Gå til innhold
Fiskersiden

Bygge triggerstang av ei haspelstang


LasseB
 Share

Recommended Posts

Er ute etter ei haspelstang på mininum 9 fot, kastevekt opp til 12 gr og ikke i det øvre prisleiet. Kvaliteten på ringene og korken er irrelevant, da stanga skal bygges om til multiplikatorbruk. 

Noen som har gjort dette før, og kan uttale seg om hvilke stenger som er aktuelle? 

Selv ser jeg for meg en Lightning Rod 10'6" med 2-12gr kastevekt som høyaktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga du skulle hatt er Guideline LPXe 10' 3-12g, fantes også i 9'. Men desverre disse stengene produseres ikke lenger og de var forholdsvis dyre. 

Jeg har ikke behøvd å konvertere stang i denne klassen da jeg har en Guideline Dynamic EX 10' med kastevekt opp til 22g som er fabrikkbygd med trigger, denne stanga er faktisk mykere enn LPXe 10' 3-12g. En modifikasjon har jeg gjort, håndtaket var alt for langt, kappet 15cm så nå har det samme lengde som på LPXe stenger med trigger. 

Har konvertert en 10' LPXe 8-28g fra haspel til triggerstang, dette er sjøørretstanga jeg bruker med Ambassadeur 2500C. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamic stanga jeg har kjøpte jeg for 12-14 år siden, og da var den allerede gått ut av produksjon. Kjøpte den som sjøørretstang på en nettbutikk, men den var så myk at den ble lettspinnstang. (spinnstang på norsk og svensk er for multiplikator, spin rod på engelsk er for haspel, så navnene er forvirrende) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, abbor skrev:

Stanga du skulle hatt er Guideline LPXe 10' 3-12g, fantes også i 9'. Men desverre disse stengene produseres ikke lenger og de var forholdsvis dyre. 

Jeg har ikke behøvd å konvertere stang i denne klassen da jeg har en Guideline Dynamic EX 10' med kastevekt opp til 22g som er fabrikkbygd med trigger, denne stanga er faktisk mykere enn LPXe 10' 3-12g. En modifikasjon har jeg gjort, håndtaket var alt for langt, kappet 15cm så nå har det samme lengde som på LPXe stenger med trigger. 

Har konvertert en 10' LPXe 8-28g fra haspel til triggerstang, dette er sjøørretstanga jeg bruker med Ambassadeur 2500C. 

Det overrasker med at håndtaket var for langt - problemet er jo vanligvis at det er for kort (og med skruinga i feil ende), når du skal bruke multiplikator på ei haspelstang.

At ringene er færre og større er som oftest bare en fordel, i hvert fall for kastinga - på de fleste fabrikkbygde spinnstenger så sitter det for små og for mange ringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, abbor skrev:

Dynamic EX stanga er ei fabrikkbygd spinnstang, håndtaket bak snellefestet var 15cm lengre enn LPXe 11' 20-60g spinn. Kuttet det ned til samme lengde som 11' LPXe. 

Takk, høres på en måte ut som det obligatoriske unntaket fra regelen da.

Uansett så er det selvsagt ulike meninger om hvor langt håndtaket bør være, og et kompromiss mellom forskjellige faser av fiskingen,  samt metoder og forhold på fiskeplassen(e) vil det gjerne bli uansett.

Totalt sett et utmerket påskudd for å  ha mange stenger. ;)

Endret av dagniko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig godt innfisket på LPXe 11' 20-60g da jeg kjøpte Dynamic EX stanga. Håndtakslengden på LPXe 11 passer meg perfekt, og disse Guideline stengene har en usymetrisk endekkott med en liten krok på under som er perfekt å ha inne i hånda når en kaster, derfor er det viktig at håndtaket har noenlunde riktig lengde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente på en Savage Gear Parabellum-sak (men med kastevekt opp til 23gr), og den føltes riktig. Riktignok alt for høy kastevekt, men tror jeg kunne hatt det jækla gøy ned 12gr Spesial og 15gr Møresild. Problemet er at det ekskluderer morofiske med shads og lettere skjesluker. Ser forøvrig SG Parabellum kommer i en 2-12gr variant også, men innbiller meg at det er en annen versjon enn den 23gr-stanga jeg vifta med. 

Ellers er det forsvinnende få multiplikatorstenger med litt lengde å finne uansett hvor i verden man leter. 

Hvilke stenger bruker svenskene i miljøet ditt, abbor?

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, LasseB skrev:

Kjente på en Savage Gear Parabellum-sak (men med kastevekt opp til 23gr), og den føltes riktig. Riktignok alt for høy kastevekt, men tror jeg kunne hatt det jækla gøy ned 12gr Spesial og 15gr Møresild. Problemet er at det ekskluderer morofiske med shads og lettere skjesluker. Ser forøvrig SG Parabellum kommer i en 2-12gr variant også, men innbiller meg at det er en annen versjon enn den 23gr-stanga jeg vifta med. 

Ellers er det forsvinnende få multiplikatorstenger med litt lengde å finne uansett hvor i verden man leter. 

Hvilke stenger bruker svenskene i miljøet ditt, abbor?

Du har helt rett i det, det finnes få aktuelle I de tyngre (kastevekt) klassene og nesten ingenting i de lette. I tillegg er det meste som finnes helt feil "rigget" - for små og for mange ringer (som bremser på feil sted) og som oftest for korte håndtak (både foran og bak snella).

Til sneller som har snørefører som står stille under kastet er ikke diameter på ringene like viktig som på brede sneller med synkronisert snørefører, men høyden over stanga er allikevel viktig, og antallet bør være så lavt som mulig. Produsentene gjør for det meste en dårlig jobb med dette, og jeg forstår ikke hvorfor? Produsenter av såkalte "karpestenger" og surf stenger har forstått poenget, men tilsynelatende ikke andre produsenter (eller de samme når de lager andre typer stenger).

Det kan da ikke være så vanskelig å forstå at kastene blir lengre med få og store ringer også med multiplikator, selv for stangprodusenter?

Siste del av 1980-tallet så bygde jeg mine stenger selv på grunn av lignende problemer, men å få tak I relevante emner synes mye vanskeligere I dag.

Noen få hederlige unntak finnes når det gjelder rigging, men kun på stenger hvor kvaliteten ikke er helt på topp det jeg vet (Berkley, som også lager litt dyrere varianter, men disse har de vanlige feilene med riggingen, av uforståelige grunner).

Det beste jeg finner I dagens marked for "lett" fiske med multiplikator er Fenwick Ironfeather 11" som har en oppgitt max kastevekt på 54 gram. Den kaster imidlertid best med vekter rundt 24 gram, og er totalt uegnet til over noe særlig over 35 gram, unntatt rene "lompe" kast (grovt feilklassifisert). Ringene er for små og for mange, men de er I hvert fall av den høye typen, og fungerer OK med smale lavprofil sneller med snørefører som står stille under kastet. Håndtaket er litt kort, korken av utmerket kvalitet - litt vulketape surret helt bakerst for fingergrep kompenserer til dels for litt kort bakre håndtak og fravær av en ordentlig "butt". Til f.eks det jeg forbinder med elvefiske er håndtakslengden OK, men ikke når du (jeg) vil kaste lengst mulig.

Denne forsvant "selvfølgelig" ut av årets N&N, som stort sett dreier seg om korte påker for båtfiske når det gjelder stenger, men I hvert fall SF selger den fortsatt.

Endret av dagniko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For litt tyngre fiske er Lawson Atlantic Salmon faktisk ganske så bra, kaster utmerket og har en (for meg) riktig håndtakslengde og bedre ringstørrelse enn det meste på markedet. Imidlertid er ringene fortsatt for små og for mange, og det mangler en ordentlig (Fuji) butt bakerst (vulketape igjen). Ringstørrelsen er til nød OK for 6000, men for liten for 7000, etter min mening.

Max angitt kastevekt er også her langt over hva jeg vil bruke på de, og dårlig tilpassing I holkene har ført til noen brudd (ikke for meg, men kjenner til det). Det kan muligens ha noe med det å gjøre at de jukser det til slik at en vanlig "topp over" minner utseendemessig om en spigot - og at emnet derfor er laget i separate deler, ikke et sammenhengende emne som er kuttet og satt sammen igjen med en spigot. Ekte spigot hadde helt klart vært å foretrekke.

Kvalitetsinntrykket for øvrig er utmerket.

Endret av dagniko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en Savage Gear Parabellum 9'2", firdelt og med kastevekt mellom 7 og 23gr. Den er overklassifisert i forhold til hva jeg var ute etter, men jeg likte spensten, vekta, aksjonen og lengden, i tillegg til at jeg hadde en følelse av at den kunne være så nært som jeg ønska den til å være.

Hadde en prøvekastingsrunde nettopp, utrusta med 7gr Spesial, 12gr Spesial og 15gr Møresilda. Snella er en Ruke lavprofilsak med grunn spole, lada med 0.10mm Power Pro. 

Snella er et sponankjøp fra Asia, og stiller temmelig få krav til den. Forhåpentligvis kommer det inn en Ambassadeur 2500 med tiden... 

Vel. Prøvekastinga var først og fremst for å sjekke om stanga var innafor mine kriterier, og gubbevares... Deiligste stanga jeg har kasta med, og strøken til mitt bruk. Den lada opp kastet med små anstrengelser, og til og med 7gr Spesial fløy lenger enn jeg kan huske å ha kasta med haspel... 

Deilig å kaste med, deilig å fiske med, digg på alle mulige måter. 

Det som gjenstår, er å avgjøre hvor mye jeg vil bygge den om. De to nederste ringene er for langt ut fra klinga etter min smak, resten ser ut til å være innafor. 

Avstand fra snellefeste og til butten kjennes perfekt ut. Det butte frontgrepet gir en naturlig hvileplass for pekefinger både under kast og fisking. 

Mer følger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.