Gå til innhold
Fiskersiden

Monosnøre skrapes opp i stangringer


a.haug89
 Share

Recommended Posts

Hei. var ute og prøvde fiskelykken idag med nyinn kjøpt havfiskestang/båt, etter noen timer med fiskin så jeg att sena beynnte å skrapes opp når jeg sveivet inn, så ingenting galt med stangringene eller noe annet som var i kontakt med sena.

Noen her som kansje kan guide meg på hva jeg skal se etter eller har noe tips erfaring på hva det kan være?

Stang er ei fission 1,8m 30-40lbs 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis sena skrapes opp av ringene er det noe galt med disse, eller det sitter sand og annet smuss på ringene som sliter på sena. Men ut fra din beskrivelse virker det mest sannsynlig at det er en skade. Slike skader kan være mikroskopiske og vanskelige å oppdage for det blotte øye. Særlig hvis det er keramiske ringer, hvor skader stort sett innebærer at belegget i ringen har sprukket. Så rådet må være at du går over ringene med lupe. Og naturligvis at ringene vaskes godt først. Dette er uansett noe man bør gjøre fra tid til annen som et generelt vedlikeholdsgrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det var ringene som skrapet opp sena, og ikke noe under vannet (som et båt-vrak eller skarpe steiner langs en kant/skråning?

Uansett, gjør som piscator sa, og om du mistenker at en ring er skadet så bytt den - det er egentlig ikke så vanskelig.

Kvitt deg med den skadede delen av sena - fyll eventuelt på bakfra (innerst på spolen) om nivået senkes mer enn du liker (bruk UNI/Grinner som knute). Alternativet er å skifte alt, du vet aldri hvor sterk skadet sene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monosene i nylon er for øvrig mer motstandsdyktig mot oppskraping enn det meste annet av snøre, men det er selvsagt store kvalitetsforskjeller, også mtp dette. Hvis du kjøpte et relativt billig sett så kan kvaliteten på alt være dårlig.

Flourcarbon er ennå mer motstandsdyktig, men det hjelper uansett ikke dersom en stangring er sprukket eller på annen måte defekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.