Gå til innhold
Fiskersiden

Flyndrefiske rundt Trondheim


Mr.Toot
 Share

Recommended Posts

Min kone har fått det for seg at hun gjerne vil fiske flyndre. Dette er noe jeg ønsker å følge opp, for jeg vil dyrke frem den lille interessen for fiske som er der. 
I går tok vi en tur for å prøve å ta den fra land (Båten er nylig solgt :(), vi prøvde 2-3 plasser mellom Øysand og Børsa, men fikk ikke noe annet enn småtorsk. Jeg synes det er litt merkelig, for bunnen så veldig flyndrete ut, og vi brukte tilsammen 3 stenger med oppsett som har levert flyndre på Sørlandet.

Her er jeg derimot ikke så kjent, så jeg føler meg ikke 100% sikker på at plassene vi var på pleier å levere. Dessuten var vannet særdeles brunt i går, kan det ha spilt en stor rolle?
Mitt ønske nå er at fruen skal få lande en flyndre (Det virker som art og størrelse ikke spiller veldig stor rolle). Har noen tips til plass, og vet noen om det kan ha vært forholdene i vannet som spolerte opplegget vårt i går? Vil helst slippe å ta henne med på bomtur neste gang også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Skrubbe er det ganske mye av i trondheimsfjorden, og som erik sier, den trives i brakkvann. men hvis vannet var veldig farget, som det kan være i trondheimsfjorden, så blir ikke fisket optimalt, du må omtrent treffe fisken mellom øya for at den skal finne agnet. Leinstrandfjorden og gaulosen der dere fisket er det relativt mye skrubbe. Andre veien, innover malvik er det også mye av den, og rundt byneset også. For ikke å nevne kaiene i sentrum.

 Det er også endel rødspette i fjorden. men den gyter nå på litt dypere vann.

Det er bare å prøve igjen, skrubba er overalt og ingensteds

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.
Jeg mistenker at fargen skyldes mer enn bare brakkvann, ettersom vi var over en kilometer unna elveutløpet. Jeg har fisket en del i Trondheimsfjorden før og aldri sett tilsvarende. 
Mulig jeg prøver kaiene i sentrum, men der er det så ofte mange andre som elsker å hekte seg i mitt utstyr. Vadeutstyr har jeg ikke, men tanken på å prøve Øysand på full flo slo meg, men da fisker man vel gjerne på 1-1,5m dyp? Er det nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nere på skansen mitt i Trondheim, fiska rätt ner långt ut på gästbryggan. Lite tidigt i april, men juni-aug brukar va helt ok. Här är det tatt mycket sandflundror, en del skrubber, någon lomre, gapeflundrer og rödspättor. Dom 2 sista har blivit fångade lite senare på sommaren. Fiska när det är rörelse i vattnet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.