Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske i nøklevanet med meitemark


palex82
 Share

Recommended Posts

Hi, jeg prøver å fiske på Nøklevannet fra bredden(ikke noe båt). Jeg har hvert 5-6 ganger nå jeg klarer å fiske ingenting. Eng gang klarte å fiske 2-3 mort og 1 abbor og stort sett det er det. Er det ikke noe fisk i Nøklevannet ? Jeg prøvde også en gang å brukke død fisk . Det var ikke noe bedre. Jeg har prøvd flere ganger å brukke Spinner igjen ingenting, Er det sånn at det er ikke fisk i Nøklevannet eller jeg gjør noe skikkelig feil ? Kan noen si noe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fisket der selv, men fisker mye i vann med sær og litt sky ørret. I disse vannene pleier jeg som regel kun å bruke spinner med litt sterke farger (eks. oransje/gul/rød) eller Savage Gear VIB Blade. Det er litt som om vanlig sluk blir "for kjedelig" for ørreten, hvor du da må trigge de til å bite.

Både spinner og VIB Blade gir ut mye lyd og vibrasjon, noe som er viktig når en skal fiske etter litt sær fisk. VIB Blade bruker jeg som regel i de litt mer dype partiene i vannene, pga. hvor raskt den synker, mens spinner er noe jeg bruker overalt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet!

Nøkle er et spennende men også vanskelig vann. Det finnes noen beist av både ørret, abbor og karuss uti der, men disse er kroksky (det må de være med så høyt fisketrykk). Fiske grytidlig morgen og sen kveld har fungert der for min del, men du må forvente mange timer mellom hver fisk med litt størrelse på.

Meite med (lokal og død) agnfisk som fiskes pelagisk 2-4 meter under duppen og gjerne fiskes litt aktivt, har fungert både der og i diverse andre vann i marka med stor ørret og abbor. Kaste ut, la synke, sveive 2-4 meter saaaakte så agnfisken stiger, la synke igjen og gjenta. Lett dupp, minimalt med bly og en treblekrok. 

PS - skulle du få en større abbor der så vær snill og slipp den pent ut igjen. Disse er viktige i Nøkle for å holde bestanden av mort nede.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noen kano-økter der for noen år siden, uten de helt store resultatene. Mener å huske vi fikk en kurant ørret (0,5 kg) og en kurant abbor (0,4) og det var det. Vi fisket mest med wobbler. Jeg husker ikke i farta om vi forsøkte markdrag. 
 

Jeg tror som Erik, at det er et vann man må legge ned ganske mange timer i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, erik skrev:

Velkommen til forumet!

Nøkle er et spennende men også vanskelig vann. Det finnes noen beist av både ørret, abbor og karuss uti der, men disse er kroksky (det må de være med så høyt fisketrykk). Fiske grytidlig morgen og sen kveld har fungert der for min del, men du må forvente mange timer mellom hver fisk med litt størrelse på.

Meite med (lokal og død) agnfisk som fiskes pelagisk 2-4 meter under duppen og gjerne fiskes litt aktivt, har fungert både der og i diverse andre vann i marka med stor ørret og abbor. Kaste ut, la synke, sveive 2-4 meter saaaakte så agnfisken stiger, la synke igjen og gjenta. Lett dupp, minimalt med bly og en treblekrok. 

PS - skulle du få en større abbor der så vær snill og slipp den pent ut igjen. Disse er viktige i Nøkle for å holde bestanden av mort nede.

Hei, takk for svaret. Kjønner nå det er litt vanskelig sted å fiske. Kanskje ikke perfect for nybegynnner som jeg er :). Men kan du anbefle meg en enklere sted å fiske i oslo ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig er mitt beste tips for å lykkes i Oslomarka å kjøpe OFAs kartbok. (Bare pass på at du kjøper siste utgave, ikke en rest som har ligget fem år i en eller annen butikkhylle.) Den er virkelig en gullgruve.  https://www.ofa.no/produkt/ofa-kartbok/

Jeg er dessverre ikke veldig kjent i Østmarka, utover Nøkle og Lutvann som jeg har mange timer i men det begynner å bli en stund siden så min info er ikke oppdatert. 

Hvis målet er å gutse på stor fisk (slik jeg drev med i marka i flere år) så er det de store vannene med endel byttefisk som gjelder, og maaange timer. Jeg har noen tusen timer med kanopadling og sikkert tusen til med meite fra land i bakspeilet å se tilbake på. Det ga meg riktignok flere abbor over kiloen og største ørret på fem kilo, men det ga meg også uendelig mye frisk luft. :D Hvis målet er mer av typen "få fisk, størrelse er mindre viktig" så er feks Ulsrudtjern "bankers" med bittesmå jigger og meite med meitemark og små kroker. (Her slipper du ikke ut tusenbrødrene, kakk de fortløpende for vannet er overbefolket med abbor). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, erik skrev:

Som vanlig er mitt beste tips for å lykkes i Oslomarka å kjøpe OFAs kartbok. (Bare pass på at du kjøper siste utgave, ikke en rest som har ligget fem år i en eller annen butikkhylle.) Den er virkelig en gullgruve.  https://www.ofa.no/produkt/ofa-kartbok/

Jeg er dessverre ikke veldig kjent i Østmarka, utover Nøkle og Lutvann som jeg har mange timer i men det begynner å bli en stund siden så min info er ikke oppdatert. 

Hvis målet er å gutse på stor fisk (slik jeg drev med i marka i flere år) så er det de store vannene med endel byttefisk som gjelder, og maaange timer. Jeg har noen tusen timer med kanopadling og sikkert tusen til med meite fra land i bakspeilet å se tilbake på. Det ga meg riktignok flere abbor over kiloen og største ørret på fem kilo, men det ga meg også uendelig mye frisk luft. :D Hvis målet er mer av typen "få fisk, størrelse er mindre viktig" så er feks Ulsrudtjern "bankers" med bittesmå jigger og meite med meitemark og små kroker. (Her slipper du ikke ut tusenbrødrene, kakk de fortløpende for vannet er overbefolket med abbor). 

Kanskje høres litt amatørsk men ja :) "få fisk, størrelse er mindre viktig" - dette er målet :D

Endret av palex82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.5.2020 at 12.14, palex82 skrev:

Kanskje høres litt amatørsk men ja :) "få fisk, størrelse er mindre viktig" - dette er målet :D

Det er ikke feil å ville få mest mulig :-). 

Jeg fisker mye med ungene i Kolbotnvannet og vi får nesten alltid 100+ mort og noen abbor. De fleste vi møter for dessverre ingen ting. Jeg pleier å ta samme preken med dem som jeg gjør nå :-). For å få mort bør krokstørrelsen være mellom 18- 20 (kun torshov sportsfiske som har dette i oslo). Vi bruker en følsom dupp som er vektet slik at den nesten går under. Det er også viktig å fiske nære bunnen. Man får myye mer fisk om man bruker noen form for fòr. Grunnfòr har de hos Torshov. Kan også bruke oppsmuldret brød og litt vann. Jeg vil tro at du vil få bra med fisk om du finner ei vik med ca 2 meters dybde og litt vannliljer i nøklevann. Ellers er masse fisk feks i Gjersrudtjern, men det er lite trivelig der. Skraperudtjern har ganske mye fisk. Stensrudtjern er også ok. Vi bruker toppknytstenger 4- 6 meter, men det er ikke helt avgjørende. Jeg anbefaler å sjekke ut Mårten Johansson sine videoer: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.