Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskeforbudt skilt "overralt"


JHO
 Share

Recommended Posts

Heisann, jeg har nå i de siste dagene sett at det har kommet opp flere "Fiskeforbudt" skilt, rundt om i de fleste bryggene, eks. Drøbak og Fagerstrand. Er det noen som vet hvorfor, mener at fiskeforbudet opphørte 30.april? Har båtforeningene lov å sette opp fiskeforbud sånn? Det var normalt ifjor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet.

Dette har neppe noe med beskyttelse av torsk å gjøre, men desto mer å beskytte brygger og båter. ;) 

Ja, en brygge er privat grunn og ikke utmark, så der kan man forby det man føler for.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dette har som erik sier ikke noe med beskyttelse av fisk å gjøre. Det er to hovedgrunner, det er forsøpling, spesielt agnrester og evt fiskeslo, og måker som skiter på båtene. Dette er ganske vanlig overalt nå. I den lille private båthavna der jeg har båtplass er det forbudt både med bading og fisking fra selve bryggene, men det er lov ved siden av og på den større kaia like ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et lite eksempel så har jeg hatt båt liggende ved litt ymse brygger rundt omkring, inkludert vår private brygge på hytta hvor det bør være soleklart for alle og enhver at det er snakk om privat eiendom. Men senest i fjor sommer måtte jeg bortvise en person som fant ut at han skulle stå OPPI båten min, som lå ved brygga, mens han fisket. Han hadde NULL forståelse for at jeg ikke delte hans oppfatning om at det var hans rett å stå i andres båt.

Da jeg hadde båten ved privat men åpen brygge i Tyrifjorden var det stadig vekk fotspor i båten som ikke stemte med mine egne. Gjerne i forbindelse med at ting jeg hadde glemt å låse inn ble borte vekk også...

Slike tullinger er selvfølgelig unntaket, i den andre enden av skalaen har jeg folk som kommer bort og spør pent om de kan fiske eller bade fra brygga (jeg sier selvfølgelig ja til det). Men det er nettopp slike tullinger man kan takke for at forbudsskilt og fysiske sperringer er blitt en nødvendighet. Når folk tar seg så til de grader til rette på en brygge som vår, aner det meg hva som skjer på større og helt åpne bryggeanlegg.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg kan fortelle en historie om det motsatte. I havna til Pluggen båtforenin i horten de rjeg var medlem før jeg flytta til larvik, var kaiene åpne for folk- Men bare den store bølgebryteren ble brukt, der var det til gjengjeld alltid mye folk, spesielt på sommerkveldene.. Tyveri og hærverk forekom allikevel ikke. Forsøpling var også sjeldent Våre venner fra øst fisket makrell, tok seg gjerne en pils eller to og hygget seg, men de rydda alltid etter seg. Og prata jeg med dem og var hyggelig, så var de det samme igjen. De få gangene jeg registrerte søppel som lå igjen så var det faktisk etter våre egne landsmenn.

Det er ikke alltid at forbud og påbud der det beste, noen ganger kan åpenhet og tillit være vel så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen brygger er vel definert som offentlige område. Det var en sak i 2015 fra Lysaker I Oslo hvor fiske forbudt skilt ble satt opp uten hjemmel https://www.aftenposten.no/osloby/i/0Abg/fastboende-vil-ikke-ha-fiskere-paa-lysaker-brygge

Men nå er ikke Lysaker brygge en typisk båthavn. Det var en del av avtalen da de fikk bygge ut Lysaker at mya av strandlinjen skulle være offentlig. Du får nesten høre med den aktuelle komunen hva som er å regne med offentlig og hva som er privat. En bårhavn er sikkert lett tilgjengelig men de er ikke alltid de beste fiskeplassene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er allt av strandlinje i Norge offentlig og det er et generellt byggeforbud. At folk har brutt Norske lover ved å ta seg til rette med byggeprosjektene sine endrer ikke noe. De fleste forbudtskiltene er ulovlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blander vi litt her. Brygge, ala flytebrygge, og kai er to forskjellige ting. Ved Lysaker ble dette behandlet via kommunen og skilting endret.

 Å påstå at de fleste forbudskilt er ulovlige er rett og slett tull. At man så er uenig i kommunal slepphendthet rundt at de stadig gir disp til det generelle byggeforbudet er en annen sak, DET har jeg ikke noe problem med å være enig i. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært rettsaker der folk har måttet fjerne private skilt. Ser jeg et privat skilt jeg ikke liker river jeg det ned. Samme som at jeg klipper meg igjennom ulovlige gjerder.

Har blitt truet med anmeldelse og har hørt rykter om at folk har fått tilsnakk av politiet etter at ulovlighetene deres har blitt kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Den 10.5.2020 at 18.36, BAN skrev:

Det har vært rettsaker der folk har måttet fjerne private skilt. Ser jeg et privat skilt jeg ikke liker river jeg det ned. Samme som at jeg klipper meg igjennom ulovlige gjerder.

Har blitt truet med anmeldelse og har hørt rykter om at folk har fått tilsnakk av politiet etter at ulovlighetene deres har blitt kjent.

The problem is that it is very deep on the fagerstrand stone embankment and there are very large fish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.