Gå til innhold
Fiskersiden

Bombardafiske etter fjellørret


nickro
 Share

Recommended Posts

Tanken er å prøve bombardafiske med flue etter fjellørret/røye i år. Jeg fisker på høyfjellet i Innlandet, mellom 1100 og 1300 meter. På grunn av mye vind er konvensjonelt fluefiske sjelden effektivt der oppe, og jeg har derfor ikke satt meg noe særlig inn i hva slags fluer jeg skal bruke. Jeg fisker i standard høyfjellsvann (relativt små, langgrunt). Jeg skal fiske fra slutten av juni til september.

Er det noen som har erfaring med dette? Forskjell på fluer i forskjellige perioder? Tips til fluer tas i mot med stor takk. 

Jeg bruker en Milo Green Spirit 13', og kan stort sett dekke over hele vannet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har best erfaring med diverse muddler utgaver. Fisker på ca 900m i samme område.  Bruker ørretbombe med opophengere foran hvis det vaker og en sildesluk i stedet for ørretbombe for å få fluene dypere når det ikke vaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er du fornøyd med Milo Green Spirit 13'? 

Jeg har brukt Milo Lite Salmonide 11' i 15 år til dette, men nå ønsker jeg meg ei lengre stang. Bestilte først Green Spirit 12", men den var mye mykere en min 11', bestilte så Lawson Bait Launcher 12', og den har en litt merkelig aksjon og veldig spesielle stangringer, så begge blir returnert. Har nå bestilt Green Spirit 13'. Jeg bruker 30g ørretbombe og 25-30g sluker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de høydene du fisker er det ofte Zulu silver farger som fisker best. Jeg har utstyrt en eldre otherfisker jeg kjenner med diverse hårfluer, og det er muddlere og vanlige hårfluer med sort hackle, sort ving, sølv kropp og rød hale (jeg bruker fluo) som har fisket best. I vannet ved hytta på 900m er det rødbrune muddlere med kobber kropp som normalt fisker best, men jeg får noen ganger mer på noen grå varianter eller på en i Zulu silver farger. Bruker noen ganger Wooly Bugger eller Montana eller andre typer nymfer også. Synes at disse fluene har fungert bedre enn de klassiske jeg brukte tidligere til flue og dupp fiske på fjellet, som Zulu, Peter Ross, March Brown, Telemarkskongen, Teal & Claret, Olsen, Heckam Peckam i diverse farger osv. 

 

Jeg har også tro på noen av fluene i Den Norske Streamer serie av Andrè Brun . Har ikke prøvd de enda, men har tenkt å gjøre det. 

http://thetroutbum.com/no/fluefiske/fluebinding/17-den-norske-streamer-serien.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker jeg med flue og dupp etter ørret, er minst en av tre fluer en vårflueimitasjon. For eksempel en Goddard Caddis: https://www.xxl.no/umpqua-goddard-caddis-varflue-torr-10/p/1053340_1_style?gclsrc=aw.ds&gclid=EAIaIQobChMInKb8ibPy6QIVEM-yCh31dQjCEAQYAyABEgKgx_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Denne setter jeg typisk lengst unna duppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.