Gå til innhold
Fiskersiden

Penn Conflict II 2000 snelle tung å sveive.


Bonavar
 Share

Recommended Posts

Hei en kompis av meg kjøpte seg nylig en Penn Conflict II 2000 snelle på skittfiske. https://www.skittfiske.no/penn/199423/penn-conflict-ii

Han selv klaget ikke over hvor tung/motstand det var i sveiva. Men jeg prøvde den nye stanga og snella hans å ble nesten sliten av å kaste ut 3 ganger med den. Virket som en utrolig massiv å fin snelle i mine øyne. Men så hard motstand har jeg aldri vert borte i. 

Er det noe feil med snella eller er de Penn snellene sånn ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, TT skrev:

Jeg har to slike sneller (str 1000 og 5000). Skal prøvesveive litt når jeg kommer hjem i kveld. Jeg har dog ikke tenkt over dette tidligere. 

Jeg har fisket mye å med mange forskjellige sneller. Må si jeg aldri har vert borti noe som er så tungt å sveive inn. Som jeg skrev ble faktisk sliten i hånda av noen få kast. Er du med meg på tur ler du deg i hjel. Om vi er på tur i 8 timer fisker jeg i 7,5 av dem. Når man fisker så mye og aktivt må man ha en lett snelle som går pent. Mulig dem skal være sånn eller det kan være en feil med den ? Men jeg ville returnert dette med en gang. 

Takk for svar gleder meg til å høre mer fra deg ,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ErikR skrev:

Jeg har samme snella. Har reagert på det samme. 

Kompis skal innom en butikk i morgen å prøve ut en ny snelle. Er det samme problem med den kommer han til å sende den i retur. De er ikke gratis eller av den billigste pris så ingen grunn til att dem skal være så tunge. Som jeg sa ble jeg små sliten av få kast. Å stå med no sånt no en hel dag ville vert et mareritt for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, erik skrev:

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor folk kjøper Penn sine haspelsneller i det hele tatt. Multiplikatorsnelle er en helt annen historie, der ser jeg poenget.

Det er smak og behag. Jeg kasta faktisk en Multiplikatorsnelle snelle fra ABU på sjøen. No jævla møkk å kaste med synes jeg å har ikke tid til å stå å knote med innstilling av brems før kast og bytte av vekt osv. Det der hadde ikke jeg tålmodighet til å fiske med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Bonavar skrev:

Det er smak og behag. Jeg kasta faktisk en Multiplikatorsnelle snelle fra ABU på sjøen. No jævla møkk å kaste med synes jeg å har ikke tid til å stå å knote med innstilling av brems før kast og bytte av vekt osv. Det der hadde ikke jeg tålmodighet til å fiske med :D

Har så og si bare hatt shimano sneller og kommer til å fortsette med det;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, erik skrev:

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor folk kjøper Penn sine haspelsneller i det hele tatt. Multiplikatorsnelle er en helt annen historie, der ser jeg poenget.

Godt spm! Jeg har alltid sett på Penn som litt tungt og traust (noe som kan skyldes at Penn Seaboy har vært innom samlingen min ....). Dessuten har jeg mange Shimano-sneller som fungerer utmerket. Men kjøp av Penn var vel et utslag av tilbud (selvsagt!), lokalpatriotisme, et åpent sinn for nye ting og litt «Shimano bør da ikke ha monopol-tanker». 

Jeg har ikke hatt tid til å tafse på de to snellene mine ennå, men det kommer! Men jeg husker at jeg var godt fornøyd da jeg fisket med 1000 versjonen i fjor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penn lager ikke haspelsneller, de kjøper de fra noen andre og setter på et klistremerke. Da kan man like gjerne kjøpe originalen med et mindre kjent klistremerke på og spare mellomlegget. Det klistremerket er ofte latterlig dyrt. De lager derimot mulitiplikatorsnellene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, erik skrev:

Penn lager ikke haspelsneller, de kjøper de fra noen andre og setter på et klistremerke. Da kan man like gjerne kjøpe originalen med et mindre kjent klistremerke på og spare mellomlegget. Det klistremerket er ofte latterlig dyrt. De lager derimot mulitiplikatorsnellene sine.

Men gjelder ikke det mye utstyr? At det selges «umerket» på store messer i Asia og får navn ettersom hvilket leverandør som kjøper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt, og jeg har ikke noe problem med det heller. :)

Jeg personlig kjøper det da heller uten klistremerket på (og sparer noen kroner i prosessen). En haspelsnelle til 1000-1500 har jeg høye forventninger til, de innfrir Penn ikke siden de tar flere hundre kroner for klistremerket sitt. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gjort et «komparativstudie»: 

600A4302-4F90-47B2-B6E0-F0EED93EC826.thumb.jpeg.af3a9405ab333f86a636bd834cd66e52.jpeg

Penn Conflict 1000 og 5000 vs Strandic 2500 (kurant Shimano) og Catana 2500 (guttungens billige Shimano).

Begge Penn-snellene er klart tyngre i sveiva enn Shimanosnellene, men ikke verre enn at jeg neppe hadde tenkt på det om det ikke ble et tema. 5000 snella er tyngre enn 1000 snella. Jeg skal forsiktig olje dem litt å se om det utgjør noen forskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.