Gå til innhold
Fiskersiden

etneelva, fluevalg og fisketips?


max_fishing
 Share

Recommended Posts

Hei[ ;) ]

Skal i sone 1 i etneelva på onsdag og har noen spørsmål det hadde vert greit å få svar på før jeg drar.

Hvordan er vannstanden i elva nå? farge?

hvilke fluer bør jeg bruke i etne skal fiske etter både laks og sø men har ikke fisket i denne elva før og tar imot tips om fluevalg og andre relevante fisketips.

mvh. Max[ :( ]

***Edit: Flyttet av Espen Ørud til Vestlandet (Fangstrapporter, spørsmål om fiskeplasser og lokale diskusjoner fra Rogaland, Hordaland, Møre og Romsdal samt Sogn og Fjordane)***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elva går med rundt 20-25m3 om dagen ,og er klar som Gin.

fluer som fisker godt i Etne er fra gammelt av Sunray varianter, greenhiglander, og heggeli, og da særlig med blått hackle.

Skal selv inn å fiske i sone 5 fra tirsdag til onsdag, så vi får håpe vannstanden holder seg[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra et døgns fiske i sone 2+1b nå, og kan melde om lite fisk, en fisk på land, og observerte kun etpar fisk hele døgnet.

Det som var verre, var at jeg kun så etpar fisk i sone en hele døgnet, og det er veldig uvanlig! Det pleier å vise seg fisk der jevnt og trutt,så jeg er redd den fine elva har ført til at fisken fyker forbi de nederste sonene, og ikke stopper før første hinder, som er sone 3.

I sone 3 tok de nemlig mye fisk siste døgnet( tror det var åtte svidder og laks), og det viste seg fisk på strekket nesten hele tiden, Ganske kjipt å fiske strekket nedenfor uten å se så mye som en ørretpinne de siste tolv timene, mens fisken spretter på oppsiden[xx(][xx(]

Jeg har fisket endel i sone 1. Bruker mye flue/dupp på natta der inne, og har da god erfaring med zulu silver, for fire år siden tok jeg fem ørret mellom 1,5 og 2,6kg på zuluen der nede. Spesielt i juni har vi tatt mye fisk på denne om natta!

Hvis du tenker flue er nok strekket utenfor hytta det som er absolutt mest snadder, et nydelig fluestrekk, som strekker seg ned mot "kari håla". Ellers må jeg si at sone en i etne er noe av det aller fineste etne har å by på, så du kan glede deg!

Det ser ut som sviddene går på elva for fullt, og treffer du et flak av disse,kommer du til å få det gøy, ellers er det nok ørret fiske som er det gjeveste på sonen.

Vi skal inn i sone en på torsdag, så jeg håper du sparer etpar pinner til oss!

Hvem skal du være med til sone1? Er dere mange som skal inn, og fisker dere bare med flue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal være med onkelen min som heter ole inge amdal, han har vert der inne en del ganger før..

vi blir sikkert mellom tre og fem stykker og kommer til å fiske med flue og mark. Mange av de andre kommer til å fiske med mark om dagen og gå over til flue omkvelden/natta men jeg kommer til å fiske med flue en del av dagen også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd den fluen du har som logo? Thunder & Lighting i våtlue bruke å være bra i elv etter SØ.

Ellers er Telemarkskongen bra i sol, Heggeli bra i gråvær og Verre enn minken bra i mørke....

men tror fisken tar om den blir servert riktig..

hva koster det å fiske i de forskjellige sonene....?

Er fra Harstad men er bosatt i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Horrible priser er det da ikke....selv om de er høye. Husk at for den prisen får en sonen FOR SEG SELV i 24t, en veldig fin følelse. En kan selv legge opp fisket med hvilepauser, ro i skumringen før sø skal tas osv. Videre kan en jo være 3-4 på sonene, bare en ikke fisker flere samtidig enn det er lov til. Slik kommer en kjappt ned på 15o-250kr pr.pers/døgn og det er ikke så ille. Husk at kjøreavstandene er korte, det er ca 6km fra osen til øverste høl:-) så det går lite bensin når en er der.

PS: Og ser en på størrelsen på elva er Etne mer fiskerik enn Bjerkreim[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Michael Rasmussen

Hei.

Jeg har ikke vært på internett siden jeg var i elva, men kan rapportere om bra med fisk i elva, og tolv på land, ti sørret og to svidder, største sørret 1,9 og største svidde 2,5, så det var et fint døgn i sone1[ :( ]

Skal du flere turer inn max_fishing?

skal nok ikke flere turer i sone 1 i år[ ;) ] men skal ikke se bort ifra at jeg kommer meg bort i en av de andre sonene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ ;) ]Prisnivået i Etneelva kan ikkje forsvarast på nokon måte. Samanlikna med elvane andre stader enn på Vestlandet så heng det ikkje på greip med tanke på motfiske, korte soner og totalfangst dei siste åra. Det er eit pengesug utan like, ein betaler for gammal morro og at det ein gong var ei god elv. Det er den ikkje lenger og dersom ikkje noko snart vert gjort for å auka bestanden av laks og sø er den snart historie som ei av dei "gode" elvene. Hadde ein fått totalt garnforbud i heile Etne- og Ølensfjorden samt større utsetning av yngel, total forbod mot oppdrettsanlegg innanskjers ol kunne det ha hjulpe, men dei kreftene ein då sloss mot er større enn furunkolose, gyro, laksender og anna elendighet vi må handtera.[} :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Tror du kommer til å like deg i sone 4 da.

Ellers er jo sone 5 meget fin, men ikke så lett å få kort i.

Sone 7 er fin men iallefall ikke enkel å få kort i.

Sone 8 har eg ikkje fisket, men syns den er litt kort og den er kanskje ikke like god som før på dårlig vannføring??

sone 9 har jo begynt veldig bra og mange tipper det vil bli tatt mer fisk der i år.

Sone 11 tippet jeg før sesongen kom til å bli bedre og det ser jo lovende ut, fin å fiske med flue, med jevn strøm hele vegen.

Sone 11 b og 13 b kan jeg skaffe kort i, men er ikke sikker på hvordan denne ser ut etter flommen.

Sone 14 har jeg ikke sett etter flommen, men vil tro den er god. Jeg likte meg godt i den sonen når vi fisket oppdrettslaks i elv.

Sone 15 er fin når smålaksen er i siget, men har en dyp kulp som kan huse stor fisk.

sone 19 nydelig fluesone, litt vannavhengig, men står alltid noe fisk

sone 22 djupingen holder alltid fisk og ofte stor fisk, ikke den letteste å fiske med flue, men eg har fått fisk der. ser på laksebørs fra i fjor og det er kun innmeldt 2 fisker i sone 22. Dette er nok fordi den står ledig hele året og er svært få som av en eller annen grunn fisker der. Tror eg må ta meg et døgn der i sommer for å fikse på statestikken :blink:

sone 23 fin fluesone, vett ikke om det er skjedd no forandringer der.

Videre oppover gidder jeg ikke nevne :) sone 1,2,3 og 10 er flotte, men ikke lett å få kort i! de øvrige jeg ikke har nevnt kjenner jeg ikke særlig mye til

Endret av Rune
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.