Gå til innhold
Fiskersiden

Bånnmeite etter ørret fra land


Fiskenoob
 Share

Recommended Posts

Hei!

 

etter å stort sett ha fisket med sluk, spenner og dupp&mark tenkte jeg å forsøke meg på bunnmeite.

har gjort et par halvhjertede forsøk, men uten hell.

er det noen som har et innspill til forskjellige tackler som kan lages?

jeg er veldig sikker på selve oppsettet.

hittil har jeg forsøkt med et pærebly jeg har knytt på sena med ca 30cm fortom.

har lest meg til at det finnes mange varianter, enn sliter med å finne forklaringer eller bilde til oppsett.

 

på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastelengden blir redusert en del men som ofte vil ørret jakte ganske nært land. Skal du langt ut er andersdupp grei.

Da må man bruke monosnøre og la duppen gli på hovedsnøret. Med et bittelite bly over kroken vil agnet dale ned til bunnen og man kan effektiv fiske langt ute i vannet. Dette kan være effektivt tidlig vår da fisken står dypt pga kaldt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.4.2020 at 12.23, BAN skrev:

Kastelengden blir redusert en del men som ofte vil ørret jakte ganske nært land. Skal du langt ut er andersdupp grei.

Da må man bruke monosnøre og la duppen gli på hovedsnøret. Med et bittelite bly over kroken vil agnet dale ned til bunnen og man kan effektiv fiske langt ute i vannet. Dette kan være effektivt tidlig vår da fisken står dypt pga kaldt vann.

Forsøkte meg på dette BAN, men kom ikke mange meterne ut. Er det evt andre alternativer , eks glidesøkke, pasternakkel osv? Lest en del men finner ingen gode forklaringer på hvordan man kan lage set. Forsøkte til slutt Slangesøkke og kom endel lenger. Skulle gjerne hatt noen alternativet.

Hadde med Fishfinder og så at fisken kun sto på bånn. 6 timer med fiske men helt dødt. Verken mark, spinner eller sluk gjorde utsalg.

 

får prøve igjen til uka :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer bly du bruker, jo lenger kommer du, men bruker du mer enn bare litt bly bør det fiskes glidende. Feks et pæresøkke med et lite splitthaggel eller en duppstopper på sena. 
 

Husk også at selv om du fisker på bunn, så bør du røre på agnet regelmessig. Feks gi det et lite løft innover. Ofte er det slike bevegelser som trigger hugg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, TT skrev:

Jo mer bly du bruker, jo lenger kommer du, men bruker du mer enn bare litt bly bør det fiskes glidende. Feks et pæresøkke med et lite splitthaggel eller en duppstopper på sena. 
 

Husk også at selv om du fisker på bunn, så bør du røre på agnet regelmessig. Feks gi det et lite løft innover. Ofte er det slike bevegelser som trigger hugg. 

Takk TT!

 

pærebly har jeg ikke forsøkt med duppstopper. Skal gi det et forsøk. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, cannonbang skrev:

Hei

bare sånn for ordens skyld, hvor i landet er det du fisker. På denne tida av året er det ganske store variasjoner rundt omkring, fra vakende fisk på sør og østlandet til isfiske i nord.

Litt lettere med gode tips hvis man vet litt mer om forholda der du fisker

Hei og takk for svar! Jeg fisker i Oslomarka for det meste. Tidligere har det vært utelukkende Nordmarka, men hittil har det blitt Østmarka pga isen. Av de turene det har blitt i år har jeg sett veldig lite vak, men ser at fisken står på bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Fiskenoob skrev:

Hei og takk for svar! Jeg fisker i Oslomarka for det meste. Tidligere har det vært utelukkende Nordmarka, men hittil har det blitt Østmarka pga isen. Av de turene det har blitt i år har jeg sett veldig lite vak, men ser at fisken står på bunn.

Den største ørreten jeg har fått i marka, tok jeg på frilinefiske med mark. Dvs kun krok med mark. Fisken står ofte nær land.  Det er jo tidlig ennå og aktiviteten vil nok ta seg opp i løpet av de kommende ukene. 
 

Jeg vil tro fisken søker mot varmere vann nå, dvs solvendte viker mv. Se etter vak og kast marken i vaket. Fisk aktivt selv om du meiter på bunn. 
 

Stig Werner har for øvrig en bok om ørretfiske med mark. Den er veldig relevant for marka, da han fisker mye der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 For å ta det med temperatur først, ørret trives best i temp fra 8 til 16 grader. da finner den mat, og vannet er oksygenrik nok for den. Blir overflatevannet for varmt, så trekker den dypere igjen. Og jo større fisken er, jo mere følsom er den for temperaturen.

Den største ørreten jeg noengang har fått tok jeg i trøndelag i beg av mai, mens snøen enda lå i nordhellingene ned til vannet. Den var 3.1 kg

typisk nå er at den kommer inn på grunna når det mørkner på kvelden. Da får du den ganske nært land.

Det beste ellers er å bruke glidedupp som f.ex andersduppen. Den fungerer som et "anker" i overflata, og gjør at agn og søkke synker noenlunde rett ned. PÅ denne måten kan du jigge deg innover med mark og et lite søkke, og også fiske inn i blant vannvegetasjonen uten å sette fast, noe som er vanskelig med kun søkke. Ørreten tar helst marken når den synker eller like over bunnen. Den jakter primært med synet, og finner ikke mark siom ligger på bunnen hvis den ikke beveges.

Så kort og greit, skaff en andersdupp, tre sena gjennom hullet i toppen på den. Knyt deretter på krok med et lite kulebly over, tre på en mark eller to og kast ut. La det synke, og sveiv inn et par meter med jevne mellomrom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TT skrev:

Den største ørreten jeg har fått i marka, tok jeg på frilinefiske med mark. Dvs kun krok med mark. Fisken står ofte nær land.  Det er jo tidlig ennå og aktiviteten vil nok ta seg opp i løpet av de kommende ukene. 
 

Jeg vil tro fisken søker mot varmere vann nå, dvs solvendte viker mv. Se etter vak og kast marken i vaket. Fisk aktivt selv om du meiter på bunn. 
 

Stig Werner har for øvrig en bok om ørretfiske med mark. Den er veldig relevant for marka, da han fisker mye der. 

Takk for det!

har fått et par på harving, men det har gjerne vært helt på tampen av sommeren.

føler at jeg kommer så ekstremt kort ut med friline. Skal prøve meg på Stig Werner sin. Har lest det meste han har av artikler, men skal prøve meg på boka.

 

takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Fiskenoob skrev:

Takk for det!

har fått et par på harving, men det har gjerne vært helt på tampen av sommeren.

føler at jeg kommer så ekstremt kort ut med friline. Skal prøve meg på Stig Werner sin. Har lest det meste han har av artikler, men skal prøve meg på boka.

 

takk skal du ha!

Friline er selvsagt ikke egna overalt. Men Fint der det er dypere partier nær land og fisken kommer mot land på kvelden. Eller langs flytetorv, der fisken gjerne står kloss inntil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.4.2020 at 13.02, cannonbang skrev:

Hei

 For å ta det med temperatur først, ørret trives best i temp fra 8 til 16 grader. da finner den mat, og vannet er oksygenrik nok for den. Blir overflatevannet for varmt, så trekker den dypere igjen. Og jo større fisken er, jo mere følsom er den for temperaturen.

Den største ørreten jeg noengang har fått tok jeg i trøndelag i beg av mai, mens snøen enda lå i nordhellingene ned til vannet. Den var 3.1 kg

typisk nå er at den kommer inn på grunna når det mørkner på kvelden. Da får du den ganske nært land.

Det beste ellers er å bruke glidedupp som f.ex andersduppen. Den fungerer som et "anker" i overflata, og gjør at agn og søkke synker noenlunde rett ned. PÅ denne måten kan du jigge deg innover med mark og et lite søkke, og også fiske inn i blant vannvegetasjonen uten å sette fast, noe som er vanskelig med kun søkke. Ørreten tar helst marken når den synker eller like over bunnen. Den jakter primært med synet, og finner ikke mark siom ligger på bunnen hvis den ikke beveges.

Så kort og greit, skaff en andersdupp, tre sena gjennom hullet i toppen på den. Knyt deretter på krok med et lite kulebly over, tre på en mark eller to og kast ut. La det synke, og sveiv inn et par meter med jevne mellomrom

Takk Canonbang! Tok med fruen en tur i marka idag og forsøkte oss på litt fiske. Forakte bånnmeite med andersdupp og på første kaste endte vi opp med en fin ørret på 485g. Største jeg har fått i marka så det var morro! Vi holdt på i ca 20 minutter til, men da holdt kona på å tråkke på en huggorm så da ble det sprint tilbake til bilen og slutt på fiske. :) takk for tips!

F6C44ADA-BCA2-4E88-A8E7-9F14C359CD4B.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.