Gå til innhold
Fiskersiden

Lawson Bait Launcher 12'


abbor
 Share

Recommended Posts

Hadde tenkt å kjøpe ny stang til fiske med ørretbombe og fluer eller sluk og fluer på fjellet. Bruker opp til 30g ørretbombe og sluker. 

Bruker i dag ei Milo Lite Salmonide 11', og er godt fornøyd men kunne tenkt meg ei lengre stang. 

Kjøpte Milo Green Spirit 12', men de var slaskete, alt for dyp aksjon, og ikke i det hele tatt i slekt med min første generasjons Lite Salmonide. Så denne skal returneres. 

 

Søkte litt og fant Lawson Bait Launcher 12' med kastevekt opp til 32g, noen som har erfaring med denne stanga? Lawson stengene pleier å være spenstige så jeg håper dette kan være et greit valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke forsøkt Lawson-stanga, men jeg har en slik i 13 for https://www.skittfiske.no/westin/206666/westin-w3-ultralight-spin-4-delt

Jeg synes ikke den stanga er veldig balansert, og jeg ville nok ikke brukt den til slukfiske mer enn unntaksvis. Jeg bruker den til «urbant» markfiske i elv etter sjøørret og smålaks. Det innebærer mer «vipping» enn kasting .... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å lage en lang og forholdsvis myk stang, stiller store krav til både materialer og konstruktører. 

Skuffende at det Milo fikk til for mer enn 15 år siden får de ikke til i dag. Men ser at det i Bait Launcher er brukt 40 og 46 Mpsi grafitt og det er lovende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Oppdaterer denne tråden med hva som har skjedd. 

Returnerte også Lawson Bait Launcher 12', stanga hadde en ujevn aksjon og alt for trange stangringer. 

Ikke lett å kjøpe stenger man aldri har prøvd eller kjent på fra nettbutikk. Gjorde et siste forsøk med Milo Green Spirit 13', denne har kastevekt 12-40g og endelig fikk jeg noe jeg er fornøyd med. Kaster 25g atomsilda og 30g ørretbomber utrolig langt. Stanga er såpass lett i toppen at det ikke føles topptungt å stå med ei 13' stang. 

Vannet rett ned for hytta huser ørret opp til ca 3kg, men det fiskes hardt der slik at den store fisken mesteparten av døgnet står langt fra land. Dette kombinert med at det er forbudt å fiske fra båt/kano/flytering gjør at lange kast er det som må til. Har padlet en del rundt i kanoen med ekkolodd for å lokalisere de større fiskene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 13 foteren som har kastevekt opp til 40g, mens 12' har opp til 30g, har nødvendig stivhet for å kaste 30g bra. Ville sannsynligvis ikke likt stanga til 40g kastevekt. Siden jeg bruker utstyret til fjellfiske så er ørretbombe på 30g det tyngste jeg har prøvd. Bruker Daiwa Fuego 2500 LT med PP 0.13mm, gikk fra en eldre Steez 2500, og er kjempefornøyd med den billige Daiwa snella. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Ølgylt skrev:

Ja, nå ser du. Hadde du kjøpt den hadde du nå hatt nyttig informasjon å komme med. 

Men den jobben har jo #Abbor tatt seg av!

Det jeg imidlertid skal forsøke ved leilighet, er å kaste sluk eller fluedupp med Westin-stanga mi. Jeg har hatt den i flere år, men aldri brukt den til noe annet enn å lempe ut markklyser i den lokale bekken her hjemme. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Det er en katastrofe at lange og lavt klassifiserte (kastevekt) stenger som regel bare finnes i haspel utgave. Jeg kan leve med ring-oppsettet, fraværet av "trigger", og til nød  det som regel "feilvendte" snellefestet (skruingen ned) -  men det store problemet er at både bakre og fremre håndtak er for kort for effektiv bruk av multiplikator.

Fremre kan fikses lett om originalen er kork og det ikke er noen alt for godt fastlimt "avslutning" på det som finnes, og/eller en ring på nedre del (som da må tas av først) - og det er selvfølgelig mulig å skjøte på  nederst også - men særlig fristende er det ikke å sette i gang med slikt når stanga var ganske dyr i utgangspunktet.

Mange "trigger" stenger er for øvrig også  feil-konstruert, typisk med alt for små og lave (og dermed ofte for mange) ringer og for kort (eller intet egentlig) fremre grep, som i de verste tilfellene også er ment som "skru-grep" for snellefestet, og derfor ikke er fast forankret (limt fast i) til klingen.

Endret av dagniko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett noen bilder av den Milo stanga nå, og "alt" er omtrent så galt som det kan bli for multiplikator (bortsett ifra ringene - muligens). Det hjelper lite at ringene muligens er OK når håndtak og snellefeste er en katastrofe, og ser ut til å være uvanlig vanskelig å endre.

Dersom de hadde laget en utgave med lengre bakre håndtak (ca. 53-55 cm fra trigger), trigger feste og 12-15 cm fremre håndtak i kork, så hadde jeg hatt lyst til å kjøpe en, for å kaste ca. 25g sluker. Den aktuelle (haspel) utgaven får være "i fred" for meg.

Endret av dagniko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av dagens stenger or overklassifiserte mtp kastevekt, om de kaster bra med 2/3 av oppgitt max så er det bra - langt ifra alle klarer det, bortsett ifra til ren "lemping" (som starter med stillestående agn i bakre stilling). Det varierer imidlertid mye, og kasteteknikk påvirker det i stor grad.

Om alle fabrikanter/merker var enig om hva klassifiseringen betyr så hadde det vært bra - men slik er det ikke, og de som skal klassifisere en stang har en særdeles vanskelig jobb,  siden det er mange forskjellige kasteteknikker "der ute".

Max angitt tenderer til å  bli det maximale som stanga tåler for "lemping", og sier ingenting om hva  som er optimalt for ordentlige kast (med "bak-kast" og hvor stanga er ordentlig oppspent i bakre stilling, før frem-kastet starter). Det tallet er naturlig nok en hel del lavere. Med pendelkast så blir naturligvis tallet ennå lavere, men det er det ikke rimelig å forvente at tas hensyn til annet enn for "surfcasting" stenger.

Endret av dagniko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.