Gå til innhold
Fiskersiden

Episk fangst?! Gjett hva jeg fikk!


Lady Knurr
 Share

Recommended Posts

Når man stiller det uskyldige spørsmålet "Er dette en ***?" i ens lokale Facebookfiskenerdingsogfjasing(ikkeåforvekslemedfjesing)sgruppe og plutselig mottar kommentarer som episk, fantastisk, historisk, kanskje aldri tatt fra land i gamle Hordaland før fra kloke, erfarne og (i det minste i fiskesammenheng) helt anstendige fiskere, er det én ting som går gjennom et ladyhode:

Hva vil dette gjøre med mitt image som knurrelskende sypikedronning?

Man skal som kjent ikke selge imaget sitt før bjørnen er skutt, så mens jeg går på bamsejakt, kan dere få gjette hvilken episk, vidunderlig kul skapning som beit på Lady Knurrs - øh... vel... nettopp... - sypikeagn i dag.

Screenshot_20200512_205542.thumb.jpg.c6888669ff1f0acbadf48f700c85d8dd.jpg

Den var ikke så stor, 3,8 kg. Jeg er elendig på dybder og avstander, men vil tippe ca 30 m ut og 30 m ned. Det ville visstnok ikke vært en så uvanlig fangst hvis jeg bodde lengre nord. Det er alt dere får vite. 

Korrekt svar deles helt plutselig i morgen en gang til heder og ære for dem som gjetter riktig (dog ikke mer heder og ære enn til fiskerladyen sjøl, selvsagt). 

Og mens dere grubler, kan dere nyte dette vakre bildet med tittel "Wobbler med 1/2 Lawson-stang i solnedgang". 

IMG_20200512_214240.thumb.jpg.cb7b71bbdda406dadd91e543fa625cb1.jpg

 

 

PS. Medlemmer av nevnte fb gruppe trenger ikke gjette altså ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, sypike på 3,8 kg hadde vært rimelig episk, ja. Nesten så jeg skulle ønske det var det jeg kunne rapportere. En orgie i råååååsagull.

Kveite er ikke så uvanlig å få her i vest (dog ikke så vanlig som vi skulle ønske, ei heller så store). Har fått noen på kroken selv.

Breiflabb er overalt, det stemmer, og jeg har fått en drøss av dem på stang. Dessverre er den bergenske breiflabben både usynlig og vektløs. Den er faktisk bare synlig søndager kl. 8 om morgenen, og hvem pokker er våken da? Skulle gjerne fått en synlig en på kroken, men enn så lenge lar de vente på seg. 

Men brei var fisken, dog på en mer strømlinjeformet, jegerflyaktig måte. Jadda, nå begynner det å demre for deg?

Ta-dam!

PSX_20200514_000759.thumb.jpg.245880efaa3be50041270649d7d6c402.jpg

Oh yess, en spisskate. Er den ikke bare helt vanvittig, fabelaktig, vidunderlig vakker og eventyrlig? Hvorfor heter den ikke drageskate? Tenk å fly over de vestnorske fjordene på en sånn!

Den lille tassen hadde forvillet seg lang inn på grunnen. Skal tro hvordan den havnet der? Kanskje den ble tatt som bifangst i et garn og hevet ut nær land? Så vidt jeg forstår trives de best på 250–500 meters dyp, denne ble altså tatt på ca. 30 meter på karpestang fra land. 

Vidunderet fikk servert fersk sypike marinert i rekespray, lett krydret med Attraqua Spice Torsk + Saltvann. Gode manerer hadde den og, nippet litt forsiktig på agnet, dro ut en meter eller så, og kroket seg rolig og helt perfekt.

PSX_20200513_022340.thumb.jpg.40e80f249dd77f4858c6bb1c9049cf78.jpg

 

Nå har det blitt tradisjon at hver gang jeg får en virkelig kul fisk, er jeg alene. Kanskje jeg har mer fokus da? Uansett, det betyr ofte et hels.... styr å få fisken på land. For de dukker selvsagt alltid opp på lavvann. Var livredd for å miste denne, rakk ikke ned med håven og måtte dra den opp en meter eller så med snøret før jeg klarte å lirke håven under. En annen utfordring er å få tatt et skikkelig poseringsbilde. 

Forsøk nr. 1:

IMG_20200512_184237.thumb.jpg.baf2518d0d93a9b72b32fccbc662fbb1.jpg

Uhm, ja. Den nye bæreselen babyspiss...? Fancy brynje med ondt øye? Eller rett og slett Phillips' nye barberingsmaskin?

Forsøk nr 2:

IMG_20200512_184308.thumb.jpg.8de3ee20d8a003f5c0be5f13d60c5dcc.jpg

Hufsa, sa jentungen. Er ikke helt sikker på hvem av oss hun siktet til.

Men skaten hadde nå et godt øye til meg, det er sikkert.

PSX_20200513_022014.jpg.335f53d4205f44a170b3ff541755cd39.jpg

 

Så da går 100% heder og ære til meg, siden ingen gjettet riktig. Og det er jo som det skal være.

Som trøst skal dere få et riktig så vakkert syn:

PSX_20200513_021158.thumb.jpg.da5c3cd69380bebfe82fbc4642ecd93d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.