Gå til innhold
Fiskersiden

Tur på havet


Rubjo
 Share

Recommended Posts

Hadde en fin tur på havet i går. 
Båten funker bra, men er nok ikke konstruert for å plane med en 4Hk motor som max så snuten går rett til værs. Men et par sandskekker som ballast i baugen fixa det. Så nå går den fint, selv med den feite ræva mi plassert i hekken. Prøvde først med en rorkultforlenger jeg hadde, men det ble for knøvlete. Foretrekker å sitte i ræva så lenge det ikke er ordentlig fjernstyring. 

Fisk ble det verre med. dorget meg utover med et par Rapala X-rap Magnum  etter båten på et par Daiawa Jupiter 15-20lb stenger. 
Denne Mariner 4hp putrer helt ned i 2 knop, super dorgemotor. Men det hjalp ikke da 4 niser dukket upp rundt og under båten. Og de skulle forfølge meg resten av dagen....

Nådde til slutt favorittgrunna, men heller ikke der var det fisk....ivertfall ikke noe jeg så på ekkoloddet, og da selv svenskpilken ikke funket, 
putret jeg nærmere land og dorget meg nedover 20 meterslinja i håp om Kveite, eller hva som helst. Stabbseien er vel ikke i fjordene enda?

Nådde til sutt ei anna grunna, hvor jeg fikk opp en enslig liten middagstorsk, så jeg skunka ikke i alle fall. 

Mend a var jeg lei, etter 4 timer på havet, så jeg lot motoren løpe litt og kom meg på land. 

PS...å pisse i et ausekar er ikke så enkelt som mange tror. :-D

Bilder tok jeg ikke.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, TT skrev:

Det er bare å kondolere mht fisket. Det er om lag som mitt «jolle-fiske» for tiden. Men jeg bor jo ved svart hav, mens du bor ved frysedisken ...

Men pisse i øsekar regner jeg som en lett match. Mulig bølgene er snillere her nede .... ;)

Måtte stå på kne, ville ikke tilføye meg selv til statistikken over folk som har stumpa på havet med buksesmekken åpen :-D

Men gir nu ikke opp. Desuten har kjerringa etterlyst krabbe, så der er nok en grunn til å dra ut. Og er man først der ute må det fiskes også, så der har jeg jo to dager på rad. Utsett av teiner og haling av teiner :-D


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tok en ny tur ut sist søndag. Prøvde diverse kjente fiskeplasser uten hell. Og fikk en enslig midagstorsk i 2-3 kilosklassen. 
Hadde vært ute 2-3 timer, og bestemte meg for å dorge meg langs land tilbake mot støa. Og var vel 5 minutt fra utgangspunktyet for turen da ekkoloddet plutselig blir svart av fisk. 
Det ble rigget om til svenskpilk og gummimakk i ei faderlig fart, hvorpå 2-3 torsk eller stabbsei hang på hvert eneste nedlslipp. Gildkassa var full i løpet av 4 nedlslipp, så her var det bare å stanse da maten skal spises også, og deter litt tidlig å fylle frysern i mai om jeg skal ut å fiske mer :-D

Vel, vel, da slippe jeg mas fra "Hun-som-må-adlydes" om å komme hjem med mat på ei lita stund, og kan konse om kveita :-D

Satt nå og lo litt for meg selv på vei onn mot støa 5 minutter unna :-D



305436855_2(2).thumb.jpg.c2b163bc02793a75f339789d7d0c8b65.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult! Nå som "søring-karantenen" er opphevet har jeg og noen venner tatt sjansen og bestilt tur nordover. Kjenner nå etter alle disse månedene med hjemmekontor og Corona-brakkesyke, og en møkkavinter uten isfiske, at jeg virkelig trenger en tur ut på havet for å jakte etter store plater! Også viktig å støtte det lokale næringslivet i nord i en vanskelig tid. Vi trenger jo fiskecampene også i fremtiden. ;) Så gjenstår det å se om flyet går som bestilt...! Time will show. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, piscator skrev:

Kult! Nå som "søring-karantenen" er opphevet har jeg og noen venner tatt sjansen og bestilt tur nordover. Kjenner nå etter alle disse månedene med hjemmekontor og Corona-brakkesyke, og en møkkavinter uten isfiske, at jeg virkelig trenger en tur ut på havet for å jakte etter store plater! Også viktig å støtte det lokale næringslivet i nord i en vanskelig tid. Vi trenger jo fiskecampene også i fremtiden. ;) Så gjenstår det å se om flyet går som bestilt...! Time will show. 

Mjaa, men vi er nå ikke sikre på at vi vil ha pestbefengte søringer her opp i år :-;

Det sagt, de største kveitene i distriktet er tatt rett utafor støa hvor jeg har båten :-D
Så om du reker denne veien og har egen plass og bo så er jeg nu her om du tør dra på jentejakt i en 14 fots Rana 420 Ro  som er rankere enn en gardist....


 

EUUnCFzVAAAmzxH.jpg

Endret av Rubjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rubjo skrev:

Mjaa, men vi er nå ikke sikre på at vi vil ha pestbefengte søringer her opp i år :-;

he he. men pengene våre vil dere ha! ;) må jo forstå at man ikke får i pose og sekk. Nå er nok smitterisikoen heldigvis veldig liten, særlig hvis man følger fornuftige smittevernråd. Rent bortsett fra usikkerheten om det går fly, er vi spent på hvordan den sene våren innvirker på fisket. Står for eksempel kveitene dypere enn de pleier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, piscator skrev:

he he. men pengene våre vil dere ha! ;) må jo forstå at man ikke får i pose og sekk. Nå er nok smitterisikoen heldigvis veldig liten, særlig hvis man følger fornuftige smittevernråd. Rent bortsett fra usikkerheten om det går fly, er vi spent på hvordan den sene våren innvirker på fisket. Står for eksempel kveitene dypere enn de pleier?

Har ikke peiling da jeg ikke har sett de enda, og ikke har snakket med noen som har. 
Men søndagen var første gang siden jeg satt ut båten i midten av April at jeg fikk sei. 
Bare fått otsk hitl. Tilogmed liner og snik har bare bragt inn Torsk. 

Det sagt, så har jeg bare prøvd å dorge etter dem med wobler som aktivt fiske langs 15-20 meterslinja. 
Uten småsei har det jo ikke vøært agn å få heller. 
Seien jeg fikk på Søndag var en Stabbsei....

Får prøve å jigge etter dem på djupere vann og se.....



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, piscator skrev:

hvor dypt satte dere linene? Mangelen på småsei tidlig på sesongen er et vanlig problem. Mulig det kun blir shad-fiske. Må nok være åpen for å fiske dypere enn vi pleier.

Er vel 60 mter på det dypeste der vi satt lina. Var bare ei kort ei på 45 kroker....som gav 2 torsk :-D


Snik ble satt på 30 meter. De var i grunnen etter torsk. Et h....arbeid å dra opp,  så orker ikke sette djupar. 

Fikk en grei liten matkveite på svenskpilk av all ting på samme sted i fjor som vi satt lina. Og det var i Mars. 

 

Capture.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går en del stabbsei i området så absolutt muligheter. I fjor fikk jeg dem under dorging med Rapala X-rap Magnum. Men seien er jo ikke tungbedd, og tar nå alt. 

Muligheter for stor torsk også. Vare vel oppe i 12 kilo i fjor som jo må være akseptabelt :-D
Men da måtte jeg slå meg gjennom tjukke lag med grønnsporing for å komme til. Av med gummimakk og bare kjøre svenskpilk og slå seg gjennom, så ligger stortorsken under. 
Og det bare på 20-40 meters dyp.

Har enda ikke utforsket hele området da jeg hadde en noe upålitelig motor i fjor, men har oppgradert i år :-D

Så jeg har i grunnen ikke funnet kveita. Men observerte en større båt som lå på rek i et område jeg så 
småfisk i på forige tur. som skal prøves. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 14.5.2020 at 17.37, piscator skrev:

he he. men pengene våre vil dere ha! ;) må jo forstå at man ikke får i pose og sekk. Nå er nok smitterisikoen heldigvis veldig liten, særlig hvis man følger fornuftige smittevernråd. Rent bortsett fra usikkerheten om det går fly, er vi spent på hvordan den sene våren innvirker på fisket. Står for eksempel kveitene dypere enn de pleier?

vil bare nevne at det går direkte fly Gardermoen  -  Lakselv Fredag og mandag. Det er SAS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.