Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodddet skremmer fisken?


Rubjo
 Share

Recommended Posts

Var innom den lokale fiskutyrsbutikken, Gapahuken, her i Harstad, en trivelig butikk som drives av av far og sønn. 
De har en skikkelig lygarkrok hvor man kan sette seg ned  og skryte på seg storfisk, og spørre om tips og råd. 

Fortalte at jeg endelitg hadde vært borti fisk, og fant den med ekkoloddet. Men kallene som satt der mente at da burde jeg slått av loddet med en gang, eller ville jeg skremme vekk fisken?

Den var ny for meg, men så er jeg ingen erfaren bruker av den teknologien. Og de gangene jeg har funnet fisken med det, har det nå ikke vært noe problem. 

Men er det noe i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er et omstridt tema, der det vel ikke fins noen endelig konklusjon enda. Husker vi var inne på dette i fiskeøkologikurset på universitetet. Mener å huske at fisk primært oppfattet lavfrekvente lyder, mens ekkoloddet jo sender ut signaler med høy frekvens. Men man kan jo ikke utelukke at fisk påvirkes av høyfrekvent lyd på annet vis enn i ørene (otolittene). Men enn så lenge tyder vel ting på at det Bo Hall skrev var riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

US Navy har gjort endel forsøk knyttet opp mot sonaren de bruker ifm ubåtsøk. Ligger endel på nett om det, primært mot pattedyr men litt om fisk også.

En ting er lyden fra ekkolodd-signalet, en helt annen ting er lyden fra avfyringen av det kjeramiske elementet i giveren. Sistnevnte hører vi også godt, og over dypere vann hvor effekten øker hører man lett den lyden også oppi båten. Men samtidig er skyggen av båten, lyd av motor og (sports)fiskeren også en del av totalen. At fisk flest lærer er det liten tvil om, så en fisk som har vært gjenutsatt, og da kan forbinde disse lydene med fare/ smerte (enda et vanskelig tema der) vil kunne stikke av når det samme lydbildet dukker opp senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken kan høre pulsrepitisjonsfrekvensen, denne ligger i området noen titalls Hertz til et par kilo-Hertz. Dette er klikket vi kan høre hvis vi er nær en svinger som sender i luft, det kan noen ganger høres inne i båten også. 

Det jeg har lest er at i områder med mye turistfiske så forbinder fisken lyden med at det kommer titalls pilker og annet som "dunker dem i hodet".

Har selv hatt erfaring med at når jeg har brukt noen kombinasjoner av svinger, ekkolodd og frekvens så har jeg ikke fått fisk. Ved dette oppsettet har jeg selv hørt en tydelig lyd i båten. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke loddet mitt av kraftigste slaget.Det blligste jeg fant på Clas Ohlson for 10 år siden :-D
Klarer å se bånn ned til 90 meter eller så og fisk ned til kansje 40....
Får se om det kan bli råd med noe bedre, men det er dårlige tider.....

 


 

Endret av Rubjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.