Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan skal vi unngå overfiske, søppel, ukultur, stengte vann


J.P
 Share

Recommended Posts

Dette må presiseres med en gang! Det er ikke en tråd for å legge skyll på noen, henge ut noen, eller sympati med det som skjer.

 

Tydal har i disse dager stengt flere vann i fjellet og mulig Tya også kan bli stengt for fiske. Dette i følge de som bestemmer, utstrakt overfiske, søppel og rot i fjellet og til tider tyvfiske med garn mm.

Hva tiltak bør en sette inn for å unngå slik fiske?

Hva bør vi som fisker gjøre for å unngå det blir slik i fjellet?

Hva bør lokale myndigheter, Jeger og Fisk foreninger, Grunneierlag osv sette inn som tiltak?

Hva bør vi som fiskere dele på sosiale media, som kan trigge slik oppførsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er håpløst og trist. Her ser man noe av faren med å offentliggjøre gode men sårbare fiskevann.  Dette er en variant av allmenningens tragedie. Vannet tåler beskatningen fra en eller noen få fiskere, men tåler ikke det kollektive presset. Problemet kan jo egentlig deles i to; det ene er selve fiskebestanden, det andre er turkulturen. Disse henger naturligvis sammen. For jeg er rimelig sikker på at det er de samme menneskene som kakker fisk ukritisk uten tanke for bestandens ve og vel, som er like tankeløse når det gjelder søppel og rot. Mennesker som tar seg egoistisk til rette, uten tanke for naturen eller andre mennesker. Og de er jo sørgelig korttenkte, fordi de ødelegger jo også for seg selv på ganske så kort sikt. Det synes som om de satser på å gribbe til seg mest mulig på kortest mulig tid før noen andre rekker å slippe til, uten tanke for konsekvenser. Det blir som å pisse i bukse for å holde seg varm. 

Med tanke på å løse problemet tror jeg du er inne på noe viktig Ølgylt. Tror de få idiotene som ødelegger for seg selv og alle andre er vanskelig å omvende. De har grodd fast i en ukultur som har fått lov til å herske ute i det norske samfunnet i alt for lang tid. Men barna derimot, de kan vi lære sunn fornuft. Og de er fremtiden. Den tyske fysikeren Max Planck sine ord står fortsatt ved lag; fremgang skjer ikke fordi man klarer å omvende motstanderne, men fordi de dør. Så med å lære barna fornuftig turkultur er det tross alt håp for fremtiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det må jobbes med barna.

Tydal er et eksempel på at alt gikk galt. Overfiske, ensrettet fiske på "feil" del av bestanden, mer eller mindre permanente camper (på annen manns grunn, uten tillatelse) og forsøpling. Alt på en gang.

Vår smått unike allemansrett er under betydelig press. Press fra en "ny" type grunneiere som mer aktivt søker avkastning på eiendommen sin og søker det ved å ekskludere den gemene hop og gi tilgang til spesielt utvalgte (betalende) gjester på den ene siden, og litt for mange mennesker som tar seg til rette langt utover det man har rett til på den andre siden. Får dette fortsette er det et spørsmål om tid før dagens regler endres. Egentlig er det engelske ordet for allemansrett mye bedre enn det norske "freedom to roam", det gir ikke inntrykk av at du kan ta deg til rette, men har en frihet til å bevege deg.

Jeg er tilhenger av ekstreme tiltak når det kommer til å bevare natur, og tror den eneste løsningen her er et sertifikat ala jegerprøven, båtprøven etc. Har du ikke dette og er over feks 15 år, får du ikke lov til å bevege deg utenfor asfalt- og grusveier, ikke engang på tydelig merket sti. Får å få dokumentet som gir deg lov til å benytte retten til å bevege deg fritt, må du gjennom et kursopplegg med teoriprøve, hele greia kan være nettbasert. Blir du tatt for forsøpling, tjuvfiske, ulovlig telting etc så mister du sertifikatet ditt for en gitt periode og må ta kurset på nytt.

Ordningen finansieres via årlig gebyr på sertifikatet, og differensiert betaling på kurs/ prøve ala betaling til barnehager etc samt avgift til grunneiere som eier mer en x-antall mål utmark siden dette utvilsomt vil gjøre hverdagen deres bedre også. Bøter på feks 10-15 laken til forsøpler vil bidra sterkt både til finansiering og etterlevelse.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder forsøpling, så pleier jeg å ha en liten "huskeregel" når jeg er ute å fisker (fra land): Hvis jeg ikke tar med meg noen fisk med hjem, så kan jeg like godt bruke den posen jeg tok med meg til å ha fisk oppi til å plukke opp litt søppel :) Jeg tenker det er en ganske artig måte for å få fjernet søppel langs kysten vår, eller oppe langs turområder :D

Endret av sondreh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utfordrende å løse dette ensidig for grunneier. Her i Norge har vi en kultur for svært rimelige fiskekort (sammenliknet med de fleste andre steder i verden) og siden grunneier ikke uten videre kan ta betalt for folks bruk av allemannsretten, gjør dette igjen at det er begrenset hva en grunneier kan forsvare av tiltak på sin eiendom rent økonomisk. En grunneier må nødvendigvis sørge for at inntekter og utgifter balanserer, og helst leverer et overskudd som både forsvarer investert kapital og et levelig overskudd. 

Der grunneier legger ned penger i investeringer og løpende kostnader, må det tas inn igjen via feks fiskekort. Grunneier har utstrakt mulighet til å føre kontroll på egen eiendom, men det koster penger å ha folk ute i skogen for å passe på andre. Vi kan ikke kreve at noen skal drive med oppsyn som ren fritidssyssel. Derfor skjønner jeg godt at man i feks Tydal velger å stenge alt man kan innenfor gjeldene lovverk,  kontra å skulle kontrollere at brukerne av området etterlever lokale regler og alminnelig folkeskikk. Jeg tror vi vil se mye mer av dette fremover, det er en naturlig konsekvens av at det ikke betaler seg å ha brukere som krever mer i kostnader enn de legger igjen i inntekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at grunneiere er positive til fiske i utgangspunktet. Men det er en grense for hva de kan tåle av skal vi si bivirkninger. Slik som forsøpling, fyll og bråk. Men også det at man skader naturen og lager stygge sår i landskapet som ikke leges eller leges veldig sakte. Naturen er mange steder sårbar og tåler ikke mye uvettig bruk før det går galt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.