Gå til innhold
Fiskersiden

Ny "brukt" båtmotor


Rubjo
 Share

Recommended Posts

Da har båten fått en oppgradering av motoren. Jeg har nå gått over fra en Johnson Seahorse fra 1973, som var like gammel som kjerringa, og like tungstarta!, til en 4HK Mariner fra 1992! :-D

1584276530_625_1975067618(1).thumb.jpg.f98b2b3ee37544b0729dda6cbfbcae36.jpg

Båten er bare godkjent for 4hk.  Men tror nok jeg skal få noen ekstra knop på den med denne motoren. 

Selger som satt i Bartebyen var nu ikke heilt ærlig med tilstand. Da han oppgav at den "kjøler godt", og at den nettop hadde vært på servise og sjekket forgasser etc.

625_212705571.thumb.jpg.c80b77abec0229b698a1643059a2f5f7.jpg

Under test viser det seg at det kommer ikke en dråpe kjølevann ut av den. Dropper girhuset og inspsiserer impeller: Den er det bare 3 av seks blader på. Og jeg finner bare to av dem! 

IMG_20200324_115244.thumb.jpg.17658cd3f3a1b3c53142ccd9f63d09eb.jpg

Men den startet på 2 draget så han snakket i alle fall sant når han sier den var lettstarta. 
Videre inspeksjon viser også at drivstofffilteret er fuldt av drit. Så jeg bytter drivstoffslanger og filter, og konfornterer selger med mine funn. Som velger å refundere vannpumpekitt. 
På samtalen forstår jeg at her er det nok noen som har lurt han også, lite båtvant som han håres ut. 

"De starta den, justerte litt på forgasseren og sa den var helt fin sa han." 



Vel vel, instalerte nytt vannpumpekit med impeller og pakninger, og da jeg fikk av plata under impelleren, fant jeg også siste delen av impelleren som manglet. Blåste også luft gjennom motsatt vei, og den gikk uhindret gjennom :-D

Og da jeg starter motoren igjen, maler den som en katt, lar den stå et kvarters tid og purre, mens den pisser vann som en full sjømann akkurat der den skal gjøre det. Når jeg stanser den, er ikke toppen 
lunken engang. 



Selger sa også at den kun hadde vært brukt i ferkvann, og det tror jeg han på, da jeg ikke fant noen slatavleringer noe sted. 

Så tror nok at jeg vant på handelen til slutt, da resultatet er noe jeg tror kan bli en god motor,
men jeg kjøper kansje ikke usett en gang til. Vi får se, disse er vanskelige å finne, og jeg må ha en lett motor på båten min. 4 takts blir for tungt. :-D

Video av pissende malende motor etter impellerskifte :-D
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, TT skrev:

Grattis med «ny» motor. Båtmotorer, og særlig de med noen år bak seg, er litt elsk-hat. Elsk i den forstand at det er skikkelig kipt å ro lenge, og hat når motoren bestemmer at du skal ro ...

 

Bortsett fra første tureen med min Johnson fra 1973, hvor startsnura røyk og jeg måtte ro hjem (viste ikke at jeg bare kunne snurre den rundt svinghjulet og dra den i gang, har det enda ikke skjedd :-D

Har blitt en noenlunde habil vedlikeholdsmekaniker av det eierforholdet :-D

:-D



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 4.4.2020 at 16.25, erik skrev:

De der er tilnærmet udødelige og ryddig av selger å dekke påviste feil. Tror du blir happy med den motoren i lang tid.

Det tror jeg også. Så får vi se når fiskekompis Jørn kommer ut av karantene om halvannen uke om vi får gravd fram båten også :-D

Min er den som såvidt vises med rød bunn :-D

Det ligger ei sjekte og en Rana til under der et sted -D




 

92242334_225926238501674_7409285010458411008_n (1).jpg

Endret av Rubjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med dere gutta, her begynner som kjent sesongen for åpent vann 01.01 og fortsetter som regel til 31.12. Hvis jeg må måke snø noe senere enn starten av mars eller tidligere enn slutten av desember er det en streng vinter. :D 

 

PS - tips gjerne han med Yamahaen om at han må tilte motoren sin helt ned når han setter fra seg ekvipasjen. Nå blir det stående vann i kjølesystemet.

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er det en lett bått jeg har rundt 150 kg med motor. SÅ jeg drar den glatt opp alene om så. 
Så vi planlegger å ta den ii bruk om et par uker når jeg kan få hjelp av fiskekompis Jørn som er i karantene da han nettop kom hjem fra havet (sjømann). 

Så i løpet av may håper jeg å få støpt ny moring så den bare kan ligge der til høsten :-D
Må nok bruke den gamle gummibåten for å komme meg ut til båten, men håper å finne ei billig lita sjekte jeg kan bruke til det ettervert. 

Fra jeg fikk båten i AUgust til den måtte opp i lsutten av oktober, var jeg på havet med den 2-3 dager uka :-D

Så jeg skal nok få tatt igjen vintertid. Og når den ligger pladask mitt i kveiteland, og Harstads skjærgård ligger rett ut, og med Tjeldsundet i ryggen, skal det vel bli fisk. Kan hende det blir noen dorgeturer etter SØ også :-D




 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Båt og dermed motoren har fått vann under seg, med god hjelp fra Jørn, som jeg låner båtplass fra :-D
Bedre fiskekompis finner man ikke :-D

Og det meste funker. Men har en girlink som sklir litt på gir stanga fordi gjengene i linken er ødelagt. 
Får den såvidt i revers. Men ny link ligger på posten til vent i morgen, sammen med stang til giveren til ekkoloddet, samt 3 doregstenger, hvorav den ene skal til Poden :-D

Så blir det nye sneller utover sommern. 

Kjøpte også et par stangholdere fra en lokal butikk som desverre ikke holder mål når endetakkelet er 
en Rapala X-mag Magnum 30. Tør rett og slett ikke bruke dem til dorging. Men kan være OK til 
rett ned agnfiske når man ligger på rek, så skal montere dem forran i båten til det, der de ikke er i veien. 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.4.2020 at 11.21, Rubjo skrev:

Da har båten fått en oppgradering av motoren. Jeg har nå gått over fra en Johnson Seahorse fra 1973, som var like gammel som kjerringa, og like tungstarta!, til en 4HK Mariner fra 1992! :-D

1584276530_625_1975067618(1).thumb.jpg.f98b2b3ee37544b0729dda6cbfbcae36.jpg

Båten er bare godkjent for 4hk.  Men tror nok jeg skal få noen ekstra knop på den med denne motoren. 

Selger som satt i Bartebyen var nu ikke heilt ærlig med tilstand. Da han oppgav at den "kjøler godt", og at den nettop hadde vært på servise og sjekket forgasser etc.

625_212705571.thumb.jpg.c80b77abec0229b698a1643059a2f5f7.jpg

Under test viser det seg at det kommer ikke en dråpe kjølevann ut av den. Dropper girhuset og inspsiserer impeller: Den er det bare 3 av seks blader på. Og jeg finner bare to av dem! 

IMG_20200324_115244.thumb.jpg.17658cd3f3a1b3c53142ccd9f63d09eb.jpg

Men den startet på 2 draget så han snakket i alle fall sant når han sier den var lettstarta. 
Videre inspeksjon viser også at drivstofffilteret er fuldt av drit. Så jeg bytter drivstoffslanger og filter, og konfornterer selger med mine funn. Som velger å refundere vannpumpekitt. 
På samtalen forstår jeg at her er det nok noen som har lurt han også, lite båtvant som han håres ut. 

"De starta den, justerte litt på forgasseren og sa den var helt fin sa han." 



Vel vel, instalerte nytt vannpumpekit med impeller og pakninger, og da jeg fikk av plata under impelleren, fant jeg også siste delen av impelleren som manglet. Blåste også luft gjennom motsatt vei, og den gikk uhindret gjennom :-D

Og da jeg starter motoren igjen, maler den som en katt, lar den stå et kvarters tid og purre, mens den pisser vann som en full sjømann akkurat der den skal gjøre det. Når jeg stanser den, er ikke toppen 
lunken engang. 



Selger sa også at den kun hadde vært brukt i ferkvann, og det tror jeg han på, da jeg ikke fant noen slatavleringer noe sted. 

Så tror nok at jeg vant på handelen til slutt, da resultatet er noe jeg tror kan bli en god motor,
men jeg kjøper kansje ikke usett en gang til. Vi får se, disse er vanskelige å finne, og jeg må ha en lett motor på båten min. 4 takts blir for tungt. :-D

Video av pissende malende motor etter impellerskifte :-D
 

 

Hvor lett/vanskelig var det å skifte impeller? Har en 8 hk Yamaha jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med, men kanskje greit å få den i orden før den selges. Kjøpte til barna for en del år siden, men de ville heller bruke den store båten kontra den lille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Vango skrev:

Hvor lett/vanskelig var det å skifte impeller? Har en 8 hk Yamaha jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med, men kanskje greit å få den i orden før den selges. Kjøpte til barna for en del år siden, men de ville heller bruke den store båten kontra den lille

Det er faktisk ikke så himla vanskelig. 
På min var det en ting jeg måtte vite om. Og det er at den må stå i revers når du tar den fra hverandre. 
Ellers vil den ikke i gir når du starter den igjen. 

Du finner "how to"videoer på youtube. 
Her en en om en 8hk Yamaha, vet ikke om den er samme som din, men er jo ets ted å begynne å lete :-D


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.