Gå til innhold
Fiskersiden

Matauk langs nitelva


Rælingspoden
 Share

Recommended Posts

Er nå atm langs nitelva og prøver litt gjedde. 
Mye folk langs bredden med poser fulle av fisk. Gikk forbi noen med to fulle søppelsekker med antageligvis brasme og andre varianter. Snakket med flere på engelsk angående kvikksølv innhold... flere som er ute etter gjørs og asp også for det det smaker så godt sier dem. 
sett noen gjedde-hoder av typ stor hufisk.. hvordan opplever dere som fisker i øyeren/nitelva fiske om dagen? 
er det blitt dårligere? Påvirkes bestanden av denne typ fiske? 
stoppet noen fra å sette garn på tvers av nedre deler av Leira i fjor.. Dette var midt i Gjørs vandringen :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

absolutt ikke bra for fisken og bestandene, men vet ikke om Corona har gjort det noe verre. Synes bredden av Nitelva har vært dekket av gjeddelik i april hvert eneste år så lenge jeg kan huske, tilbake på tidlig åttitall. Vet ikke om fisken som kommer opp fra Øyeren er noe problemer å spise. dette er jo vandrefisk. Tror ikke noen dagers opphold  i Nitelva øker kvikksølvinnholdet særlig mye. Dessuten er Nitelva MYE renere i dag enn for 30-40 år siden (grumsete vann er ikke nødvendigvis noe problem). Men om dette er god matfisk er noe helt annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt fisk på Østlandet over 500g innholder vel kvikksølv, men hvor mye mengder vet jeg ikke da det sikkert varierer en del. Er ikke sikkert corona har gjort det noe verre, men aldri sett så mye brasme-kækkere langs bredden oppover som i disse tider. 
det følger selfølgelig med en del søppel som jeg har rydda langs bredden i dag. Er jo naturreservat mye av delene langs elva bortenfor dyno og utover. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Invasjonen fra øst" Har truffet Øyern spesielt hardt, og i disse tider får de fisket effektivt fra land som de selvfølgelig utnytter maksimalt. Om en måned er det såpass mye vann og vegetasjon at man i praksis må ha båt, og da begrenser det seg noe mer, dessverre ikke nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, cannonbang skrev:

Hei

jeg kjørte ned rv4 på torsdag, og da var det i alle fall ganske bra vannføring oppe ved Stryken og nedover.

Ser ikke elva fra veien lenger ned, men det er vel ikke urimelig å tro at det er litt mere vann der også. Men det er nok smeltevann, så temperaturen er det nok så som så med.

Det er jo varslet stor vårflom i år pga store snømengder, så det er godt mulig regulanten holder Øyeren lav for flomdemping. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.