Gå til innhold
Fiskersiden

Valg av fiskesene til multiplikatorsnelle


Globien
 Share

Recommended Posts

Hei! 

Har gått til innkjøp av en Daiwa Fuego CT 100HL. Da jeg kun har brukt haspelsneller ved fiske tidligere, ville jeg nå prøve noe nytt.

Jeg fisker en del med wobblere, sluker og jigheads til abbor og ørret (bruker alt fra 5-20g). Tenker derfor å bruke snella til slik fiske. 

På pakken jeg fikk snella har de oppgitt tre forskjellige sener:

12lb. (5,4 kg) - 0,32mm - 135m

14lb. (6,4 kg) - 0,35mm - 110m

16lb. (7,3 kg) - 0,37mm - 90m

Tar i utgangspunkt at de med dette snakker om mono sene. 

Har sett litt på å bruke multifilament, og eventuelt mono som fortom (om det skulle vært nødvendig med tanke på synlighet i vannet osv). 

Hva er deres erfaring med slike sneller og slik bruk? 

Har dere noen anbefalinger om valg av sene og tykkelse?

 

Takker for svar :)

Endret av Globien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler monofilament, enklere for en nybegynner med multiplikator. Jeg foretrekker monofilament selv til det meste av mitt multiplikatorfiske av forskjellige årsaker. 

Riktig stivhet på sena er viktig for multiplikator for å unngå backlash, jeg foretrekker Stroft GTM. Hadde gått for 0.28 eller 0.30mm for ditt fiske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, abbor skrev:

Anbefaler monofilament, enklere for en nybegynner med multiplikator. Jeg foretrekker monofilament selv til det meste av mitt multiplikatorfiske av forskjellige årsaker. 

Riktig stivhet på sena er viktig for multiplikator for å unngå backlash, jeg foretrekker Stroft GTM. Hadde gått for 0.28 eller 0.30mm for ditt fiske. 

Dette skal jeg sjekke ut, takk så mye for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vil faktisk anbefale det motsatte. Jeg kunne iukke drømme engnag om å sette mono på ei multisnelle. 
My enklere å dra ut ei løkke med mono syns jeg. Og aldri fått totalt fuglerede. Får bare småløkker fordi det blir som regel full stopp på spolen med en gang. 

Fortom, ikke fortom er en helt annen debatt. Jeg er en av disse cowboyene osm ikke gidder å bry meg om det, annet enn til å binde takler til havfiske. 


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 22.5.2020 at 17.18, Rubjo skrev:

Vil faktisk anbefale det motsatte. Jeg kunne iukke drømme engnag om å sette mono på ei multisnelle. 
My enklere å dra ut ei løkke med mono syns jeg. Og aldri fått totalt fuglerede. Får bare småløkker fordi det blir som regel full stopp på spolen med en gang. 

Fortom, ikke fortom er en helt annen debatt. Jeg er en av disse cowboyene osm ikke gidder å bry meg om det, annet enn til å binde takler til havfiske. 


 

 

Interessant :) 

Siden vi snakker om multi, burde jeg da kanskje gå ned på sene tykkelse eller ville det fortsatt være greit å kjøre typ 0.28-0.30mm? Om man skulle gå ned ytterligere, vil spolen takle det uten å gi backlash?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Bruddstyrkene som er oppgitt er typisk for mono ja.

Jeg vil anbefale deg å starte med mono. men ikke så tykk, 0.20 holder til ditt fiske.

Backlash har ikke så mye med senetype å gjøre, det har med kasteteknikken å gjøre. Med billig mono og en liten kniv i lomma så kan du kutte rein spolen og sette på ny sene uten at det koster skjorta. Da kan du ha med reserveline til snella

Unngå de letteste vektene i begynnelsen, og tren litt med korte og lette kast til du blir vant til startmomentet i ei multisnelle, det er som regel dette som lager fuglereder for nybegynnere

Jeg var engang ute og fiska med en kollega som hadde kjøpt multisnelle, en ambassadør 6000, for det var skikkelig kvalitet som han sa. Han deisa ei 60 g stingsilt rett i vannet 5 m foran seg pga dette, og vi fant nesten ikke igjen snella inne i fugleredet etterpå.

Lykke til, litt trening med denne så kan du gå over til multi, 0.12 som erik sier er ganske passe. Fyll gjerne på litt mono først for å fylle ut spolen litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Globien skrev:

Interessant :) 

Siden vi snakker om multi, burde jeg da kanskje gå ned på sene tykkelse eller ville det fortsatt være greit å kjøre typ 0.28-0.30mm? Om man skulle gå ned ytterligere, vil spolen takle det uten å gi backlash?

Kommer jo an på hva du fisker etter, og hvilken snelle du har. Til ørret bruker jeg ikke tykkere enn 0.10. Men da kjører jeg med 500 størrelse senller, eller multiplikatorsneller som kan kaste ned i 2 gram, og hvor spolen veier svært lite. 

Skikkelig fuglerede hvor jeg måtte kutte av senna å spole på nytt har jeg aldri hatt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, SnorreGG said:

Hva anbefaler man for gjeddefiske? Fisker etter stor fisk. 

Til fiske etter stor gjedde ville jeg anbefalt multifilament fra 0,25-0,30 mm. Hviket merke det er spiller ikke noen stor rolle. Viktig å ha i bakhodet at det er lurt å ha en kraftig fluorkarbonfortom i rundt 1,0 mm for at det skal takle tennene til gjedda. 

Endret av sondreh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, SnorreGG skrev:

Hva anbefaler man for gjeddefiske? Fisker etter stor fisk. 

Som Sondre bruker jeg multifilament rundt 0,25-0,30 ved spinnfiske etter gjedde, mye på grunn av at såpass tykk multifilament er mer slitesterk og det blir slitasje når man kaster tunge jigger. Fortom er et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, erik skrev:

Som Sondre bruker jeg multifilament rundt 0,25-0,30 ved spinnfiske etter gjedde, mye på grunn av at såpass tykk multifilament er mer slitesterk og det blir slitasje når man kaster tunge jigger. Fortom er et must.

Har aldri brukt det, har bare brukt vanlige fortommer i 15 år. Kanskje noe å teste ut, vurderer å kjøpe meg en multiplikator-snelle da jeg har brukt haspel i alle år, føler egentlig det har holdt da de to største gjeddene jeg har fått har vært på 10kG. (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, SnorreGG said:

Har aldri brukt det, har bare brukt vanlige fortommer i 15 år.

Man må selvfølgelig ikke ha fluorkarbonfortom for å få fisk, vanlig mono funker også. Fluorkarbon er både mer slitesterk og usynlig i forhold til vanlig mono. Det handler rett og slett om å være selvsikker i det utstyret du bruker. 

Har en kompis som bare fisker med vanlig mono som fortom, og han får ikke lite fisk for å si det sånn. Jeg selv liker å ha fluorkarbon bare for å øke sjansen for fisk, slik at de få gjeddene som virker skeptisk på mono, biter på :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.