Gå til innhold
Fiskersiden

Snøre til Eikre Fluvius 9’6 #5/6


AKH
 Share

Recommended Posts

Hei! 
Jeg skal begynne med fluefiske den nærmeste tiden - hovedbruksområde er fjellvann etter ørret, kanskje litt elv og SØ på sikt. 

I den sammenheng planlegger jeg å kjøpe en Eikre-Fly Fluvius 9’6 i klasse 5/6, se link under. Slik jeg forstår det er dette en femmerstang som også kan kaste snører i klasse 6. Stangen er på lager i klasse 4 (9’ fot) og 5/6 (9’6 fot)

Spørsmål: er det noen som kan anbefale meg et greit nybegynnersnøre jeg kan lære meg å kaste med? Jeg er helt ny, så jeg antar jeg trenger et helt alround WF-snøre til å fiske med både nymfer og tørrfluer eventuelt. 

Spørsmål 2: den samme stangen finnes i klasse 4. Ville det vært et bedre alternativ for en nybegynner? Jeg fisker på vestlandet hvor det er relativt mye vind.

https://www.eikre-fly.no/fluvius-96-56/

Alle tips mottas med glede - takk!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler ei 9' #5 stang, jeg synes 9'6" er for langt. Ei moderne 5'er stang er sammenlignbar med ei 6'er stang fra noen år tilbake, 4'er blir for lett i vind. Har ei Fluvius #5M som jeg liker godt, viktig at det er 5M utgaven og ikke 5 som har en mye raskere aksjon. Testet begge på en demo og ble ikke venn med 5 stanga, mens 5M likte jeg så godt at jeg kjøpte

Jeg anbefaler Guideline 4 Cast 5F snøre til denne stanga. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Er nok veldig utplukket i Eikre-webshopen. Tilgjengelige alternativer er:

fluvius 9’6 #5/6

fluvius #4 og #4m

aroni #4 og #5

facile 5D

 

Noen av disse dere ville valgt? Hvis 9’6 er for lang så er gjerne facile 5d passe? Eventuelt andre stenger i 1000kr-klassen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9'6" er bra lengde for sjøørretfiske, men jeg synes det er for langt til ørretfiske på fjellet. 

Men det er mulig dette er det beste alternativet hos Ekre Fly nå. 

Siden du er nybegynner tror jeg 4 Cast #6F passer best til denne stanga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, abbor said:

9'6" er bra lengde for sjøørretfiske, men jeg synes det er for langt til ørretfiske på fjellet. 

Men det er mulig dette er det beste alternativet hos Ekre Fly nå. 

Siden du er nybegynner tror jeg 4 Cast #6F passer best til denne stanga. 

Forstår! Merker jo det begynner å bli litt utplukket der, ja. Prøvd eller hørt noe om Facile-stangen? Til 500kr i klasse #5d kan jo det være en grei deal også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.