Gå til innhold
Fiskersiden

Kompakte sildesluker


Fiskursson
 Share

Recommended Posts

Trenger noen tips til hvordan man skal fiske disse. Med kompakte sildesluker mener jeg f.eks stingsild, Jensensild og Atomsild. Ser at mange får stor ørret på fjellet med disse. Har selv prøvd en del ganger uten hell. Mye pga at jeg syns de går som en livløs pil i vannet. Når jeg prøver å få litt liv i sluken har jeg problemer med at den ofte henger seg opp i snøret eller snappvirvel. Dette skjer også ofte rett etter kastet. Noen tips til å unngå heng, få mer livlig gange og samtidig få fjellørreten til å bite?

Fisket en del med slike sluker i sjøen etter makrell, torsk og sei før i tiden men husker rett og slett ikke hvordan jeg fisket med de ettersom jeg kun har brukt brede sildesluker de siste 15 åra med naturlig livlig gange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Varier innsveivingen, og "pilk" gjerne litt underveis, om det er dypt nok til det.

Stingsild var I hvert fall før I tiden litt mykere I materialet enn f.eks Jensen, og lettere å bøye til for livligere gange  - men det kan gå ut over kastelengden, som i noen vann kan være avgjørende (Jensen kaster lengre enn Stingsild allerede i utgangspunktet).

Endret av dagniko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fungerer utmerket her oppe i Nord.

Pleier å enten bare sveive rett inn, kansje med varierende hastighet. Eventuelt pumpe dem inn, dvs 
at jeg drar inn med stangtuppen, uten å sveive, og sveiver mens jeg retter stangtuppen utover igjen. 

Et godt tips er at jeg plier å la sluken synke med fri line helt til bunns før jeg sveiver inn. Løfter da sluken ført med stangtuppen før jeg starter sveiving for å misnke sjansen til å sette fast. Får ofte torksen på den måten. 

I de seiner e årene har jeg brukt billigste sort sluker alla de man finner til 15 kroner i ei bøtte på OBS. 
Får like mye fisk på de som Stingsilda jeg altid brukte før, men de har priset seg vekk fra meg som kunde. Spesielt når man skal ha lsuker til unger som altid sitter fast....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett enig med ovennevnte. Synes det er mye greiere med tikronerssluker som både jeg og ungene kan miste uten at det gjør noe. 

Men selv om jeg støtt og stadig ser hoppende sjøørret er det år og dag mellom hver gang jeg får en, så jeg vil anta at det betyr at slukene ikke er noe særlig effektive etter dem. Dog pleier jeg å nøye meg med tre fire kast før jeg synes det blir kjedelig og heller fokuserer på meiting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ølgylt skrev:

Stort sett enig med ovennevnte. Synes det er mye greiere med tikronerssluker som både jeg og ungene kan miste uten at det gjør noe. 

Men selv om jeg støtt og stadig ser hoppende sjøørret er det år og dag mellom hver gang jeg får en, så jeg vil anta at det betyr at slukene ikke er noe særlig effektive etter dem. Dog pleier jeg å nøye meg med tre fire kast før jeg synes det blir kjedelig og heller fokuserer på meiting.

Om vinteren har jeg begynt med å restaurere disse slukene. lakken er jo borte, men damene har mye gilde farger å male negler med. Så dykker litt i skrinet med det rare i (kjerringas sminkeboks) og maler dem opp, sette rpå nye kroker og gjør dem klar til ny sesong. :-D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.