Gå til innhold
Fiskersiden

Noen på FS som har vert i PerchZilla i Spania å fisket ?


Recommended Posts

Ca 1 år gammel denne nå men ser jo sykt heftig ut. 

Vurderer sterkt å koste på meg dette når Korona tilstandene har roet seg til nærmest normalt. Vet det tas stor Abbor i Tyskland og Holland også. Noen som har flere tips om steder man treffer på 2kg + Abbor ? 

http://www.team-predator.no/2019/03/the-cow-on-roof.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har fulgt med på svenske sider så har du vel sett et stort antall 2+ fra Sør-Sverige?
Det begynner å bli for dumt spør du meg, men det er det få som gjør :) 

Fiskerne samler seg i store mengder i brakkvannet utenfor Kalmar f.eks og fisker der hele vinteren og tidlig vår før abboren trekker opp i bekker og elver for å gyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perchzilla er sykt. Å få tokilosabbor skal ikke være så enkelt..!? ;) Har vurdert å ta en tur selv, men har latt det bli med tanken til nå. Vet ikke hvordan ståa er der nå. Slike "fenomener" pleier å vare en begrenset periode før ting begynner å fade. Hadde naturligvis vært en drøm å få en to pluss abbor, men prestasjonen å få en slik fisk der nede kan på ingen måte sammenliknes med hvor stor utfordring dette er her i nord. Det er en fare for at man blir litt "fartsblind", og mister gleden ved det hjemlige fisket etter å ha vært på en slik tur. Kanskje det er grunn god nok til å la være? En tokilosabbor er i min bok den vanskeligste utfordringen man kan gi seg i kast med som sportsfisker i Norge. Det er naturligvis flere vann hvor slik fisk er mulig, men sannsynligheten for å råke på dem, og få dem til å bite er så utrolig liten, rett og slett fordi slik fisk er så sjelden. Litt flere muligheter i Sverige. Kalmarsund er nevnt. Men heller ikke der er det bare å plukke dem. Jeg tror den beste strategien er å velge seg noen få vann hvor man vet det er potensial for slik fisk, og så bruke masse tid i disse vannene. Det er svært viktig å gjøre seg kjent, og finpusse sine teknikker og taktikker, men det å bruke mye tid er sannsynligvis den viktigste måten å øke sannsynligheten for å treffe på en slik fisk. God gammeldags gutsing altså. Og store doser flaks på toppen av det, det er oppskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største abboren jeg har holdt i hendene var på 2,1 kg. Den ble tatt i Østernvann rett vest for Bogstad. 
 

Dessverre ble den fisken tatt i garn i forb med prøvegarnsfiske, så den var stein dau. I samme garnet satt en på 1,4 kg. Dette er i tillegg snart 30 år siden. 
 

Østernvann er vel et eksempel på et slikt «kjipt» fiskevann der man sjelden får noe interessant overhodet. Det kan tyde på at abborbestanden er tynn og at noen derfor får vokst seg store. 
Selv om det altså er snart 30 år siden, klarer jeg ikke å glemme de abborene. Og i ny og ne tenker jeg på å gjøre et skikkelig forsøk der oppe, men det har aldri blitt noe av. Så om noen vil prøve seg, så lykke til. Jeg tror det må beregnes mange timer pr skikkelige fisk ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, TT skrev:

Den største abboren jeg har holdt i hendene var på 2,1 kg. Den ble tatt i Østernvann rett vest for Bogstad. 
 

Dessverre ble den fisken tatt i garn i forb med prøvegarnsfiske, så den var stein dau. I samme garnet satt en på 1,4 kg. Dette er i tillegg snart 30 år siden. 
 

Østernvann er vel et eksempel på et slikt «kjipt» fiskevann der man sjelden får noe interessant overhodet. Det kan tyde på at abborbestanden er tynn og at noen derfor får vokst seg store. 
Selv om det altså er snart 30 år siden, klarer jeg ikke å glemme de abborene. Og i ny og ne tenker jeg på å gjøre et skikkelig forsøk der oppe, men det har aldri blitt noe av. Så om noen vil prøve seg, så lykke til. Jeg tror det må beregnes mange timer pr skikkelige fisk ... 

de abborene fra Østernvann gikk det gjetord om i mange år, og jeg vet noen kjørte noen satsninger der oppe, uten den store fremgangen. Men Østernvann er definitivt den type vann vi snakker om, tynn bestand med store fisk. Skal man komme i kontakt med de store i slike vann må man forberede seg på kanskje årevis med satsning uten den store fremgangen, der hvert lille lyspunkt er sjeldne. Og det er ingen garanti for å lykkes. Men gevinsten er potensielt stor. Spørsmålet man må stille seg er om man orker alle dagene uten aktivitet  eller fremgang, om det å få en slik kjempeabbor virkelig er verdt innsatsen. Og kanskje man ikke en gang skal se på dette som det avgjørende, men at det er veien til målet, prosessen, som er viktig, selv om det innebærer mye gutsing uten aktivitet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, piscator skrev:

de abborene fra Østernvann gikk det gjetord om i mange år, og jeg vet noen kjørte noen satsninger der oppe, uten den store fremgangen. Men Østernvann er definitivt den type vann vi snakker om, tynn bestand med store fisk. Skal man komme i kontakt med de store i slike vann må man forberede seg på kanskje årevis med satsning uten den store fremgangen, der hvert lille lyspunkt er sjeldne. Og det er ingen garanti for å lykkes. Men gevinsten er potensielt stor. Spørsmålet man må stille seg er om man orker alle dagene uten aktivitet  eller fremgang, om det å få en slik kjempeabbor virkelig er verdt innsatsen. Og kanskje man ikke en gang skal se på dette som det avgjørende, men at det er veien til målet, prosessen, som er viktig, selv om det innebærer mye gutsing uten aktivitet? 

Mulig jeg tar en tur eller to, jeg klarer ikke helt å få de borrene ut av hodet, men noen satsing blir det ikke ... Til det er tidsklemma for en sliten firebarnsfar alt for stram. Østervann er jo et båtvann, så det går jo an å ta med packraften å duppe litt rundt med en jigg. Så kan jeg trøstefiske etter ørret med flue om abboren uteblir. Det settes vel fremdeles ut noe ørret der, og det skal være mulig å fiske etter dem. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gutta her har lagd en kul film del 1 og 2. Jeg så hele del 1 men skippa gjennom del 2 for å være ærlig. Gøy å se på men blir kjedelig i lengden :whistle: Hva ***** er det jeg sier ? Om det var vi som satt der tror jeg vi alle ville reagert likt. Mange ser på 500g som en stor Abbor å det er kanskje få som har holdt i en 1kg's + Abbor. Så når dem blir så store som 2.7kg skal man ikke klage,,.... Jeg skal dit 100% når korona tilstandene blir normale. Kanskje ta en FS tur dit ?  :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man mister gnisten ved abborfiske etter å ha vært i Perchzilla selv om man da lykkes med 2,5 kilos abbor. Det er noe med settingen der nede som vil gjøre at man får veldig stor avstand til det fisket man bedriver her hjemme i Norge. Jeg har fisket i Sverige, England og Holland etter stor abbor og selv om jeg bikket 2+ i Holland så får jeg like mye godfølelse når en storabbor over kiloen sklir inn i håven her hjemme. Mye takket være at man der nede tenker at en 2+ er "forventet" eller "bra jobba", mens det her hjemme er en nærmest utenkelig fisk. At de ytterst få 2+ borrene fra Norge siste 20 årene har blitt tatt på ismeite med "halvdød" agnfisk gjør det jo også enda mer interessant å gutse under åpent vann med kunstagn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.