Gå til innhold
Fiskersiden

Knute som ryker på tjukk sene (uni)


fiskebaronen
 Share

Recommended Posts

Eg bruker ein del 0,40 sene som fortom og har eit spesialtakkel eg bruker under ørretfiske. Eg må då knyte 0,40 sene i små ringar og små svivlar. Eg bruker uniknute med 4-5 snurringar. Tidlegare hadde eg aldri problem med denne knuten på så tjukk sene, men når eg bruker små ringer verkar det som at dei skjærer opp knuten. Er det nokon knute som er meir egna? Kva bør eg bruke? Andre som har opplevd same problem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbel sluk knute med ekstra sikring av enden gjennom løkka som formes er best til 0.40 mono (best til all mono til og med 0.50, for tykkere sene begynner jeg å forenkle knuten). Jeg kan knyte denne knuten til konsistent 100% styrke. Det er viktig å fukte sena før knuten strammes, det er også viktig at surringene rundt hovedsnøret legger deg riktig når en strammer knuten. 

https://www.bassfishingandcatching.com/trilene-knot.html

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 0.45 og tynnere bruker jeg 9 surringerB) Anbefaler ikke så mange surringer for de som ikke har svært mye erfaring med denne knuten, 5 eller 6 surringer bør være bra. Mange surringer øker sannsynligheten for at knuten ikke "slår over" korrekt når en strammer. Feil utført knute med mange surringer er mye svakere enn korrekt utført med ferre surringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Denne knuten er nok mye eldre enn navnet. Det er denne alle yrkesfiskere bruker til å knyte liner til svivler og lignende. En ting som er viktig med den er å bruke ei tang og trekke til den løse enden også. Da trekkes tørnene mye bedre til, og knuten blir sterkere. antall tørn i forhold til tykkelse på sena, typisk 3 tørn på 0.90-1,10 og ca 6 på 0.40.-0,60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Den 2.4.2020 at 0.45, BAN skrev:

Kan senen være gammel? Vanligvis vil Uni være den greieste knuten å bruke på tykk mono.

Jeg bruker utelukkende Uni på alt av surftakkler med mono fra 0,60 til 1,20. Har aldri opplevd lignende problemer.

Godt tips BAN. Hvor mange tørn i Uniknuten anbefaler du for mono fra 1,0 til 1,20?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for det meste brukt UNI med mye forskjellig sene gjennom flere tiår, og har aldri hatt noen problemer. Har sporadisk prøvd andre knuter selvfølgelig, men alltid gått tilbake til UNI ganske raskt, etter at jeg begynte å bruke den  (rundt 1980, slik jeg husker det).

Som andre har sagt, så er få viklinger og tang er bra når sena kryper vesentlig over .50 i tjukkelse. Jeg fukter alt (øyet også) både før knyting, og igjen før stramming.

Knyting av tjukk sene i tynntrådet "øye" er imidlertid ikke noe jeg har erfaring med. Det jeg har av logisk sans tilsier at det er risikabelt (og for meg unødvendig), men det kan jo allikevel finnes løsninger som funker.

Dobbel vikling gjennom øyet er en åpenbar mulighet - men ved stort misforhold mellom øyets størrelse og sena kan det muligens bli problematisk? Jeg har ikke prøvd, ref ovenstående.

Kun en strøtanke; Kanskje Polmar kan funke?

Endret av dagniko
Redigering.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at jeg som regel bruker 5 viklinger på UNI (Grinner), men et eller annet sted rundt .50 har jeg som regel gått ned til 4, litt avhengig av hvor stiv sena var (en stund siden jeg har brukt så tjukk sene, så  husker ikke eksakt). 

Ved skjøteknuter mellom tjukk og tynnere sene bør det ofte være flere viklinger med den tynne enn med den tjukke.

Det er som antydet tidligere viktig at all stramming foregår med alt godt fuktet, og SAKTE. Med UNI/Grinner så må det foregå I to (eller egentlig tre) omganger;

Først dras selve knuten til rundt snøret, den vil etter det være et stykke unna øyet (eller motstående knute ved skjøting).

Next, så skyves knuten forsiktig inn til øyet (eller motstående) under stramming av hovedsnøret, og til sist foretas den endelige strammingen.

HUSK GOD FUKTING HELE VEIEN! 

Å dra til alt i et rykk, uten fukting, fører garantert til fadese.

Endret av dagniko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.