Gå til innhold
Fiskersiden

Sluk gange


Fiskenoob
 Share

Recommended Posts

Hei!

 

litt usikker på hvor jeg skal legge denne tråden her.

ettee mye innkjøp sitter jeg på drøssevis av sluker, spinnere wobblere osv. Jeg sliter veldig med å «gjøre meg kjent med de» og forsøker derfor å Google meg til pekepinner. På Rapala sine wobblere er det stort sett enkelt da de både har videoer og artikler som beskriver gange, innsveivingshastogheter osv. På sluker er det derimot vanskelig å finne noe særlig info.

det jeg er på jakt etter er hvordan type innsveivingshastigheter de er laget for, om de går høyt eller dypt, hvordan de oppfører seg ved spinnstopp osv.

en dreven fisker vil kanskje klare å se dette, men ikke jeg. Jeg har forsøkt å følge med på de når jeg får de i synsfeltet, men der vanskelig å se gangen i forskjellig hastighet med så kort strekke og så nære stanga. Jeg har i tillegg noe begrenset fisketid så jeg har ikke anledning til å legge mange timer ned i testing.

 

er det noen som har tips til en side etc som beskriver dette på forskjellige typer sluk, wobbler osv? Hittil har jeg funnet det meste av info på fjellsport, skittfiske osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

dette er egentlig ikke så vanskelig

Korte breie sluker  = sakte gange, dvs lav innsveivingshastighet.

Lange slanke sluker som møresilda og toby = raskere gange og raskere innsveivingshastighet.

To faktorer som påvirker dybden er vekta i forhold til størrelsen, og om du holder stangtuppen lavt eller høyt.

Innsveivingsfarten påvirker også dybden, og hvor lenge du lar sluken synke før du starter innsveivingen

Ved spinnstopp vil nesten alle skjesluker synke "flatt" med en flimrende gange.

Denne bør du ta like ved land, fisk som følger sluken tar ofte da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søker du på YouTube på navnet på sluken pluss "swimming action" kommer det ofte opp undervanns opptak av div sluker. Abu Garcia har vært flinke til å legge ut filmer av sine sluker og spinnere type Toby, Jazz, Zigge og Zazzaa pluss pluss

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.