Gå til innhold
Fiskersiden

Stømkilde til ekkolodd, autopilot


Frha
 Share

Recommended Posts

Jeg leste ett eller annet sted noe om å strømforsyne noe utstyr fra startbatteriet og resten fra forbruksbatteriet, men er ikke i stand til å finne tilbake til det. Jeg setter opp eget batteri til start med en Victron batteriseparator da den takler Litium forbruksbatteri og bly startbatteri. Og da må jeg  splittebort tenningsbryter og motorinstrumenter til egen kurs fra startbatteriet.

Så var det altså noen av dere eksperter som mente noe....var det autopiloten på startbatteriet? Og evnt hvorfor. Jeg tenker også at min elektriske teinehaler kanskje burde vårt på startbatteriet da den ikke er drift uten at motor går og siden ladestyringen prioriterer startbatteriet ?

Gode innspill mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autopilot og teinehaler kobles til startbatteri da disse trekker høye og varierende strømmer som kan forstyrre annet utstyr, og begge brukes bare når motoren går så det er ikke risiko for å tømme startbatteriet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 på abbors svar.

Andre ting man gjerne kan ha på startbatteriet er USB-lader(e) for mobil, lanterner, live-well og en lensepumpe (om man har flere, sett den automatiske mot startbatteriet og den manuelle mot forbruk). Alle disse tingene kan gi støy, og er uansett noe man typisk bruker mens motoren går så det belaster reelt sett ikke batteriet med mer enn motorens lading

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker.

Det høres fornuftig ut. Da er det bare å koble opp.

Jeg har et Sønnac 50Ah startbatteri (til 250hkEvinrudeG2) og 100Ah Litium forbruksbatteri. Men når jeg driver litt turistkjøring med kongekrabbe fangst må jeg ha AISen  på 24/7. Kan bare skru av om båten  blir liggende flere uker...

AISen er tilkoblet forbruksbatteriet utenom hovedbryteren og den er tilkoblet NMEA2000 nettet. Dersom man skrur av strømmen til nettverket  trekker det vel vel ikke strøm fra AISen? AIS har egen vhf-antenne og egen Gps-antenne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.