Gå til innhold
Fiskersiden

Optimalt oppsett for kombinert sluk- og bombardafiske?


Dupp
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg har begynt å prøve meg på bombardafiske, men jeg ønsker å kombinere det med slukfiske. Jeg ønsker derfor synspunkter på optimale oppsett. Kunnskapene mine er mest teoretiske til nå...

Standardoppsett for bombarda: hovedline (multi) --> dupp --> perle --> svivel --> fortom (mono) 3-4 m --> flue.

Standardoppsett for sluk: hovedline (multi) --> fortom (mono) 0,5-1 m --> svivel med hempe --> sluk.

Det blir da mye knyting for å bytte mellom ulike bombardaer eller sluker.

Flere (Roasreke m.fl.) forenkler det med at bombardaen tres på et kort stykke mono 0,40-0,50, med perler og svivler i hver ende; dette gjør bytte av bombarda raskere. Men som jeg forstår det, blir det fortsatt knyting av hovedline til svivel 1 og fortom til svivel 2. Noen dansker løser sistnevnte med at svivel 2 har hempe, mens fortommen starter med en riggring (eller løkke). Da kan de ferdige fortommene, med eller uten ferdig påknyttet flue, raskt hektes på bombardaen.

Andre forumdeltakere jeg har sett fester hovedlina til bombardaen med svivel med hempe. Men samlet blir det da veldig mange svivler! Jeg lurer på om en mulighet er å erstatte den første svivelen på den ferdigmonterte bombardaen med en riggring. Hovedlina (snella) har da alltid på svivel med hempe, men alt etter byttes etter behov.

Mitt tenkte bombardaoppsett: hovedline (multi) --> svivel med hempe --> riggring --> perle --> dupp --> perle --> svivel med hempe --> riggring --> fortom 3-4 m --> flue.

Mitt tenkte slukopsett: hovedline (multi) --> svivel med hempe --> riggring --> fortom 0,5-1 m --> svivel med hempe --> sluk. Eventuelt at sluken settes direkte på svivelen på hovedlina.

Fordelene med det tenkte oppsettet er:

  • raske bytter mellom bombardaer, fortommer og sluker
  • mindre knyting i felten; alt kan lages klart hjemme
  • (litt mindre forbruk av dyrt snøre til knutene)

Bakdelene er:

  • mange svivler og ringer kan kanskje svekke bruddstyrken (selv om antall knuter vel blir det samme)?
  • flere elementer som kan hekte seg i hverandre
  • skremmer fisken?

Er det noen som har laget et slikt fleksibelt system for bytte mellom bombarda og sluk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en kort senebit igjennom bombardaen med små svivler i hver ende. Svivler beregnet på kystmeite som er MYE kraftigere en det rælet du finner på sportsbutikken.

Oppsette mitt er som følger. Hovedsnøre->fortom. En stanglengde ->hempesvivel. 

Til dette fester jeg enten sluk eller bombarda.

Bombardaen rigges som følger. Svivel-> 0,60 mono med bombarda tredd på-> gummiperle-> svivel -> en stanglengde fortom-> flue.

Endret av BAN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To fortomer ja. Jeg har alltid fortom på hovedsnøret for å hindre snørebrudd under fiske. At fluefortomen ikke er særlig lengre en stangen er for at de ikke skal bli problemer med landing av fisk.

Oppsettet mitt fungerer helt greit der man vil ha friheten til å bytte mellom sluk og flue. Hvis jeg bare hadde fisket med bombarda hadde jeg tredd den inn på hovedsnøret i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker FG. Trenger ikke å lim da knuten strammer så hardt mot monoen at det aldri kan løsne.

Ikke knyt FG slik den blir presentert på Youtube. Dra ut ca en meter snøre. Ta enden av snøret mellom tennene og la snella ligge på gulvet og holde det høvelig stramt. Surr dertter monoen i åttetall rundt multien mens det hele tiden holdes stramt. Etter at du er fornøyd med hvor lang knuten er legger du et halvstikk. Stram knuten med flere rykk så du er sikker på at det ikke glir før du sikrer med 8 -10 halvstikk til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.