Gå til innhold
Fiskersiden

Autopilot og hydraulisk styring


Daggad
 Share

Recommended Posts

Tenker å installere AP på min 2011 Antares 680 med DF115.
Ser de to mest synlige AP'er er Raymarine EV-100 og Garmin Reactor 40. Med pumper og display er disse nå hhv 15000,- og 15500,-
Men plutselig på siden kommer Simrad AP44 med en pakke på tilbud til 17000. 

Hva er best...eller i alle fall godt nok ?
Tenker først og fremst fiskebruk, altså dorging eller trolling som det heter på fint.

Det som også må til er jo hydraulisk styring. Disse pakkene med Baystar ligger jo på 5-7000,- men det sies at hydraulikk slangene bør byttes og da øker prisen fort da de ikke er standarder som kan lages hos Tess etc. Der har jeg gode priser via en bekjent.

Noen tips, gode råd i denne sammenhengen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har skjedd ting med slangene til Baystar de senere årene. Jeg var nylig ombord i en båt med Baystar, og måtte si meg enig med eieren i at de slangene der var eksemplariske. Jeg er derfor langt i fra sikker på om du egentlig "må" bytte nå lengre, slik man absolutt burde før.

Hvis AP44 pakken din er med en Precision-9 så hadde jeg tatt den på et blunk. I mine øyne er dette fortsatt den beste piloten der ute, selv om alle de "rimelige" pilotene har blitt veldig bra etterhvert. Jeg tør påstå at alle pilotene fra de store er så bra i dag, at man skal være litt spesielt interessert for å rangere den ene over den andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en super pris, er ikke mange år siden en Simrad pilot kostet 27 tusen. 

Simrad lager fortsatt de beste autopilotene, noe de har gjort i mange tiår (tidligere navn var Robertson). Jeg har AP24 på en båt og AP44 på den andre og er kjempefornøyd. Den ene båten er en Antares 650.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut. Hadde følelsen av å ha hørt dette før.. Herlig å få svar fra akkurat dere to på disse spørsmålene !
Vet dere noe om pumpa i den pakken ?

Edit: Ser ut som 80cm3 som vel er 0.8l ?
Hva med fjernkontroll på Simrad AP ?

 

Endret av Daggad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så posten din på baatplassen.no, hør med Mjøsservice om hva de skal ha for BayStar med pressede slanger laget etter mål. Ser de er en tusenlapp dyrere på AP44, men de kan sikkert gi en god pakkepris på styring og pilot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjøsservice imponerte med å faktisk ringe meg tilbake og snakke før de sendte tilbud på mail. Jeg fikk et tilbud der på 26k med Raymarine EV-100 og Baystar med tilpassede kabler til båten.
Synes det blir litt drygt for den pakken og veldig få jeg har snakket med anbefaler EV-100 på grunn av pumpen. Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner dere til Ultraflex styring da ?

Den selges for ca 7k med pressede koblinger i begge ender. Da kan det være at disse også er i et format som kan skaffes billig lokalt når jeg skal koble til pumpen på AP. Bruker Simrad en standard der ?

Endret av Daggad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EV-100 har for liten pumpe for trolling i lave hastigheter. Det vet jeg at de rimelige Reactor pilotene også hadde. Husker de hadde advarsel i liten skrift nederst at de ikke egnet seg til slow trolling. 

Mjøsservice har AP44 til 17 990, BayStar koster 7990 der med pressede 6m slanger, vet ikke hvor mye dyrere det er med tilpassede lengder. 

Hadde ikke kjøpt noe annet enn SeaStar eller BayStar, vet mange som har hatt problemer med diverse andre styringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RPU80 har større kapasitet enn hva som trengs, tror den er justert ned til 87% makseffekt på min Antares. Under installationen så justerer piloten maks strøm til pumpa for å få optimal hard-over-time (tiden det tar å bevege motor fra styrbord enddstopp til babord enddstopp). 

Har ikke hørt om noen som har problemer med RPU80 til trolling i lave hastigheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lenge til jeg slår til nå. Men aner ikke på hva.. :D
Det er utrolig mange forskjellige meninger om hva som er best eller ikke. Har hørt alle slags rangeringer på de pakkene det har vært snakk om her.
Det frister mest med Simrad da. Kanskje et minus med den er at det er en veldig dyr og enkel fjernkontroll om jeg vil ha det etter hvert. Der har Garmin den grommeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen hevder at de to andre pakkene du ser på er bedre enn Simrad AP44 så har de enten mangelfull kompetanse eller økonomiske motiver. 

Som jeg har beskrevet så må du opp på mye dyrere pakker fra Garmin og Raymarine enn de du ser på før det er noen vits å engang diskutere hvordan de måler seg mot AP44 pakka. 

En avansert fjernkontroll ser jeg ikke noe særlig behov for, det er å kunne endre kurs uten å måtte se på fjernkontrollen mens en kjører fisk er viktigst for meg. Og det fungerer WR10 utmerket til. 

 

Simrad har vært pioneerene på autopilot for mindre båter, de er og har vært markedsledere på autopilot i mange tiår, piloten er utviklet, og deler av den også produsert, i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei tale abbor !

Da venter jeg bare på en bekjent som skulle sjekke en pris. Fikk også tilbud på en EV-100 som var brukt til 10000,-. Men vet ikke helt, må jo evt se hvordan den ser ut da.
Men blir det rett på webshop så går jeg for Simrad. Har lastet ned manualer og menyene er jo veldig fine og norske.

WR10 holder i massevis den. Men dyr da gitt. De til Garmin og Raymarine er jo under 3 lapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg ser på tekniske data at ACU100  leverer 9A. Men RPU80 krever etter det jeg kan se 6A...

Kan EV100 benytte seg av den pumpa? 

Jeg har en EV100 som jeg ikke fikk til virke skikkelig forrige sommer, men skal legge ned litt innsats i år.  Båten er 27 fot Anytec med 250hk.  Og trolling er noe jeg så smått har begynt med og satser på å bruke mer tid på i sommer.

Må man bytte el.nikk og pumpe er det jo bedre å demontere hele greia, selge det brukt og kjøpe ny Simrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RPU80 har akkurat samme kapasitet som Raymarine type 1, forskjellen er at Simrad spesifiserer kapasitet ved 10 bar og Raymarine ubelastet. Ubelastet er kapasiteten på RPU80 også 1.0l/min. 

RPU80 trekker max 9A, AC12 (autopilot computeren til AP24) leverer 8A kontinuerlig og 16A i 1s.

Når jeg prøver å laste ned ACU-100 dokumenter så mangler de så jeg vet ikke spesifikasjonene, men hvis ACU-100 hadde kunnet drive en type 1 pumpe hadde det ikke vært noen vits for Raymarine å utvikle ACU-150, opprinnelig var det bare ACU-100 og ACU-200 som var tilgjengelig men pga av begrensningene til EV-100 så måtte EV-150 utvikles for å ha et konkurransedyktig alternativ for de som har litt større krav til en pilot (eksempelvis trollingfiskere). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må se på størrelsen på styresylinderen, deretter kan du se på en tabell i RPU80 manual som viser hard over time for forskjellige størrelser av styresylindere. For en trollingbåt så anbefales en hard over time på 10-12s. Med min Bosvik EB55 styring med en sylinder på 124cm3 er hard over time ved 100% 9s, min pilot bruker 87% max som gir ca 10.3s hard over time. EB55 er for påhengsmotorer på opptil 250 hk, antar du har en SeaStar eller tilsvarende styring som er beregnet for max 350 hk (jeg har en slik sammen med DF175 på den andre båten min). En typisk størrelse på en SeaStar sylinder er 137cm3, dette gir en hard over time på 10s. Dette betyr at RPU80 må drives med max strøm for å fungere optimalt til trolling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er AP installert i båten !

På grunn av et godt tilbud falt valget på Garmin Reactor. Jobben med å få den på plass og kalibrert tok ca 4 timer i båten min. Gjorde alt selv utenom luftingen som jeg fikk en mekaniker med utstyr til å ta.
Dette er en DRØM til dorging/trolling. Hadde jeg visst det jeg vet nå så hadde jeg spart på omtrent alt annet utstyr for å få på plass pilot. Den styrer snorrett (eller sikk-sakk om det ønskes) og har testet den selv i god vind og den håndterer det utmerket i mine 3 knop.
Fikk også et par lakser i helga og da var det herlig at båten bare fortsatte rolig rett frem når jeg kjørte fisk og håvet.
Kjøpte med fjernkontroll også. Den gjør det enda enklere da jeg kan sitte hvor som helst å styre. Denne er lekker med fargeskjerm og mange funksjoner men skulle gjerne gitt vekk en del av dette om det hadde gjort den lettere. Med 4x AA batterier blir den litt tung.

Jeg synes monteringen var enkel. Men båten min er lett å dra kabler i også. Tror nesten ikke det er mulig å gjøre noe feil heller så lenge en kobler +/- på ECU rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.