Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd fra fjæren ned mot 200 meter.


KJE85
 Share

Recommended Posts

For å gjøre en kort historie lang.

Etter flere år uten båt og en del om og men, samt at bestyreren har innsett at vi ikke skal på utlandsferie i år grunnet Corona, har jeg endelig fått satt en båt i bestilling med påslag om at denne skal brukes til familieturer og kos på finværsdager i tillegg til fiske. 

Da jeg alt har strekt strikken litt i forbindelse med motor, tilhenger og div annet utstyr, ser jeg for meg å ikke sparke avgårde så mye kronasje på et ekkolodd.

Etter litt leting på nettet hadde jeg kastet et Dragonfly 7Pro I handlekurven.  Dette har på papiret masse flotte funksjoner, chirp of mulighet for bruk som plotter og relativt grei størrelse på skjerm. Ble også blendet litt av muligheten for å benytte en tablet med Navionics kart direkte opp mot denne over WiFi. Var på vei til å sjekke ut av kassen da den ene hjernecellene plutselig våknet. Det som fulgte deretter ble mange timer med Google og utstyrstester på nettet. 

Utrykk jeg sitter igjen med er:

-Tester fra utlandet, spesielt USA er ikke relevant her i det hele tatt da de stort sett fisker utelukkende på vadedyp.

-Andre tester fokuserer bare på kartdelen og er lite kritisk til loddet.

-Chirp fungerer ikke så godt på dypere vann og er mest aktuelt for elve/ferskvannsfiske.

-Skal du ha noe dugende må du selge bilen og ungene og huset for å realisere.

 

Så til mitt spørsmål.

- Fines det kompromisser på pris/kvalitet?

- Kan et rimelig lodd med en oppgradert svinger fungere greit nok til mitt bruk?

- Kom gjerne med anbefalinger. 

- Om man får med kartplotter i samme enhet går det greit. Men er ikke et krav?

- Kan en kombo som Garmin Striker Plus 4 eller 5  eller en Lawrence Hook2 5 med en P58 eller P66 være greit nok.

- Vill mindre og rimeligere lodd i det hele tatt ha noe utbytte av en bedre scanner?

- Hvor dypt fungerer chirp tilfredsstillende på rimeligere lodd?

- Kan Dragonfly 7 pro være greit nok til min bruk (Frister litt enda da det er mulighet for tilkobling og rimelige Navionics kart på tablet)?

 

For at noen skal kunne besvare dette må det vel ligge litt info om bruksområdet med i posten.

- Primært til fjord og kystfiske fra noen meter og ned mot 200 meter.

- Hadde vært kjekt å kunne få de sagnomsuste "fiskebuene" ned mot 100 meter.

- Ønsker å slå bunn på rundt 200 meter, men har ikke store krav til detaljene her. Mer for dybdekoter i forbindelse med teinefiske.

- Downscan og sidescan ser unektelig stilig ut. Men dette er vel strengt tatt unødvendig og fordyrende.

 

Ser for meg i prisområde 3-5 tusen. Med kartmaskin og kart kan vi strekke det litt.

Håper på noe konstruktivt og ikke bare anbefalinger om  svingere til 10-15 tusen med dertil dyrt lodd.

 

Hilsen en som venter utålmodig på ny båt, og hår seg vill i utstyrsjungelen.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takker for info.

Lodd med kart til 6000 bør vel muligens være innenfor.

Er C-map MAX N+ kartene grei i forhold til annet tilgjengelig? Hva koster en evt. oppdatering. Alle sjømerker skal jo over på IALA standard fortløpende så blir en del endringer i kartene fremover.

 

Bare for å være litt vanskelig/få klarhet.

- Et økonomi lodd med bedre svinger er ikke noe poeng?

- Dragonfly er No Go? Hvor er begrensingene

- Hvor dypt kan man regne med at CHIRP fungerer ok på et slikt lodd som Hook Reveal?

- Vil en Garmin Striker Plus 7cv være bedre/verre en Hook Reveal?  Ser du får dem for under 4000 med GT20-TM svinger. Selv med en "oppgradert" svinger vil vel denne klokke inn under Lawrencen. Da uten kart.

 

I min logikk og det lille jeg husker igjen fra skolelærdom betyr lavere frekvens bedre rekkevidde. Så derfor har jeg i min uvitenhet konkludert med at CHIRP som ser ut til å ligge høyere i frekvens ikke rekker så langt. Tar jeg helt feil her prisklassen tatt i betraktning?

Endret av KJE85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting kan konkurrere med 50/200 kHz HDI og HST-DFSBL når det gjelder ytelse på dypere vann for den prisen. 

Jeg har ikke brukt Hook Reveal, og vet heller ikke sendeeffekten så jeg kan ikke svare akkurat for dette loddet. Men med andre ekkolodd så vet jeg folk ser fisk på 150m med svingerene som er nevnt over. 

DragonFly har dårligere ytelse enn 83/200kHz svingerene til Lowrance. Striker med en Medium CHIRP svinger er sikkert grei, men anbefaler ikke GT20-TM.

En lavfrekvens 1kW CHIRP svinger har typisk 42-60 kHz frekvensområde så midlere frekvens er omtrent akkurat 50 kHz så frekvensene er sammenlignbare. Forskjellen er at et CHIRP ekkolodd kan gjøre om et langt frekvenssweep til en puls, det kan dermed bruke lange pulser (mye energi) uten å ødelegge oppløsningen. For et ekkolodd som sender på faste frekvenser blir oppløsningen dårligere når pulslengden øker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en HR med 50/200-HDI stående her, men har ikke brukt den enda da jeg venter på en kabel til den. (Luringen som sente den til meg glemte strømkabelen...) Teamkompis Atle lånte en annen HR noen timer, du finner noen skjermbilder her: https://teamcolibri.blogspot.com/2020/03/lowrance-hook-2-versus-lowrance-hook.html

Min info er at HR har samme effekt som Hook2, dvs 300W RMS. og det er ikke ideelt. Men i denne prisklassen blir det kompromisser. 50/200-giveren til HR er forbausende bra, og jeg regner med at vi vil se fisk på 100+ meters dyp med kombinasjonen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Har beslutningsvegring.

Ser man får en Ti 2 med kart, men uten svinger for ca 5500,-

Denne har vel noe høyere utgangeffekt til loddet. I tillegg har den jo også nettverk og en del andre funksjoner som  motor info (ser det skal være støtte for nyere Suzuki) og nettverk, som kanskje kan være greit og ha, som man mulig angrer på senere.

 

Hva anbefales her av svingere til samme bruken som nevnt over uten å gå helt amok.

Er 50/200 HDI en grei combo, eller er annet og foretrekke?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, KJE85 skrev:

Hei igjen.

Har beslutningsvegring.

Ser man får en Ti 2 med kart, men uten svinger for ca 5500,-

Denne har vel noe høyere utgangeffekt til loddet. I tillegg har den jo også nettverk og en del andre funksjoner som  motor info (ser det skal være støtte for nyere Suzuki) og nettverk, som kanskje kan være greit og ha, som man mulig angrer på senere.

Hva anbefales her av svingere til samme bruken som nevnt over uten å gå helt amok.

Er 50/200 HDI en grei combo, eller er annet og foretrekke?

Elite Ti2 støtter motordata via NMEA2000 ja. Samme som på min Simrad GO (her med Mercury):

Screenshot_2019-04-19_23.12.48.png

Du kan legge opp så mange målere du vil (eller har kilde til), dette er det enkle bildet jeg har når jeg kjører fort.

Her med litt mer data opp på skjermen og annen layout:

IMG_7262.jpg

Elite Ti 2 er veldig lik HDS, bare uten ethernet og med noe begrenset effekt (høyere enn Hook, lavere enn HDS). Av ekkoloddgivere er det HST-DFSBL (bare 2D) og 50/200-HDI (2D og DownScan) som passer bruk og budsjett.

Elite Ti2 er også kompatibel med Airmars enkelbånd-chirpgivere, så skulle utstyrsmanien ta deg kan det vær en potensiell oppgradering en gang i fremtiden.

 

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båten leveres med ganske begrenset instrumentering. Litt usikker på hva, men tror det er turteller og et voltmeter/timeteller. Så om man ønske noe mer info virker det som en rimeligere løsning å få tak i grensesnittkabelen til Suzuki å derved få opp info her. Man slipper også å handle inn alle instrumentene. Om det blir tatt i bruk er en annen sak. Men da har jeg i ihvertfall muligheten.

 

Ang Lowrence Elite 7 Ti2...

Er dette et løp og kjøp. Eller begynner vi å nærme os andre mer aktuelle produkter når vi har lagt til svingenen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vill bare takke for informasjon og rettledning. Har vært innom diverse andre tråder her over de siste to dagene og er imponert over hva enkelte her har av kunnskap, og utstyr. Og er tilsvarende imponert over hva folk har av dyrt utstyr. Så må jo være dyr tilegnet kunnskap.

Supert at det finnes slike forum der folk er villig til å dele sin dyrt tilegnet kunnskap med oss som har gått oss vill.

Mye nyttig info også i andre tråder. Så kommer nok til å bruke disse sidene noe fremover.

Jeg endte opp med et Ti2 med kart, med en 50/200 455/800HDI. Det ble litt over det jeg hadde sett for meg i utgangspunktet. Men vi får forsvare det med at fisk er dyrt på REMAen.

Ser iallefall frem til å få testet dette ut etter hvert.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.4.2020 at 14.23, tåkeferd skrev:

Hva er fordelene med å få motordata på lowrance'en når en har instrumentpanel i båten? 

Sånn bortsett fra at det er gøy? :D

Det finnes mange alternativer av instrumenter, de mest avanserte kan stort sett vise alt det som som skjermene mine, men de displayene koster da igjen MER enn Simraden jeg bruker som data-display. De enklere variantene kan ikke vise like mye data som jeg ellers henter opp på skjermene jeg uansett har. 

En bieffekt er at jeg også har serviceskjema i plotteren, med nedtelling til når de ulike tingene skal gjøres, og så huker jeg av etterhvert som det vlir gjort så jeg har full historikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/24/2020 at 11:50 PM, KJE85 said:

Jeg endte opp med et Ti2 med kart, med en 50/200 455/800HDI. Det ble litt over det jeg hadde sett for meg i utgangspunktet. Men vi får forsvare det med at fisk er dyrt på REMAen.

Ser iallefall frem til å få testet dette ut etter hvert.

Hei

 Jeg har noelunde samme giver, som dette på et hdi 5 rent ekkolodd uten plotter, den er vel 4-5 år nå.

Jeg er veldig fornøyd med min i alle fall.Jeg bruker mest 200 kKHz til fiskeleting og bruk på grunt vann. 50KHz bruker jeg når jeg setter teiner ned på 100 m for å finne riktig bunn for sjøkrepsene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med den vil tjene meg godt. Har da lite sammenligningsgrunnlag, siden jeg før bare har fisket etter ca posisjon i papirkart, og brukt pilken som dybdelodd. Men har no litt forventning etter å ha lest rundt på forumet her. 

Gleder meg som en unge til julaften på at båten skal leveres.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
On 4/26/2020 at 5:16 PM, abbor said:

Dette blir bra Elite Ti2 har mer enn nok sendeeffekt til å drive en 50/200 kHz HDI svinger maksimalt. Burde gi samme resultat som med HDS Gen3 og nyere. 

Finnes det et HDI alternativ  slik kje85 har gått for som monteres innvendig, og hvordan påvirker dette ytelse. Har en Gh der badestige er på høyre side og vurderer innvendig montering fremfor venstre side av motor. Usikker på hvordan å løse dette best, men ønsker ikke at noen bruker svinger en som ekstra trinn opp i båten.:D:D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.