Device132

photoshop-tips

Recommended Posts

god ettermiddag. Jeg er en nybegynner fotograf og har dessverre liten erfaring med fotoprosessering. Kunne du gi noen gode photoshop-tips? Jeg vil være glad for all hjelp. lykke til!Jeg vil også avklare. Jeg fant litt informasjon om dette emnet og vil at du vurderer denne artikkelen.

Edited by Device132

Vanskelig å gi helt generelle råd og det  er lenge siden jeg har brukt den seriøse utgaven av photoshop på pc, blir mest gratisversjonen på mobil for tiden. Men mitt første råd er å ikke gå bananas, det er lett å ta for hardt i. 

Lagre en kopi av originalen før du starter, i tilfelle du gjør noe som ikke kan reverseres. All flikking gjør noe med kvaliteten på bildet. 

Jobb i levels, så er det lett å fjerne et steg. Når du lagrer, lagre først en kopi før du smelter sammen lagene, da kan du gå tilbake og endre siden. 

Ellers kommer du ganske langt bare ved å skape litt "smell" i bildene. Bruk levels adjustment, ofte er det alt som skal til (+ kanskje litt skarphet). 

Screenshot_20200401_123810.thumb.jpg.1207459878b8375dbd1d995955e0caac.jpg

Hvis du drar spakene på siden bort til hver sin side av det svarte "fjellet", vil bilde straks fremstå mye klarere. Men når "fjellet" er så smalt som på dette bildet, risikerer du at bildet "sprekker", det kan bli for kraftig justering. Etter justeringen ser du at histogrammet får vertikale striper. Er stripene for mange og brede, kan resultatet altså gjøre bildet dårlig så vær litt forsiktig. Men levels adjustment er genial. 

Ellers kan det noen ganger være fint å tilføre litt kontrast og metning. 

Vil anbefale å se på videoer på YouTube, der får du masse tips. Du bruker sikkert en helt annen utgave enn min eldgamle Photoshop2, så ting kan ha endret seg. 

PS. Best resultat før du hvis du stiller kameraet ditt på Nøytral og heller gjør endringene i photoshop. Dumt å redigere en fil kameraet allerede har gjort masse dilldall med. 

Lykke til! 

• Like 1

This has to one of the best, and most useful Photoshop Tips and Tricks related to the project I have ever seen.  I personally love the one regarding Compositing, matching the colors of different images. It will help tremendously.