Gå til innhold
Fiskersiden

Påhenger og holdbarhet


Allut
 Share

Recommended Posts

I 25 år har vi hatt båt på sjøen med innenbordsmotor. Vi solgte båten vår i fjor høst og holder nå på å bygge hytte, i den forbindelse så har vi tenkt å kjøpe oss en skjærgårdjepp med påhenger, ca 100 hk. Den skal gå i ferskvann. Vi lurer på å kjøpe oss båt fra 2005 eller nyere, denne er tenkt til vannsport, fisking INK dorging. Bør vi kjøpe 4 takter med tanke på dorging og bensinforbruk ved vannsport bruk? Jeg ser at Suzuki 4 takt har registerkjede mens andre 4 taktere har registerreimer som må skiftes. Hva er tanken ute blant dere som har kjørt og har greie på påhenger, bør jeg kjøpe 4 takter og i såfall hvilket merke? Leser at det er en del som har hatt problem med tæring,  bør jeg bekymre meg, noen motorer som er mere plaget med dette enn andre? Ser også at selv eldre motorer har gått lite med timer, noen spesiell grunn?
Har egentlig fått litt sans for Evenrude 2 takt, de har en veldig lett måte å utføre vinterkonservering. Leser at 2 takter egner seg ikke for dorging med tanke på at de går seg sure?

 

Dette ble mange spørsmål, men håper likevel å høre deres meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har blitt fortalt at i snitt går en påhenger 25 timer i året. Siden det snittet inkluderer både proff-brukere og slike som meg med flere hundre timer hvert år, sier det en hel del om bruken til «folk flest». Som en konsekvens av det går ikke påhengere flest i stykker, de STÅR i stykker. Motorer flest har ikke godt av å stå for mye, du får kondens i den som aldri tørker ut og pakninger etc tørker ut siden motoroljen ikke sirkulerer. Kort sagt er jeg vel så skeptisk til en 10-15 år gammel påhenger med 100 timer, som en med 1000 timer som er stelt pent med. 
 

Både Mercury og Suzuki har endel skrekkhistorier om tæring på motorer fra før ca 2005. Samtidig er det verdt å huske på at disse merkene er de mest solgte i Norge, og det er skrekkhistoriene du hører om. Med mange solgte kommer mange historier. Mange har dessuten ikke hovedstrømsbryter på motoren lengre, som er å be om krypstrøm og tæring. Ligger båten da også i havn der mange båter har landstrøm med tilhørende risiko for jording til vann, så har du en oppskrift på problemer.

Men hvis du har mulighet, kjøp så ny motor som mulig (i år, ikke nødvendigvis timer) og aller helst en som er ferskvannskjørt. Brukt motor er alltid en risiko, men desto mindre saltvann den har sett, desto mindre risiko. I praksis har du ikke tæring å snakke om i ferskvann.

Jeg er sær, så for meg er det helt uaktuelt å kjøpe en Evinrude G1. G2 er en helt annen historie, den kunne jeg kjøpt selv. 

Vinterkonservering er forøvrig bare tull på en moderne påhenger. Helt vanlig stell og service er det den trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.4.2020 at 22.54, erik skrev:

Hei.

Jeg har blitt fortalt at i snitt går en påhenger 25 timer i året. Siden det snittet inkluderer både proff-brukere og slike som meg med flere hundre timer hvert år, sier det en hel del om bruken til «folk flest». Som en konsekvens av det går ikke påhengere flest i stykker, de STÅR i stykker. Motorer flest har ikke godt av å stå for mye, du får kondens i den som aldri tørker ut og pakninger etc tørker ut siden motoroljen ikke sirkulerer. Kort sagt er jeg vel så skeptisk til en 10-15 år gammel påhenger med 100 timer, som en med 1000 timer som er stelt pent med. 
 

Både Mercury og Suzuki har endel skrekkhistorier om tæring på motorer fra før ca 2005. Samtidig er det verdt å huske på at disse merkene er de mest solgte i Norge, og det er skrekkhistoriene du hører om. Med mange solgte kommer mange historier. Mange har dessuten ikke hovedstrømsbryter på motoren lengre, som er å be om krypstrøm og tæring. Ligger båten da også i havn der mange båter har landstrøm med tilhørende risiko for jording til vann, så har du en oppskrift på problemer.

Men hvis du har mulighet, kjøp så ny motor som mulig (i år, ikke nødvendigvis timer) og aller helst en som er ferskvannskjørt. Brukt motor er alltid en risiko, men desto mindre saltvann den har sett, desto mindre risiko. I praksis har du ikke tæring å snakke om i ferskvann.

Jeg er sær, så for meg er det helt uaktuelt å kjøpe en Evinrude G1. G2 er en helt annen historie, den kunne jeg kjøpt selv. 

Vinterkonservering er forøvrig bare tull på en moderne påhenger. Helt vanlig stell og service er det den trenger.

Takker for svar, så en test på G1 og G2, det var stor forskjell, G2 gjorde det veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det første du bør tenke gjennom er hvor mye du skal bruke motoren til hva. Mye vannsport og litt dorging f.ex, så er nok 2-t best. Forskjellen ligger i at 2-t tåler høye turtall mye bedre over tid enn en 4-t. Hvis du tenker litt bil, så kan du tenke deg hvor lenge motoren vil vare hvis du kun kjører i 1 og 2 gir med maks turtall hele tida, den vil ikke bli veldig gammel. Dette er grunnen til at konkuransebåter som regel velger 2-t.

Kvalitetsmessig så er det liten forskjell på disse to typne.

Ang stell og service så er det heller ikke aå mye forskjell, eneste er at 4-t må ha et og annet oljeshift, men det er ikke store jobben egentlig, og prismessig så bruker et 2-t det samme i ekstra kostnader til olje den også. (Det med oljeskift kan erik sikkert bekrefte ble ganske mye enklere etter at jeg tipsa ham om at det var lurt å slå hull i oljefilteret og tappe det før man skrudde det av:D)

Annen service som gearolje, impellere, sinkplugger osv er det samme.

Sinkpluggene og klossene er forøvrig viktige, de tilfellene som erik nevner har sannsynligvis ikke vært byttet på disse motorene, og da er tæring i sylinderforingene et uunngåelig resultat Dagens påhengere er laget av mye aluminium, og i kombinasjon med stål så skaper dette tæring i saltvann.

Hovedstrømsbryter er også viktig, får du krypstrøm i motoren så er den vrak ila noen uker

Dette kan du se et forvarsel på hvis du følger med de utvendige sinkklossene. Hvis disse begynner p forsvinne uvanlig fort så bor du sjelkke motoren og batterikassa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er enig i det meste som skrives her. Viktig med hovedstrømbryter. 2-takt er i realiteten ubrukelig til dorging, de vil over tid sote igjen. De er ikke egnet for å kjøre lenge på lave turtall. Og de bråker mer enn firetakt, selv om slike problemer har blitt redusert. På den annen side er vel 4t-motorer mer voluminøse og tunge, og dyrere? Det var vel en eller annen dorgeguru som en gang hevdet at 2t-motorer kun var egnet som anker...

Men uansett valg av motor er vedlikehold det viktigste med tanke på hvor lenge motoren varer, ikke hvor mange timer den har kjørt. Ingen motor som behandles riktig har vondt av å kjøres, tvert i mot. Man skal kjøre veldig hardt og lenge for å kjøre i filler en motor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

2-takt er i realiteten ubrukelig til dorging, de vil over tid sote igjen. De er ikke egnet for å kjøre lenge på lave turtall.

Hei

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Jeg har hatt begge typer motorer, og dorga ganske mye med to-takter. Det som skjer er ikke at de soter mer enn en firetakter, men at oljen som skiller seg ut i veivhuset ikke blir blåst ut som den skal, og hvis man kjører for lenge på dorgefart, så vil det samle seg for mye olje der som blåses ut i sylindrene når man gir gass igjen

Dagens totaktere har autolube system, dvs at oljen blir injisert fra en egen tank i stedet for å blandes i bensinen. Dette er elekktronisk styrt, og reduserer problemet ganske mye. For å dorge med to-takt så må man i tillegg gi litt gass med jevne mellomrom for å "blåse rein" motoren. Jeg gjorde dette ca hvert kvarter med min gamle 25hk johnson, og dorga i timesvis uten problemer. Jeg ga full gass  og reduserte igjen før båten kom opp i plan og  fikk for mye fart. Dette gjorde jeg et par ganger ca hvert kvarter.

Totakt bruker litt mere bensin, det er sant, men her må du vurdere bruken. En firetakter som trollkjøres på maks turtall vil bruke like mye, men den vil gå rimeligere  på økonomifart, dvs 4000-5000 rpm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.