Gå til innhold
Fiskersiden

Tanker om ny ørretstang


HotShot
 Share

Recommended Posts

Tanken om ei ny slukstang til ørret har for alvor meldt seg nå. Har i dag en beastmaster 9" 7-21g, med daiwa ninja 3000. Stanga er en drøm med litt tyngre sluker, men synes den mangler noe med lette skjesluker. Kunne tenkt meg nøyaktig maken i 3-14g eller så, men det finner jeg ikke noe sted? Tror ikke jeg vil gå ned på lengde, og vil definitivt ikke ned i kvalitet. Ser fenwick wild wing har noen modeller som passer på papiret, hvordan er disse? Evt andre forslag mottas med takk. Skal kompletteres med matchende snelle, så gjerne en pakke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg bruker en Shimano BeastMaster bx s.t.c 180/210 - 3-14 gr med en Shimano Sedona 1000 FI med 0.10 fireline og anbefaler det lett videre.  

Fantastisk å kaste med og deilig å få fisk på.

Veldig greit at man kan velge om den skal være 180 cm eller 210 cm da jeg fisker endel fra kano.

Den er 5 delt, lett å pakke med seg og kommer med tube. 

Anbefales.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, HotShot skrev:

Høres ikke dum ut den, men skeptisk til den korte lengden? 

Det var jeg også frem til jeg fikk prøve den. Min høyst subjektive mening er at 210 cm holder så lenge stanga har den ryggen den har og har den snerten den har. Jeg bruker mest sluker og spinnere fra 4-12 gr og kaster både langt og presist med den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beastmaster i to kastevektsklasser her. 3-14g og 7-21g.

3-14g-en har sørget for mye fin innlandsfisk.

Tidligere innkjøpte stenger fra tider med mindre kunnskap og mangel på impulskontroll er blitt utlånsstenger til kompiser og kollegaer som er med på tur en gang i blant. " Denne har du råd til å knekke". Straks jeg hører at sena ryker på bunnapp tikker det inn vipps-forespørsel samme sekund.

Ønsker, i likhet med trådstarter, litt feedback på Fenwick Wild Wings da kjæresten min har veldig lyst på den - og den vurderes kjøpt her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg bruker en 240 lang Daiwa Presso til ørret, og kan sterkt anbefale den for innlandsfiske! Nå er den riktig nok en ultra light stang, med vektklasse 0-8g men klarer fint å kaste 10g. Har brukt den to sesonger, og er desidert artigste stanga overrall av stengene mine. Kaster veldig langt med 10g og 0.10mm braid snøre. All fisk fra 150g og oppover er artig å kjøre på den, men den har nok rygg til å kjøre stor fisk og! Dro opp en 5 kg gjedde på mandag med den!

Brukte den på finnmarksvidda i fjor sommer, utrolig artig å se hele stanga bøye seg tillegg kjenne alt fisken gjør! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en 6 fots Tsurinoyo Dragon 1-7 grams med ei Shimano Scorpion BFS senlle til å kaste sluker ned i 2 gram, men mest 3-4 gram rett i kjeften på fisken. Morsom stang med nok rygg, men øsnker meg ei mykere stang. 

Men vurderer faktisk å skaffe emg et opsett for å fiske på litt større vann for å nå litt lengre ut. Men om jeg setter ei 4 grams atomsild på den jeg har, så kaster den til horisonten....så det kommer mye ann på hva man har i enden av snøret hvilken kastelengde man får. 

Men fisker litt i vann der fisken står midtfjords, da er det greit å kunne sette på noie litt tyngre og kaste dit ut. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Presso i 6 fot også, den er fra 1-5g og er nok den artigste stanga å kjøre fisk på. Ja det er sant det du sier, går an på hva man setter på. Problemet er når man vil enda lenger ut, eller gå for større fisk. Tillegg luke ut de mindre, så må man feste på noe større.

Shimano sin gamle Scimitar AX modell er da kanskje noe du vil se litt på. Den er ned på latterlig 1-4g

Emne starter er jo vant med opp mot 21g, og da tenker jeg å gå til 10g -14g passer for hva han er ute etter.

Kan anbefale 8 fot Presso, den er ikke så dyr. Må bare bestille fra utlandet, og etter mva + papirer så ligger den uansett under Beastmasteren.

Ellers kan jeg anbefale Savage gear Custom UL 7'3 fot 2-10g. 

Savage gear Parabellum 9'2 fot 3-18g kan jeg også anbefale. Denne bruker jeg til sjøørret, og er liksom min UL sjøørret stang. Selv om den brukes mest som ørret stang for andre flest har jeg merka.

Shimano Speedmaster DX 9 fot, 3-14g hvis man har tykk lommebok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.