Gå til innhold
Fiskersiden

Team Colibri og Lowrance Hook Reveal


 Share

Recommended Posts

Vi har en Hook Reveal i teamet nå, lånt ut fra Lowrance. I tillegg er det en til på vei i posten som er bare min, min, min... Det blir derfor litt skriblerier og kanskje litt film rundt denne nye innstegsmodellen. Tanken er å ha flere kortere innslag, kontra min vanlige modus operandi med en laaang sak som knapt noen orker å lese gjennom uansett...

Hook+Reveal+7.PNG

Jeg håper derfor på admins forståelse, og lager en samletråd om TC og HR her, kontra å lage en ny tråd per artikkel/ film. Først ut er generell presentasjon av Hook Reveal:

https://teamcolibri.blogspot.com/2020/02/nyhet-lowrance-hook-reveal.html

 

Neste er en (engelsk) gjennomgang av forskjellene mellom Hook2, og Hook Reveal:

Hook+2.jpg

https://teamcolibri.blogspot.com/2020/03/lowrance-hook-2-versus-lowrance-hook.html

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teamkompis Atle fikk med Rolf fra Navico ut på testtur:

Mens Teamkompis Dag har laget unboxing-video med tips om det elektriske attåt:

Skulle noen ha spørsmål om Hook Reveal er det selvfølgelig bare å fyre løs i denne tråden. :)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

I praksis nei. Du kan dog se kartene fra både Navionics, C-Map og C-Map Genesis på PC via deres nettsider, men ikke lage ruter etc for eksport.

For plottere med WIFi (det har ikke Hook2 og Hook Reveal) kan du bruke apper for dette, Navionics Boating og Lowrance (tidligere Embark). Funkjsonaliteten i Lowrance-appen har jeg ikke fått testet selv enda. For alle plottere kan du bruke feks Google Earth på en PC og lage GPX-fil som kan importeres i plotteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erik, 
Hva er deres inntrykk av Hook Revealed så langt?
Ser etter en kombimaskin som vil dekke behov ved innlandsfiske etter gjedde og ørret (pelagisk), samt duge i fjorden, med en og annen tur på dypere vann. 

Tester dere tripple shot verjsonen, og vil en 1-3 giver duge til dette, også med tanke på dybder rundt 150-200m? 
Alternativene jeg ser på er
 

Elite 7 TI2

Raymarine Element 7 (begrenset mulighet for bruk av eks dybdekart.no data, så denne er egentlig ute?)

Wifi og apper er ikke så viktig for meg samt at jeg ønsker å holde budsjettet lavt.
Om man tenker å kartlegge egne vann, hvilken giver anbefaler dere?

Mvh
 


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet. :)

Tripleshot-ekkoloddgiveren kommer jeg ikke til å ta i. 2D-elementet i den ekkoloddgiveren har i mine øyne ikke noe å gjøre på en norsk båt, det er designet veldig spesifikt for amerikansk bass-fiske som typisk skjer på 0-3 meters dyp og i Norge har vi knapt nok forlatt brygga før den ekkoloddgiveren vil få problemer. I fjor testet jeg så vidt det var en Hook2 Tripleshot enhet, men med TotalScan som ekkoloddgiver og adapter. Det fungerer, men innen du har kjøpt TotalScan og adapteren er du prismessig så nære Elite Ti2 med Active Imaging 3 in 1 at forskjellen i pris nærmest har akademisk interesse med tanke på hvor mye bedre den kombinasjonen er. Hook Reveal er kompatibel med Active Imaging 3 in 1 (og TotalScan), jeg har ikke testet den kombinasjonen men regner med at det vil fungere som på Hook2, dog får du akkurat den samme "utfordringen" med at du prismessig er svært nære Elite Ti2.

Så langt er Hook Reveal med 50/200-HDI og 83/200-HDI et hyggelig bekjentskap. Kartplotteren er litt treg, men det forventer jeg på en innstegsmodell. Jeg har hatt en tur i ferskvann (Vansjø) og en tur i saltvann (Oslofjorden) så langt, og skal komplettere med en tur i dypt ferskvann (sannsynligvis Tyrifjorden) før jeg kommer med en artikkel om ekkolod-delen på Hook Reveal. Jeg har i overkant mye jobb om dagen, så fritids-ting trekker ut.

MEN hvis du regelmessig har tenkt deg ut på 150+ meter så ville jeg sterkt vurdert å droppe innstegsmodeller som Hook Reveal (og Element) og gått opp på mellomklasse som Elite Ti2 eller Simrad GO. (Raymarine har ikke noen mellomklassemodell som virkelig er egnet for dypere vann, der må du opp på Axiom Pro). Kombiner en av disse med 50/200-HDI eller HST-DFSBL og det er omtrent så bra det kan få blitt før huslånet må utvides. ;) Med litt kunnskap om innstillinger og bruk kan du da spore fisk med sikkerhet ned til drøye 100 meter, og bunnlinjen ned til 400+ meter. Både Elite Ti2 og GO er kompatible med langt dyrere ekkoloddgivere også, om ønsket på et senere tidspunkt skulle vandre mot å nettopp fokusere på dypere vann.

Skal man både ha mulighet til å lage "skikkelige" kart, ha SideScan og et 2D-element egnet for dypere vann, så er det ingen vei utenom HDS (og Simrad NSS) siden du da må ha separat ekkoloddgiver for 2D og SideScan/ Downscan. Det er kun disse toppmodellene som kan ha mer enn en ekkoloddgiver tilkoblet, og Lowrance / Simrad har ingen "alt i ett"-ekkoloddgiver som virkelig er egnet på dypt vann. Garmin har dette dog, både til EchoMap- og Gpsmap-seriene. Dog er Garmin fortsatt et steg bak på kartdelen, deres QuickDraw er ikke i samme klasse hva gjelder muligheter som Lowrance / Simrad er med sin kombinasjon av live-kartlegging og sonarlogg.

Alle kombimodeller (ekkolodd og kartplotter) fra Lowrance og Simrad fungerer til å lage kart med. Du kan bruke gratistjenesten Social Map (C-Map Genesis) eller kjøpe PC-programmet Reefmaster som begge fungerer bra så lenge man har litt tålmodighet. (Enten på å vente på at Genesis skal lage kart av sonarloggen du laster opp, eller på å lære seg å bruke Reefmaster.) Simrad har mulighet for live-mapping med Navionics, Lowrance har live-mapping både med Navionics (betalingstjenste på begge merker) og med Genesis Live (gratis). Du kan kombinere live-mapping og kartlegging via sonarlogg om ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for utfyllende svar. Dette er en jungel for oss som ikke har fulgt med på 10-15 år :D

Når det kommer til giverne du nevner så har jeg forstått at HDI giveren har downscan og ikke HST-DFSBL. 

Er det så enkelt at man kan si at 3-1 giveren har samme som HDI, men også sidescan? Eller er det en ytelsesforskjell her på 2d og downscan elementet.

Har noen steder jeg gjerne skulle utforsket bunnen skikkelig for å se om det finnes noe spennende der (gamle båter etc), men er usikker på dybden. Hvor langt ned vil du si at down og sidescan fungerer?

Står vel mellom HDI og 3-1 giver PT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 in 1 er samme som 83/200-HDI men med SideScan. 83/200-HDI har større konevinkel, noe dårligere følsomhet og lavere maksimal effekt enn 50/200-HDI.
 

Det dypeste jeg har sett vrak med DownScan i saltvann er ca 80 meter, men 30 meter er mer «hverdagslig». Det dypeste jeg har sett vrak med SideScan er 68 meter men igjen 30-40 meter mer det vanlige. En av årsakene til dette er mengden vann og bunn som «skvises» inn på en liten skjerm. Med SideScan og stor dybde må du ha lang range for å i det hele tatt se bunnen, og når flere hundre meter skal skvises inn på 15 cm skjerm så mister man nødvendigvis mye detaljer. De fleste vrakene jeg har funnet på dypere vann har jeg først sett hjemme på PC hvor jeg ser over sonarloggen med et program som heter Reefmaster. Med 48 tommers skjerm Til PCen ser man plutselig veldig mye mer detaljer enn man gjorde med 9 tommer i båten....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har 50/200-HDI med push-connector så jeg har ikke testet den i HDSen. Basert på tidligere erfaring med den giveren i HDS er forskjellen minimal på 0-100 meter. Jeg har testet min TM185HW i begge, og det er imponerende liten forskjell. Dog takler ikke Hook Reveal manuell modus, så noen ideell løsning for pelagisk trolling er det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.