Gå til innhold
Fiskersiden

Steinsfjorden


TT
 Share

Recommended Posts

1 time siden, erik skrev:

Kjenner ikke til noen rampe ved Vik, men her har du to alternativer:

https://teamcolibri.blogspot.com/2012/03/batslipper-oppdateres-fortlpende.html?m=1

Jeg mente den du omtaler som «vestsiden» i artikkelen. Men jeg så innlegget på vei ned fra Solihøgda og svingte av mot Storøya. Perfekt timing mao. Tok den på marinaen, da jeg ikke har 4 wd. Der gjorde jeg livets hittil beste rygging med henger og fikk skryt av kona. Alt vel så langt, altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos den rampa og rygging.

Mens jeg hadde Evadaen skulle jeg kjøre over fra landsiden, og kom omtrent midt utpå flytebrua før det kom bil over haugen fra øysiden, som IKKE stoppet der det er lomme men fortsatte ut på flytebrua hvor man ikke kan passere hverandre. Man har vikeplikt fra landsiden, så jeg visste jeg hadde en dårlig sak rent juridisk. Men så er det noe med det praktiske med å rygge med halvannet tonn båt som er høyere og bredere enn bilen og gir null utsikt bakover, på en smal flytebro, så tilbake gjennom porten på landsiden og inn på lomma før porten... Så jeg stoppet midt utpå der. Bilen som kom i mot, en mindre BMW ala X1, stoppet noen meter foran meg. Der stod vi i klassisk Fleksnes-positur.

Jeg vinker pent til damen (måtte være en dame...) i BMWen, ingen respons, hun ser bare tomt ut i luften. Du vet sånn 1000-meters blikk folk får når de møter veggen. Etter litt venting gikk jeg ut, banket pent på vinduet hennes og sa at jeg hadde VELDIG lite lyst til å rygge tilbake med ekvipasjen min, så selv om hun hadde retten så kanskje hun kunne være snill & grei å rygge tilbake? Da kom det frem at det skulle hun gjerne gjort, men hun hadde aldri rygget, aldri noen sinne. Hun var heller ikke komfortabel med å gå bak båten min og gi meg instruksjoner så jeg kunne rygge min ekvipasje bak til landsiden.

Det endte med at jeg rygget hennes bil tilbake til lomma på øysiden. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri rygget, altså! Det må kreve en ganske nitidig planlegging av all kjøring samt at man bor godt ute på landet ....

Det var for øvrig en fin tur på Steinsfjorden. Som venta orka ikke barna mer enn 15-20 dorging før de ville på land. Så ingen gjedder på far. 

Jeg var mye på Steinsfjorden som ungdom, og det var fint å se igjen gamle teltplasser. Det ble mer camping enn fisking, men 13 åringen fikk en abbor fra land. 48D63B79-3AAB-4B60-921F-993501894934.thumb.jpeg.56024eea7eaad9540e9ed0c5bf54d42c.jpeg

På vei tilbake ga jeg barna en leksjon i praktisk banning, da jeg kjørte i stein. 6B051BA9-3560-4D46-9D99-F2A037698264.thumb.jpeg.bd9d90e842a4283345eec40527bfb584.jpeg
 

Så turen ble litt dyrere enn planlagt, men heldigvis har ikke jeg stålpropell til mange laken ...

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ulempe med bremset henger er at du i praksis ikke kan rygge i oppoverbakke. Motstanden når man rygger oppover gjør at mellomstykket mot kulehansken trykkes inn og bremsen slår inn. Tenkte ikke på det der og da, men sånn i ettertid så hadde jeg ikke kunnet rygge tilbake uansett hvor mye jeg hadde villet det.

Kjipt med propellen. Hvor slo du nedi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Mens jeg hadde Evadaen skulle jeg kjøre over fra landsiden, og kom omtrent midt utpå flytebrua før det kom bil over haugen fra øysiden, som IKKE stoppet der det er lomme men fortsatte ut på flytebrua hvor man ikke kan passere hverandre. Man har vikeplikt fra landsiden, så jeg visste jeg hadde en dårlig sak rent juridisk

Du hadde ikke så dårlig sak som du tror. Hvis du ikke kunne se bilen som kom i mot fordi den enda var for lang unna da du kjørte ut på brua så har du forkjørsrett faktisk. Vikeplikten gjelder hvis du ikke har passert skiltet når den andre bilen kom til syne.

Som lastebilsjåfør kan jeg fortelle endel historier om dette, og folk som ikke aner hvordan de skal få en bil til å gå bakover. Når man står inne i et trangt boligfelt og skal inn til byggeplassen innerst, og det da kommer ei dame i ei hatteeske med motor og forlanger at man skal rygge ut og slippe henne fram fordi hun ikke kan rygge, så blir man litt oppgitt.

Ang bremselåsing når man rygger med henger så er det et problem ja. Når jeg får ut båten nå så skal jeg skru av draget og ta det med til verkstedet vårt. der skal jeg borre et hull gjennom hele stasen så jeg kan stikke en bolt gjennom og låse det så ikke bremsene går på når jeg rygger. Rart at ikke fabrikantene har tenkt på dette og laget en eller annen løsning for det.

TT,  det er ikke uten grunn at den fjorden heter steinsfjorden. Kjipt med propellen, men det er sånt som hender.Og unger skal jo lære nye ord og utvikle språket, så for dem var det sikker en usedvanlig lærerik opplevelse, Jeg har heller ikke stålpropell av samme grunn, det er rett som det er at jeg dunker borti steiner når jeg dorger etter sjøørret. Men jeg har så langt berga med noen mindre hakk og sår. Men det er hyggelig å lese om tur og ikke minst turglade unger, det er ikke alle foreldre som er velsignet med det, og heller ikke alle unger som er velsignet med foreldre som tar de med på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, erik skrev:

Kjipt med propellen. Hvor slo du nedi?

Det var mellom øyene Svinøya og Tvehjulingen. Det er mange skjær der, og jeg fortjente egentlig å gå i bunn, for jeg tenkte «jeg kommer vel igjennom her» da jeg la i vei .... 

Jeg har for øvrig noen spm om propellvalg, men flytter det over i båttråden «min». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, cannonbang skrev:.

TT,  det er ikke uten grunn at den fjorden heter steinsfjorden. Kjipt med propellen, men det er sånt som hender.Og unger skal jo lære nye ord og utvikle språket, så for dem var det sikker en usedvanlig lærerik opplevelse, Jeg har heller ikke stålpropell av samme grunn, det er rett som det er at jeg dunker borti steiner når jeg dorger etter sjøørret. Men jeg har så langt berga med noen mindre hakk og sår. Men det er hyggelig å lese om tur og ikke minst turglade unger, det er ikke alle foreldre som er velsignet med det, og heller ikke alle unger som er velsignet med foreldre som tar de med på tur.

En bivirkning av koronatiltakene er at vi har fått veldig mye fritid. All aktivitet (håndballkamper, korps osv) har vært nede, og helgene helt åpne. Og når man da bor i en leilighet med 4 barn, er det bare å komme seg ut. Jeg tror vi nærmer oss 30 turer av en eller annen karakter siden skolene stengte. Denne helgen ble det kano/telttur, sykkeltur i Lillomarka og altså båttur på Steinsfjorden. Er det håp om å se vann på slike turer, tar jeg alltid med en fiskestang (eller tre), men fisking er ikke det viktigste. Og så håper jeg selvsagt at barna får fisk. 
 

1. mai i Nordmarka: 3A4C9088-132E-495D-9443-C9B9EBD7B6FA.thumb.jpeg.59af945e05ccbd8f9d4b02f1cca5523c.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.