt)

 

Det blir en del gåing når jeg er ute på SØ fiske, da er gummisåler å anbefale. Filtsålen blir litt som å labbe med tøfler som kladder. Jeg blir også litt mindre sliten i ryggen når jeg bruker sko som løfter hælen litt - og der er gummisko bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Det blir en del gåing når jeg er ute på SØ fiske, da er gummisåler å anbefale. Filtsålen blir litt som å labbe med tøfler som kladder. Jeg blir også litt mindre sliten i ryggen når jeg bruker sko som løfter hælen litt - og der er gummisko bedre.

Er ikke uenig med deg i dette. Det er der gummi har sine fordeler, men som sagt, de kan være skummelt glatte på svaberg. Jeg har prøvd begge deler, og har kommet fram til at filt er mye sikrere, selv om det er noe herk å gå med. Men med separate sko så kan man jo egentlig ha to par, et med gummi og et med filt. Da kan man jo velge det som er best for den dagen og den turen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
4 timer siden, Bonavar skrev:

Jeg har enda ikke kjøpt meg noe. Men etter en fin sommer med både HA og mange SØ på kroken er det bare og handle ,)

Jeg er 42 i sko burde jeg velge en størrelse større på vade sko ? Tenker nå på stocking/sokk som skal ned i skoen. Dette fyller vel opp noe plass. 

 

Jeg ser du spør om Scierra-vadere innledningsvis. 
 

Jeg kjøpte et par slike i sommer, etter at jeg ble våt i mine gamle vadere. Det var en av «toppmodellene» til Scierra jeg kjøpte. Fant en på salg og kjøpte uten særlig research, da jeg hadde dårlig tid ... 

På andre turen med disse vaderne, ble jeg gjennomvåt i skrittet. Det kan seff være en mandagsmodell, men veldig tillitsvekkende er det ikke ... 

ad sko, så er vel vadeskoene tilpasset størrelsesmessig til at man skal ha vadesokken oppi. Men å gå opp en str virker uansett lurt. Tjukke sokker i vaderne er jo et must. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellomklassemodellene til Vision gir mye for pengene. Jeg har stort sett brukt Guideline og Vision vadere som har vært et trinn ned fra toppmodellene deres og har vært godt fornøyd. 

https://www.skittfiske.no/vision/212567/vision-koski-vadebukse-stockingfoot

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, TT skrev:

Jeg ser du spør om Scierra-vadere innledningsvis. 
 

Jeg kjøpte et par slike i sommer, etter at jeg ble våt i mine gamle vadere. Det var en av «toppmodellene» til Scierra jeg kjøpte. Fant en på salg og kjøpte uten særlig research, da jeg hadde dårlig tid ... 

På andre turen med disse vaderne, ble jeg gjennomvåt i skrittet. Det kan seff være en mandagsmodell, men veldig tillitsvekkende er det ikke ... 

ad sko, så er vel vadeskoene tilpasset størrelsesmessig til at man skal ha vadesokken oppi. Men å gå opp en str virker uansett lurt. Tjukke sokker i vaderne er jo et must. 

Det høres jo lurt ut og gå opp en størrelse ja. Når dette kjøpes på nett og ikke i butikk får jeg ikke prøvd noe. Da er det kjedelig og kjøpe feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, abbor skrev:

Mellomklassemodellene til Vision gir mye for pengene. Jeg har stort sett brukt Guideline og Vision vadere som har vært et trinn ned fra toppmodellene deres og har vært godt fornøyd. 

https://www.skittfiske.no/vision/212567/vision-koski-vadebukse-stockingfoot

 

Takk for svar men vanskelig og vite hva jeg skal ha i størrelse der også. LS og LK osv sier meg ikke så mye. Synes også det meste på skittfiske er utsolgt. Kunne godt vert beskrevet noe bedre det med størrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Tror ikke jeg vil anbefale å kjøpe på nett når det gjelder vadere. Det er mye bedre å prøve de først. Du kjører jo ofte forbi nordisk fiskeutstyr på lysaker, det kan lønne seg å stikke innom der og se og prøve først. De er like bra på utstyr som skittfiske.

DEn av de største lekkasjeårsakene på vadere er nettop passformen. Skal du gå mye f.ex, noe som du sikkert kommer til å gjøre med dt du skal bruke dem til, så er det viktig at de ikke utsettes for strekk og stress i skrittet. Da vil ikke sømmene vare lenge, og de vil lekke. En god test er å sette seg ned på huk. da skal ikke vaderne komme i press noe sted, men fremdeles kjennes løse og ledige. De må heller ikke være for lange, slik at du får "sægg" i de. Das vil det oppstå belastninger i skrittsømmene. Forsterkninger i baken er heller ikke av veien. Mine vadere ryker ofte der pga mye sitting og venting.

Du trenger ikke å kjøpe der, men du får en ide om hva du trenger.

Har forøvrig vision hevu vadere selv nå, og er strålende fornøyd med de.

Guideline alta vaderne som nordisk selger er også veldig gode, men de er kanskje litt dyre. Men hvis du spør, så er det godt mulig de setter sammen et sett for deg og gir deg rabatt de også

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, cannonbang skrev:

Hei igjen

Tror ikke jeg vil anbefale å kjøpe på nett når det gjelder vadere. Det er mye bedre å prøve de først. Du kjører jo ofte forbi nordisk fiskeutstyr på lysaker, det kan lønne seg å stikke innom der og se og prøve først. De er like bra på utstyr som skittfiske.

DEn av de største lekkasjeårsakene på vadere er nettop passformen. Skal du gå mye f.ex, noe som du sikkert kommer til å gjøre med dt du skal bruke dem til, så er det viktig at de ikke utsettes for strekk og stress i skrittet. Da vil ikke sømmene vare lenge, og de vil lekke. En god test er å sette seg ned på huk. da skal ikke vaderne komme i press noe sted, men fremdeles kjennes løse og ledige. De må heller ikke være for lange, slik at du får "sægg" i de. Das vil det oppstå belastninger i skrittsømmene. Forsterkninger i baken er heller ikke av veien. Mine vadere ryker ofte der pga mye sitting og venting.

Du trenger ikke å kjøpe der, men du får en ide om hva du trenger.

Har forøvrig vision hevu vadere selv nå, og er strålende fornøyd med de.

Guideline alta vaderne som nordisk selger er også veldig gode, men de er kanskje litt dyre. Men hvis du spør, så er det godt mulig de setter sammen et sett for deg og gir deg rabatt de også

Takk for detaljert svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, cannonbang skrev:

Hei igjen

Det er jo ikke s¨ mange aktive brukere igjen her, og du er en av de. Det skulle bare mangle om jeg ikke skulle hjelpe med det jeg kan.

Men du kan jo stikke en tur til skittfiske også for den del. Da er det bare en kort tur videre til helgeroa der jeg venter med båt og greier for en tur utover her

Det er et tilbud jeg ikke burde takke nei til ,)

Vi får se hva vi klarer og få til en dag det skulle passe. Vi kan jo ta denne videre på DM. Var og fisket i sta faktisk i sterk side vind og regn. Var ikke noe og rope hurra for. Men det ble en liten SØ og en Makrell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.