Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor kritisk er fiske bestanden i Oslofjorden ?


Bonavar
 Share

Recommended Posts

Er det noen som vet eller har noe fakta om fiske bestand og sjø liv i Oslofjorden ?

Jeg har nå i 3 uker prøvd meg på SØ på ganske mange plasser uten napp. Jeg fisker med sluk men ser og hører gutta med flue heller ikke ser eller får noe. I dag traff jeg på en biologi forsker som sa han drev med filming av havbunnen i Oslofjorden. Resultatene var skremmende må jeg si. Han sa det var så og si helt dødt overalt. Det er noen få soner det er noe liv men ellers er det ganske dødt. Kanskje ikke noen grunn til å bruke flere timer 2-3 ganger i uka langs sjøen når det ikke er noe der ?

Om det er noen som vet noe mer om det er jeg meget interessert. Er jo en grunn til att det ikke er lov til å ta opp Torsk og Sei. Men om det er så ille burde kanskje all fiske forbys ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Den 6.4.2020 at 16.53, Bonavar skrev:

Er det noen som vet eller har noe fakta om fiske bestand og sjø liv i Oslofjorden ?

Jeg har nå i 3 uker prøvd meg på SØ på ganske mange plasser uten napp. Jeg fisker med sluk men ser og hører gutta med flue heller ikke ser eller får noe. I dag traff jeg på en biologi forsker som sa han drev med filming av havbunnen i Oslofjorden. Resultatene var skremmende må jeg si. Han sa det var så og si helt dødt overalt. Det er noen få soner det er noe liv men ellers er det ganske dødt. Kanskje ikke noen grunn til å bruke flere timer 2-3 ganger i uka langs sjøen når det ikke er noe der ?

Om det er noen som vet noe mer om det er jeg meget interessert. Er jo en grunn til att det ikke er lov til å ta opp Torsk og Sei. Men om det er så ille burde kanskje all fiske forbys ?

Hei Bonavar

Jeg er på ingen måte hverken lystfisker ekspert eller havbiolog, men har oplevd det samme, at der er ret begrenset med fisk i den indre del av Oslo fjorden - kan være meg der har blitt dårlig på å fiske på mine gamle dager... jeg vet ikke hvad som er værst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Sceptic skrev:

Hei Bonavar

Jeg er på ingen måte hverken lystfisker ekspert eller havbiolog, men har oplevd det samme, at der er ret begrenset med fisk i den indre del av Oslo fjorden - kan være meg der har blitt dårlig på å fiske på mine gamle dager... jeg vet ikke hvad som er værst.

He he takk for svar. De fleste på forumet vet tydelig hvis hva som skjer siden ingen har vist interesse. Mulig det er masse informasjon om dette uten. Men beklagelig vet ikke jeg så mye om temaet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker i ytre Oslofjord og mest utenfor grunnlinjen, men kan ikke svare på hvor kritisk det er annet enn at jeg er bekymret. Ting er ikke som de har vært, men jeg fisker så langt ut og så langt vest at jeg fortsatt får fisk, mye mer fisk enn når jeg hadde båten noen et par fjorder lenger øst. Dette er min observasjon på vestsiden av fjorden, mulig det er annerledes andre stedet. Fiskeinteressen har våknet etter over 20 år, så ting er ikke som jeg husker og det er ny lærekurve, så ta det for hva det er verdt.

Jeg er i hvert fall så bekymret at jeg følger med på alt som har med Oslofjorden og skagerak å gjøre mtp forskningsrapporter, strandnottrekk, yrkesfiskere og andre kilder til informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Leon skrev:

Fisker i ytre Oslofjord og mest utenfor grunnlinjen, men kan ikke svare på hvor kritisk det er annet enn at jeg er bekymret. Ting er ikke som de har vært, men jeg fisker så langt ut og så langt vest at jeg fortsatt får fisk, mye mer fisk enn når jeg hadde båten noen et par fjorder lenger øst. Dette er min observasjon på vestsiden av fjorden, mulig det er annerledes andre stedet. Fiskeinteressen har våknet etter over 20 år, så ting er ikke som jeg husker og det er ny lærekurve, så ta det for hva det er verdt.

Jeg er i hvert fall så bekymret at jeg følger med på alt som har med Oslofjorden og skagerak å gjøre mtp forskningsrapporter, strandnottrekk, yrkesfiskere og andre kilder til informasjon.

Jeg er utrolig opptatt av catsh and release. Vi alle burde tenke mer på dette når vi er ute å fisker. Ikke bare tenk på fisk som mat men som en viktig del av øko systemet. 

Fisking for meg er så mye mer enn mat. Jeg finner ikke ord på hvor mye jeg får ut av å fiske faktisk :D det jeg spiser av fisk er dypt kroket å sjeldent noe mer enn det. 

Det er jo ikke bare Oslofjorden som er utfisket. Synd vi ikke tar vare på naturen og vannene rundt. Tror svenskene har skjønt dette å jobber mye hardere med fiskvård enn hva vi gjør ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenskene har mye større problemer enn oss, de har over lang tid latt næringsfiskere overbelaste det meste av fiskestammer og når man legger til eksplosiv vekst i bestander av sel og skarv på det har de fått enda større problemer. Det gjøres mye bra i Sverige i regi av Sportsfiskarna, men det monner lite så lenge myndighetene tillater rovfisket. Selv områdene med trålingsforbud har vist negative tendenser de siste årene, delvis pga det samme som vil sliter med (fall i næringstilgang.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anbefaler å følge litt med på marinetraffic.com for å få et bilde av fiskeriaktiviteten. Det ser ikke ut til at norske kystfiskere er det helt store problemet sammenliknet med svenske og danske. Noen dager ser man ekstremt mange båter vest for Sverige og nord for Danmark. Er så tett at man lurer på om ikke de må dra trålposene over hverandre.

Norske kystfiskere er flere enn de som synes, de er ikke alltid like flinke til å skru på AIS'en.

Det er også mange norske, svenske og danske havfiskere med fryse/fabrikkskip som fisker døgnkontinuerlig utenfor 6 mila i perioder i norske farvann.

Se på tettheten av tråldraga, er ikke mye som slipper unna. Godt det finnes områder som er så kuperte at tråling er umulig, er nok det som gjør at det faktisk er noe igjen som forsøkes dratt opp.

Se på tettheten av spor på bunnen på sidescan bildet litt ned til høyre på denne siden: https://friskoslofjord.no/aktuelt/paa-tokt-i-ytre-oslofjord-for-aa-undersoeke-dypet/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om problemet er så omfattende burde vi jo bare forby fisking. Å i enda større grad forby å ta opp fisken. Jeg elsker å være ut langs sjøen eller i skogen men de fleste vannene er jo så og si utfisket. Vet du setter pris på den årlige Gjedde festivalen i Steinsfjorden @erik å garn fiske ,)  ting setter jo sine spor om det er fritt frem til alt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per nå er det mye som tyder på at det ikke er fisket etter torsken i seg selv som er problemet i Skagerak, men reduksjon i næringsgrunnlaget. Å forby fiske etter feks sjøørret ville da fungert mot hensikten (som er å bedre torskens vilkår). Jeg er med andre ord enig i eksisterende forskrift.

Hvis du har en eng med kyr på, og gresset forsvinner, så er ikke nødvendigvis løsningen å la være å slakte kyrene. 

Men det er tvingende nødvendig å få på plass oppsyn, for det fiskes fortsatt mye (små)torsk. Få ut oppsyn som gir klekkelige bøter og beslaglegger utstyr, så alle som har litt vondt for det skjønner poenget. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker selv der hvor vi har hytte i område mellom Sandefjord og Larvik. Her har jeg gitt opp å fiske. Fikk ingenting bortsett fra makrell i fjor (og bergylter/fjesing). Før fikk vi alltid torsk, sei, lyr, flyndre, steinbit, piggvar etc. Det eneste som har endret seg er flerfoldige leppefiske teiner/ruser, fullt av folk som fisker opp alt de kan få, massivt inntog av stillehavs østers, samt skarv og noe sel. Alt dette til sammen ser ut til å knele bestanden av fisken da det ser ut til at nærings grunnlaget blir borte. Må jo sies at det er mye makrell her, samt en god del sjøørett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket i 2 md i indre oslofjorden med båt nå. Mye rundt asker og litt utover i fjorden.  Vil tippe jeg har 10 timer pilking med agn og hekle samt 7 timer dorging med wobbler og 5 timer slukkasting etter sjøørret.

 

Resultatet.

1 500gr hvitting

1 500gr torsk

Samt i dag hvor jeg dro opp en 1,5 kilo torsk som var stapp full av svarte prikker (virus) denne ble ikke sluppet ut igjen. Denne dro jeg opp på 12cm wobbler. Kroket i øyet. 8m dybde langs land.

 

Det er helt begredelig med fisk i indre oslofjord. Og de gangene jeg har dratt utenfor drøbakk og fisket noen timer har jeg vært heldig om jeg har dratt opp en babytorsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare vært ute en kveld uken som var, en times ørretfiske fra land i Holtekilen før henting av barn tidlig kveld. Resultat, null fisk på land men to gode napp så dårlig tilslag får jeg ta skylden for selv. 
BCE60D8C-61BA-44B7-8259-BCD54733786D.thumb.jpeg.0f17d3f6c3d16bdf259313d8cd43d203.jpeg

I mangel av fisk å ta bilde av, får det bli bilde av det jeg fisket med. Strike Pro Piglet på kjølkrok. Rigget slik går de GRISEFINT i vannet og kan fiskes skikkelig sakte uten å synke ned på "torskedybde" samtidig som de ikke setter seg fast i kjetting og tau under bryggene jeg kaster mot. Utfordringen er nettopp krokingen. Jeg skal eksperimentere litt med en stinger neste gang og se om jeg kan beholde evnen til å ikke sette seg fast, men samtidig kroke fisken bedre. (Sannsynligvis bør jeg bruke en stang med mykere tupp også.)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Philip L said:

Samt i dag hvor jeg dro opp en 1,5 kilo torsk som var stapp full av svarte prikker (virus) denne ble ikke sluppet ut igjen. 

Sikker på at det ikke bare var snegler? Fjord-torsk pleier å ha en del små svarte prikker på seg, som egentlig bare er bittesmå snegler. Helt ufarlig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet er riktig, men det ikke et virus, men en ikte som lever i tarmen til gråmåke som voksen (da er den ca 0.5 - 2 mm lang). Eggene fra ikta havner i vannet med måkeskitt, der den infiserer strandsnegl. Når de har vokst en stund inne i strandsneglen, forlater de snegla og infiserer fisk, helst larver eller yngel. Her kapsler den seg inn i huden og skiller ut et svart fargestoff, derfor de svarte prikkene. Når fisken spises av gråmåke, har den klart å fullføre livssyklusen.

Larver og yngel kan ta skade eller dø av denne parasitten, men har ikke funnet ut noe om at den skader voksne fisk. Men laksefisk med prikker er vanskelig å selge (Selv om de er helt ufarlige for mennesker). 

Vet ikke om det er mer av de i fjorden enn det var før.

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.