Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelp til Stang tips sjøørret og ørret


Fisk42
 Share

Recommended Posts

Hei skal gå til innkjøp av ny fiskestang 

Skal brukes til mest sjø ørret og lett sjøfiske i tillegg tenkte jeg og bruke den til litt ørretfiske. Har satt opp en ordre med penn battle 2 (2500) tenker og bruke 0,20 fireline og så har jeg sett meg ut en Lawson Explorer G4 10' 10-30g 4 delt, hørest dette bra ut, er veldig usikker på stanga bør jeg heller gå for 9 fot? Og hvor langt kan jeg regne med og kaste med det sette? Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Fisk42 skrev:

Men hva tenker du om kaste vekt hsr valge mellom 10 fot (10 til 30) og 9 fot (7-20) eller (7 til 28)? Fordeler og ulemper med di forshellige kastevektene?

Dette er jo egentlig bare nyanser, og du må nesten kjenne på de respektive stengene for å vurdere. Egenskapene til en stang er mer en oppgitt vektområde.

For øvrig er jeg enig med Ban i at 0,20 er for tjukt til den oppgitte bruken. Jeg ville sagt maks 0,15. 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sjøen er tifotern mest egnet, men skal du inn i buskas er det for langt. Til ørret vil du gjerne ha lette sluker av og til og en 10 til 30 er da mindre egnet. 

Men hvilken som helst av de du nevner vil duge. Har du mulighet til å kjenne på stengene før du bestemmer deg, så gjør det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite å bidra med da jeg ikke kunne tenke meg til å gå på fisketur med noe som er kortere en 12 fot. Buskas er sjelden et problem når du kan kaste over 100 meter og dekker store deler av av det fiskbare området fra plasser som er åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.