Gå til innhold
Fiskersiden

Søker tips til nattfiske


dårligfisker
 Share

Recommended Posts

Hei!
I slutten av mai skal vi på en liten tur til Lillesand for å fiske, og tenker da for første gang å prøve litt nattfiske. Er derfor litt usikker på akkurat hva jeg burde spørre om, da jeg lurer på ganske mye, men skal nå prøve. 

1. Hvilke arter kan man regne med under nattfiske fra brygge? Hvilken krokstørrelse? Hva slags agn? Noe spesielt tackle, eller bare splitthagl og krok?

2. Hvilke arter kan man regne med under nattfiske fra båt? Hvilken krokstørrelse? Hva slags agn? Noe spesielt tackle, eller bare splitthagl og krok?

Holder på å runde 30 arter nå, derfor jeg er spesielt interessert i å prøve litt nattfiske ;) Håper det er noen som har noe tips! Alt tas i mot med stor takk. Hvis dere trenger noe mer spesifikk informasjon for å gi gode svar er det bare å spørre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statisk nattfiske er noe av det mer stemningsfulle du kan holde på med, så hvis bare været klaffer kan du glede deg.

Svaret på det første spørsmålet som du ikke stilte er: ta med mye klær, det er alltid trekk fra sjøen. og den er kald, selv på sørlandet i mai.

Artene får de lokalkjente svare på, men du har flere steder der det går hai og lysing inn i området og du må regne med å få flere hvitting enn du har lyst på.

Glidende tackel med sirkelkrok er lurt, og et knekklys eller annen lyskilde hjelper på. 

Jeg vet ikke hvor  i landet du ellers pleier å fiske, men generelt må du ned i krokstørrelse på sørlandet. Jeg fisker som regel med 6 til 1/0 når jeg fisker i Topdalsfjorden, og det er 6erkroken de fleste sitter på.

Håper dette er en start på det du spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.