Gå til innhold
Fiskersiden

Jigg fiske etter grov Abbor.


Recommended Posts

Endelig er våren på vei å isen har smeltet på de fleste vannene rundt om. Jeg fisker mest Abbor og Gjedde men skal også prøve meg på SØ og HA i sommer. Har flere turer i sjøen allerede i år men ikke fått noen ting. Nok om det nå er det Abbor vi skal prate om :D

Abboren kan være veldig bitevillig til utrolig sær. Ofte så gjelder det å få tatt de første kastene selv jo mindre du fisker alene. Om det ikke er noe napp å få så bør man gå videre jo mindre du kjenner vannet/plassen du fisker på. Abboren har ofte hot spots den står på om den ikke er ute å jager pelagisk fisk. 

Jeg har som regel med meg 2 stenger da slipper jeg å knyte om å skifte rigg hele tiden. Jeg bruker 7'7 fot stenger til dette fisket i 2-7g og 5-20g å 1000-2000 sneller med alt fra 0.13mm braid til 0.18mm mono. Ingenting er mer gøy enn å ta pen Abbor på lett utstyr. 

Ser på meg selv som en sportsfisker å setter ut det meste av fisken jeg får. Det hender fisken er dypt kroket å blør da tar jeg den som mat fisk men det er ikke ofte. Ekstra viktig å sette ut store individer siden dem ofte er hunnfisk å reproduserer til vannet. Da blir det ekstra gøy å komme tilbake neste gang å ha muligheten til å få dem igjen. Denne Abboren tok jeg på 6.8mm jigg shad imitasjon med 7g stand up hode. 

IMG-20200405-WA0007.thumb.jpg.72a79627b53a996f7eb4cf81f0c296e7.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var en tur i skogen i går. Vi fikk 2 Abbor på en hele dag å ikke noen napp uten om de vi fikk. Det er ikke veldig mye aktivitet enda. Fisken på bildet var utrolig mager å ikke no kamp i den heller. Skulle nesten tro dem gyter nå. Regner med gytingen kommer mye før i år med tanke på mild vinter. 

IMG-20200409-WA0000.thumb.jpg.58491afa46022b683a9fedd2cc13190c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, mosam skrev:

Abbor er den beste fisken på brødskiva. Elsker den. Forslag til vann å fiskeabbor i . Har prøv litt sjøfiske i påsken etter sjørret, men uten hell. Har alt pilkeutstyrl på hytta, så det må være et vann uten is. mvh mona

Flere vann rundt Oslo som huser stor Abbor. Men ikke alltid like lett å få den til å bite. Flere av vannene er også vanskelig å gå rundt. Enebakk har mange fine Abbor vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvis du skal ha abbor på brødskiva, som jeg er helt enig er fantastisk og undervurdert spise, så bør man ikke oppsøke vannene med stor abbor. Slik abbor er jo stort sett uspiselige, både smaksmessig, og fordi de ofte inneholder miljøgifter. De beste abborene til mat er de som veier 100-200 gram +/-. Finn derfor heller vann med små og mellomstore abbor. Isfritt i hele Oslo-området nå, i hvert fall i lavere strøk. Og de fleste vannene har abbor i ymse størrelser. Men ikke alltid like enkelt å fiske overalt, i hvert fall fra land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, piscator skrev:

men hvis du skal ha abbor på brødskiva, som jeg er helt enig er fantastisk og undervurdert spise, så bør man ikke oppsøke vannene med stor abbor. Slik abbor er jo stort sett uspiselige, både smaksmessig, og fordi de ofte inneholder miljøgifter. De beste abborene til mat er de som veier 100-200 gram +/-. Finn derfor heller vann med små og mellomstore abbor. Isfritt i hele Oslo-området nå, i hvert fall i lavere strøk. Og de fleste vannene har abbor i ymse størrelser. Men ikke alltid like enkelt å fiske overalt, i hvert fall fra land.

Helt enig - småabbor er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som tar opp Abbor på 500g til 1kg+ er jo idioter i mine øyne. Som sagt er ofte dette hunnfisk som gyter å reproduserer til vannet. Abbor på den størrelsen har gode gener å skal ikke tas opp av vannet. Stor Abbor er ofte kannibaler det er derfor den vokser seg store. Stor Gjedde Gjørs er også en grunn til at Abbor vokser seg stor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stor abbor bærer de beste genene, og de er ofte mer effektive enn gjedde og gjørs til å spise småabbor, og dermed hindre overbefolkning. Så ja, dette er den viktige grunner til å ta vare på de store. Men for en sportsfisker er det like viktig å ta vare på disse fordi bestanden av stor abbor alltid er tynn. Begynner man å ta ut disse blir fisket raskt dårligere. Og det er altså ingen grunn til å ta de ut som mat.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd litt i et vann i årnes etter gjedde og abbor. Totalt dødt. Er det gyting eller nærmer seg for abboren nå? 
Har nitelva like ved her, men har vært sykt mye folk der i de siste dagene. 
tok en tur til Glomma i går for teste litt feeder fiske. Fikk noen vederbuk:) gøy å kjenne fisk på andre siden av snøret :thumbsup: 

 

387ED66E-F144-4C2F-8C90-AE45BBB34099.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Rælingspoden skrev:

Prøvd litt i et vann i årnes etter gjedde og abbor. Totalt dødt. Er det gyting eller nærmer seg for abboren nå? 
Har nitelva like ved her, men har vært sykt mye folk der i de siste dagene. 
tok en tur til Glomma i går for teste litt feeder fiske. Fikk noen vederbuk:) gøy å kjenne fisk på andre siden av snøret :thumbsup: 

 

387ED66E-F144-4C2F-8C90-AE45BBB34099.jpeg

Om dem ikke gyter nå tror jeg det er rett rundt hjørnet. Jeg glemte å se etter vann temp i går da jeg var og fisket. Ser jo dette på min Deeper pro men tenkte ikke så mye over det. Som du sier fisken er ikke veldig aktiv nå så tidlig på året. Begge Abborene jeg har postet på denne tråden var veldig slappe. De dro som en Gjedde pleier å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11.4.2020 at 14.11, piscator skrev:

stor abbor bærer de beste genene, og de er ofte mer effektive enn gjedde og gjørs til å spise småabbor, og dermed hindre overbefolkning. Så ja, dette er den viktige grunner til å ta vare på de store. Men for en sportsfisker er det like viktig å ta vare på disse fordi bestanden av stor abbor alltid er tynn. Begynner man å ta ut disse blir fisket raskt dårligere. Og det er altså ingen grunn til å ta de ut som mat.

 

Er det ikke slik at en Abbor på over kiloen også er ganske gammel? Typ over 10-15 år? I såfall nok en grunn til la den få gå tilbake, da den inneholder mye «stoffer» som man helst ikke skal få o seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rælingspoden skrev:

Er det ikke slik at en Abbor på over kiloen også er ganske gammel? Typ over 10-15 år? I såfall nok en grunn til la den få gå tilbake, da den inneholder mye «stoffer» som man helst ikke skal få o seg.

Jo dem sier jo så men har ikke noe fasit svar på det med alder. 

Vill ikke dele link siden det står navn i den. Men på bildet ser du hva andre gjør med større individer som ikke skal tas opp. Abboren på bildet ble veid til 1.6kg fryktelig trist å se synes jeg. Folk gjør det samme med Gjedde å andre arter som Laks og Ørret. 

De stor individene har jo ofte gode gener sies det da. Å dem reproduserer å holder vannet i sjakk. Om de store individene blir tatt opp bare for moroskyld eller om dem går i panna har ikke så mye å si. Om alle skulle gjort dette vil alt av vann bli ødelagt. Synd vi ikke har bedre holding og forståelse til det med å sette ut fisken igjen. Svenskene ligger langt foran oss der. 

Jeg møter på flere i skogen som spør om jeg har fått noe. Jeg svarer alltid nei ,) å ofte svarer dem det er tatt stor Abbor i vannet å att det er god matfisk. Da kommenterer jeg som jeg skriver her å da får jeg som regel et tåpelig svar tilbake. Folk som ikke er aktive fiskere har ikke samme forståelse for dette. 

Abbor.thumb.jpg.3a44d2445f2f332d11a9de3a70bbddb1.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, desverre. Mulig man i større grad må opplyse om verdien de store fiskene har og heller oppfordre til å ta med seg fisk av mindre størrelse hvis man vil ha med seg hjem.
Å slenge med hva det faktisk har og si for helsa hvis man spiser store individer kan jo også være en fordel. Fiskekort-penger kunne jo gått til slike oppslagstavler og jeg vet det finnes noen av de rundt omkring. Så en her ved nitelva forleden på engelsk;)

Endret av Rælingspoden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rælingspoden skrev:

Nei, desverre. Mulig man i større grad må opplyse om verdien de store fiske har og heller oppfordre til å ta med seg fisk av mindre størrelse hvis man vil ha med seg hjem. Å slenge med hva det har og si for helsa hvis man spiser store individer kan jo også være en fordel. Fiskekort-penger kunne jo gått slike oppslagstavler og jeg vet det finnes noen av de rundt omkring. Så en her ved nitelva forleden på engelsk;)

Å alle sports fiske butikker skulle hatt det skrevet eller som en fast salgs pitch når salget var over :P

Mulig sånt vil gjøre ett inntrykk på noen om det ble pratet mer om.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Morsa-prosjektet fra Vansjø kan man lese endel om alder på både gjedde, gjørs og abbor som ble garnet ut i løpet av prosjektet. Nå vil nok dette variere en hel del fra vann til vann, og også over tid i samme vann, siden næringstilgangen er avgjørende for veksten. Men fra Vansjø (som tross alt er smekk fult av små karpefisk) er abbor over 0,8 gjerne ti år eller mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, erik skrev:

I Morsa-prosjektet fra Vansjø kan man lese endel om alder på både gjedde, gjørs og abbor som ble garnet ut i løpet av prosjektet. Nå vil nok dette variere en hel del fra vann til vann, og også over tid i samme vann, siden næringstilgangen er avgjørende for veksten. Men fra Vansjø (som tross alt er smekk fult av små karpefisk) er abbor over 0,8 gjerne ti år eller mer.

Interessant !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, erik skrev:

I Morsa-prosjektet fra Vansjø kan man lese endel om alder på både gjedde, gjørs og abbor som ble garnet ut i løpet av prosjektet. Nå vil nok dette variere en hel del fra vann til vann, og også over tid i samme vann, siden næringstilgangen er avgjørende for veksten. Men fra Vansjø (som tross alt er smekk fult av små karpefisk) er abbor over 0,8 gjerne ti år eller mer.

det er jo gjerne næringskonkurranse som er det viktigste hinderet for at en abbor skal vokse raskt. Det hjelper ikke så mye om det er mye mat hvis det er for mange konkurrenter. Det er nettopp derfor det er i vann med tynne bestander man har best sjanse på å råke på virkelig stor abbor.

Vi har opplevd noen gjenfangster av pen abbor opp gjennom årene (abbor kan kjennes igjen på stripemønsteret og andre kjennetegn). Selv om dette er en uvitenskapelig "undersøkelse", indikerer dette for det første at antall slike fisk er lav, og at de er ganske stasjonære. Men enda viktigere i denne sammenhengen er at det har gitt en pekepinn på hvor raskt slike abbor vokser, fisk som skulle være i sine beste år. Og det vi har erfart er at selv fisk i str.klasse halvkiloen pluss typisk vokser 100-150 gram i året. Det skulle tilsi at en kilosabbor gjerne er 6-10 år gammel, eller kanskje enda mer, avhengig av vann? Veksthastigheten vil jo variere, og vil også endre seg i løpet av abborens liv. Det er kanskje først når abboren går over til fisk som mat at den virkelig kan øke veksthastigheten. Men likevel vokser den ganske sakte, selv i vann med rikelig tilgang på små byttefisk, samt kreps og andre godsaker (øyenstikkerlarver).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.